وب گردی

سوء استفاده از دانش آموزان برای دیده شدن در فضای مجازی ممنوع!

پدیده نوظهور وبلاگ نویسی با توسعه و پیشرفت اینترنت و دنیای مجازی وارد زندگی مردم شده است که طبق اعلام پلیس فتا در صورت انتشار ویدئو در فضای مجازی بدون رعایت چارچوب های قانونی با فعالان این حوزه برخورد خواهد شد. و بی احترامی به حریم خصوصی اقدامات قانونی انجام خواهد شد.

وبلاگ نویسی که با ظهور وبلاگ نویسی به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرطرفدارترین مشاغل اینترنت وارد عرصه فضای مجازی شد، اکنون شکل گسترده ای به خود گرفته و به یکی از پرطرفدارترین و بعضاً سودآورترین مشاغل مرتبط با فضای مجازی تبدیل شده است. فضا و هر روز به دایره تبدیل می شود فعالان این حوزه در حال افزایش هستند.

وبلاگ نویسانی که با تولید محتوا و انتشار آن در فضای مجازی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنند، پس از جذب تعداد قابل توجهی فالوور، شروع به جذب تبلیغات و درآمدزایی می کنند، به طوری که اکنون بسیاری از وبلاگ نویسان در فضای مجازی به خصوص در شبکه اینستاگرام حضور دارند. مشغول

البته فعالان این حوزه باید محدودیت های وبلاگ نویسی را بدانند، مثلا معلمانی که در محیط آموزشی با دانش آموزان زیادی در ارتباط هستند و ممکن است مخاطبان زیادی داشته باشند، فعالیت آنها در چنین زمینه ای بسیار حساس است. به گفته کارشناسان آموزشی، از آنجایی که چارچوب خاصی برای فعالیت وبلاگ نویسی معلمان وجود ندارد و آموزش ها و اطلاعات لازم در این زمینه در مدارس و مراکز آموزشی دیده نمی شود، به همین دلیل برخی از معلمان وبلاگ نویس شده اند و از دانش آموزان به عنوان ابزاری برای دیده شدن خود استفاده می کنند. بدون مجوز قانونی اگر قانون بالاتری در این زمینه وجود داشته باشد و قوانین و مقررات فعالیت های فضای مجازی از سوی آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شود، بدون شک معلمان وبلاگ نویسی وبلاگ نویسی نمی کنند.

«معلم وبلاگ نویسان» که از دانش آموزان به عنوان ابزاری برای صعود و دزدی به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی استفاده می کنند، گاهی اوقات کودکان را بدون اطلاع از حقوق قانونی خود در معرض خطر قرار می دهند.

کارشناسان آموزش و پرورش بر این باورند که برخی از معلمان وبلاگ نویس با این گونه فعالیت ها توانسته اند منشأ خیرات شوند و با رعایت قانون و رعایت حریم خصوصی با انتشار تصاویر و صداها می توانند مردم را به کمک های مالی و پزشکی به مناطق محروم تشویق کنند. اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد قوانینی برای فعالیت های فضای مجازی است تا همه به قوانین این حوزه پایبند باشند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص با تاکید بر اینکه هیچ معلمی به دلیل وبلاگ نویسی اخراج نشده است، گفت: اگر دانش آموزی از فعالیت وبلاگ نویسان معلم آسیب ببیند، طبق قانون با معلم برخورد می شود. علی فرهادی گفت: حفظ حریم خصوصی دانش آموزان برای آموزش و پرورش مهم است و وبلاگ نویسان معلم باید به این حریم احترام بگذارند. وی تصریح کرد: اگر معلمی به هر نحوی زندگی شخصی دانش آموزان را تهدید کند با او برخورد می کنیم. فرهادی به معلمان بلاگر هشدار داد و گفت: معلمان حق تصویربرداری و ارسال فیلم از دانش آموزان را ندارند زیرا ممکن است با پخش این فیلم به دانش آموز آسیب وارد شود. وی در پاسخ به این ادعا که برخی معلمان و وبلاگ نویسان می گویند از خانواده دانش آموزان اجازه گرفتیم، افزود: مثل این است که معلمی بگوید من از اولیای دانش آموز اجازه گرفتم تا دانش آموز را تنبیه بدنی کنم. آیا والدین یک کودک اجازه می دهند کسی به کودک آنها آسیب جسمی برساند؟ این فیلم ها می تواند آینده کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: هرگونه فعالیتی که امنیت روحی و روانی کودک را به خطر بیندازد، اعم از وبلاگ معلم یا هر فعالیت دیگری ممنوع است. وی با بیان اینکه معلمان تحت عنوان وبلاگ نویس معلم و غیره حق ندارند حریم خصوصی و حقوق کودکان را زیر پا بگذارند افزود: در صورت نیاز بخشنامه ای در این زمینه صادر خواهیم کرد اما فعلا هشدار می دهیم. فرهادی با تاکید بر اینکه هیچ معلمی به دلیل وبلاگ نویسی اخراج نشده است، افزود: اگر دانش آموزی از فعالیت معلمان وبلاگ نویس آسیب ببیند، طبق قانون با معلم برخورد می شود. قانون بر این است که مسئولان دولتی تخلف کنند و اگر دانش آموزی متضرر شد، ما وظیفه داریم با آن برخورد کنیم.

خانواده ها می توانند علیه وبلاگ نویسان معلم شکایت کنند
معاون اجتماعی پلیس فتا افزود: بله! در صورتی که انتشار این فیلم موجب آسیب افکار عمومی یا آسیب روحی دانش آموز شود، والدین می توانند با طرح شکایت مراحل قانونی را طی کنند. پلیس فتا طبق بند ۲۲ قانون جرایم رایانه ای علیه وبلاگ نویسان برخورد قانونی خواهد کرد.

سرهنگ رامین پاشایی با هشدار به معلمان وبلاگ نویس ادامه داد: در صورت رعایت نشدن حریم خصوصی و حقوق کودکان در فیلم های ارسال شده توسط معلمان در فضای مجازی، احتمال شکایت خانواده دانش آموزان از این افراد وجود دارد. وی به انتشار فیلم های دانش آموزان و کلاس های درس توسط معلمان در فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: اصل انتشار این گونه فیلم ها از نظر قانونی اشکالی ندارد مگر اینکه حریم خصوصی رعایت شود یا مانند معلم بابلی که دانش آموزان را تشویق به آواز خواندن کند. همراه با آهنگ مبتذل زیرزمینی کارهای غیرعادی انجام بده.

وی افزود: در صورت رعایت نشدن حقوق کودکان و حریم خصوصی دانش آموزان در هنگام انتشار این فیلم ها، خانواده دانش آموزان می توانند از آن معلم شکایت کنند و موضوع از سوی پلیس فتا پیگیری می شود.

معاون اجتماعی پلیس فتا تصریح کرد: در برخی فیلم ها چهره دانش آموزان مشخص است که مصداق بی احترامی به حریم خصوصی فرزندان است و خانواده های دانش آموزان می توانند از این موضوع شکایت کنند.

پاشایی خاطرنشان کرد: در برخی دیگر از فیلم ها دانش آموزان به گونه ای رفتار می کنند که قرار دادن این رفتار در فضای مجازی موجب تمسخر و تمسخر کودک می شود که این گونه رفتارها نیز مصداق جرایم اینترنتی است و در صورت شکایت خانواده، این موضوع وجود دارد. فرصتی برای اقدامات بعدی

مهرداد ویشکرمی، عضو کمیسیون آموزش شورای اسلامی نیز درباره فعالیت وبلاگ نویسان معلم و برخورد قانونی با آنها گفت: متاسفانه خلأهای قانونی در این زمینه وجود دارد، این خلأهای قانونی نیز به این دلیل است که قانون فضای مجازی انجام می دهد. در مجلس تصویب نشده است. در چنین شرایطی گاهی دیده می شود که وبلاگ نویسان معلم فیلم های خلاف اخلاق و قانون را منتشر می کنند. وی با بیان اینکه اگر شخصی به فردی توهین کند یا فیلم وی را در فضای مجازی منتشر کند می تواند از ناشر و عوامل فیلم به پلیس فتا شکایت کند و خاطرنشان کرد: قانون با متخلف مطابق شواهد و مستندات برخورد می کند. حالا به نظر می رسد باید قانونی برای برخورد با وبلاگ نویسانی که به افکار عمومی آسیب می رسانند تصویب شود تا وبلاگ نویسان در چارچوب قانون کار کنند.

منبع: وطن امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا