وب گردی

سنگ محک مردم در روز قیامت چیست؟

«آیات و نکات»، فایل رمضان رسانه رسمی خوجه ماه مبارک رمضان است که در آن خجت الاسلام امین اسدپور، از قرآن پژوهان، سی آیه از قرآن کریم را در آن بیان کرده است. سی موضوع که روزانه به شما ارائه خواهد شد.

به نام خدا

آیه برگزیده از جزء هفدهم قرآن کریم، آیه ۴۷ سوره مبارکه انبیاء است.

حضرت حق در این آیه می فرماید: «و ترازو در قیامت تنظیم می شود، پس ظلم بر نفس چیزی نیست. و اگر ثقل دانه خردل بیاید ْنا بها ۗ وکافی بنا حاسبین/ و ترازوهای عدل را در روز قیامت می گذاریم و به هیچ کس ستم نمی شود و اگر عملی به اندازه دانه خردل باشد حق با ماست. در محاسبه و فقط دانش ما برای محاسبه کافی خواهد بود.

آیه در مورد روز قیامت است و اینکه در روز قیامت به کسی ستم نمی شود. این آیه تأکید می کند که کوچکترین و کوچکترین رفتارها و اعمال انسان در قیامت آشکار می شود و مورد سؤال و تحقیق قرار می گیرد.

حضرت حق می فرمایند ما روز قیامت ترازوی عادلانه خود را تعیین می کنیم و به هیچ کس کوچکترین ظلم نمی شود، اگر چه به اندازه یک دانه خردل از رفتار و تفکر و اندیشه و خطرات دل باشد. به شخصی در آن روز قدردان آن خواهیم بود. این خالق همه موجودات، حسابگر خوبی است و حساب همه اعمال و رفتارها را بررسی خواهد کرد.

اما نکته ای که در نظرات ما در ذیل این آیه شریفه مطرح شد این است که معصومین علیهم السلام خود را مصداق ذره و کمال این معیارها قرار داده اند.

در سنت داریم که اولیای معصوم علیهم السلام فرمودند: «به خدا سوگند ما برابریم». یا در عبادتی که در رابطه با عبادت امیرالمومنین علیه السلام معرفی شد، به این صله غبار شما یا میزان اعمال می پردازیم، امیرالمؤمنین میزان و میزان اعمال است.

شاید ذکر این نکته شایسته باشد که در معناى متعارف، مقصود از پیمانه، ترازوی است و گمان مى کنیم که منظور از ابزار و ترازویى است که دو طرف دارد، در حالى که در کلمه پیمانه «المیزان» است. ” منظور است. میوزن «میزان» است به معنای میزان و وزنی که با آن اندازه گیری و کشته می شویم.

وقتی در این روایات معصومین علیهم السلام به صورت عام و یا امیرالمومنین علیه السلام به طور خاص وارد شده اند و این نورانیت ها میزان هستند، به این معناست که ما با اندازه گیری می شویم. حضور مبارک امیرالمومنین (علیه السلام). ما با آن سنجیده می شویم، معیار رفتار و کردار ماست.

اینجاست که خیلی کارها سخت می شود، یعنی وقتی خودمان را با افراد سطح اول می سنجیم، در روز قیامت موقعیت های زیادی خواهیم داشت، چقدر سخت است. وقتی خودمان را با شخصیت درخشان پیامبران صلی الله علیه و آله مقایسه کنیم و بسنجیم، کار دشوارتر می شود. در روایتی مشهور، امیرالمؤمنین علیه السلام را میزان و معیار قرار داده است «لِیُومُ الْحَرْبَهُ الْأَحْسَنُ الْقَوْلَ الْأَعْبَادِهِ».

در اینجا به شفاعت خلق الله تمسک می‌کنیم و به شفاعت معصومین علیهم السلام امیدواریم. اگر شفاعت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و معصومین نبود، برای شیعه و امت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) سخت بود.

به هر حال حضرت حق تاکید دارند که این نرخ ها را طوری تنظیم کنیم که به کسی ظلم نشود.

نکته دیگر اینکه در روز قیامت ذره ذره رفتار و کردار ما زیر سوال می رود و حسابرسی می شود و این فرهنگ حساسیت به حکمت رفتار و کردار را در جامعه دینی تشدید می کند به طوری که جامعه مومن به هر لحظه و هر لحظه حساس است. ذره ای از رفتار او و می داند که در قبال هر رفتاری پاسخگو خواهد بود. چنین جامعه ای به طور طبیعی مراقبه و حضور دائمی رستاخیز و رستاخیز را در زندگی خود تجربه می کند.

انشاالله این ایمان و این نوع ایمان، محاسبه هر رفتار و عمل روزمره همه ما باشد.

منبع: آژانس خزا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا