وب گردی

زندگی با روزهای برفی

برف بی سر و صدا می بارد اما هیجان انگیز است، هر بار که باران می بارد خوشحال می شویم، اما بعد از یک ساعت دردسر شروع می شود. با خریدها چه کنیم؟ در صورت یخ زدن لوله های آب چه باید کرد؟ اگر بسته در تراس آسیب ببیند چه؟ چه اتفاقی برای پرندگان می افتد؟ وضعیت کیسه خوابی که در پارک محل بود چگونه است؟ چرا مجتمع و پله های اداری خیس، گلی و کثیف هستند و لیست بلندبالایی از این چیزها. اگر به نکات ساده ای که در این فایل به سرعت مرور خواهیم کرد، می توانیم از روزهای برفی به اندازه لحظه شروع بارندگی لذت ببریم. با ما همراه باشید

بزرگ خانواده و همسایه سالخورده

بسیاری از سالمندان تنها زندگی می کنند و یا زوج های سالمندی هستند که در شرایط عادی می توانند از خود مراقبت کنند، اما در روزهای برفی به غیر از سردسیر، لغزنده بودن جاده ها برایشان خطرناک است و خدای ناکرده اگر برای یک خرید ساده بیرون بروند و آسیب ببینند. به دلیل مشکلاتی مانند پوکی استخوان در سنین بالا، روند بهبودی آنها زمان بر است. پس اگر همسایه سالخورده ای داریم یا افرادی در خانواده هستند که در چنین شرایطی به کمک ما نیاز دارند، منتظر نمانید تا از ما چیزی بخواهند. یا حضوری به آنها سر بزنید و نیازهایشان را برطرف کنید یا تلفنی در مورد خرید آنها بپرسید و به آنها آنلاین بدهید تا مجبور نباشند خانه را ترک کنند.

تا شما را به جایی برساند
اگر صبح قصد کار دارید، از قبل به ساکنین ساختمان اطلاع دهید تا تا حد امکان در همان مسیر باشید. اگر در خیابان در حال رانندگی هستید و در ایستگاه اتوبوس یک فرد مسن، زن، کودک و … را می بینید، ترمز کنید و همشهریان خود را به جایی برسانید. این روزها تعلل یک چیز است و هوای سرد یک چیز دیگر. در این شرایط تاکسی های اینترنتی کم است، اتوبوس ها شلوغ و سرعتشان کم است، به همین دلیل مردم در خیابان می مانند و سرمای هوا آزارشان می دهد.

پا روی گاز نزنید خانم/آقا راننده!
در حالی که شما با عجله به خانه می روید و سعی می کنید خود را از رانندگی در برف نجات دهید، عابران پیاده با خودشان در جنگ هستند. اگر لازم است به گاز، ترمز و کلاچ توجه کنید، آنها نیز باید پله های خود را تنظیم کرده و گام بردارند تا سر نخورند و روی زمین نیفتند. از آنها فاصله بگیرید، وقتی از کنارشان می گذرید سرعتتان را کم کنید تا برف و یخ و گل بدنشان را پر نکند!

مصرف انرژی خود را کنترل کنید
در روزهای یخبندان که سرما و گرما با هم مبارزه می کنند، صرفه جویی و مصرف بهینه انرژی اهمیت بیشتری پیدا می کند. اگر در روزهای یخبندان و بسیار سرد سال بر مصرف انرژی به ویژه گاز کنترلی نداشته باشیم، تامین انرژی مناطق سردسیر مشکل خواهد بود. هزینه ها تنظیم دمای وسایل گرمایشی در خانه بین ۱۸ تا ۲۲ درجه، عایق کاری در و پنجره و پوشیدن لباس گرمتر است. به همین ترتیب، خاموش کردن بخاری‌های اتاق‌ها و جمع کردن خانواده در یک اتاق برای چند روز سرد می‌تواند کارساز باشد.

لباس هایت را تنظیم کن
«ما بد آب و هوا نداریم، لباس بد داریم!» این جمله معروف سوئدی است که می گوید قسمت شمالی و مرکزی آن به دلیل نزدیکی به قطب، زمستان های بسیار سردی دارد و اهمیت لباس پوشیدن در هوای سرد را نشان می دهد. سیستم پوست پیاز که یکی از تکنیک های پوشاک کوهنوردان است، در چنین روزهایی به کار می آید. طبق این تکنیک باید در روزهای یخبندان مانند پیاز به صورت لایه لایه لباس بپوشید. بهترین لباس برای سرمای شدید شامل مجموعه‌ای از لایه‌ها است که گرمای بدن را حفظ می‌کند و شما حداقل به سه لایه نیاز دارید: یک لایه پایه برای خشک نگه داشتن پوست، یک لایه میانی برای عایق‌سازی و یک لایه بیرونی برای دفع باد و آب. البته در هوای بسیار سرد استفاده از لوازم جانبی دست، پا و سر بسیار مهم است.

با این خوراکی ها گرم بمانید!
طب سنتی و ایرانی می گوید خوردن یک سری غذاهای گرم و گنجاندن آنها در رژیم غذایی می تواند بدن شما را گرم کند. با استفاده از محصولات لبنی مانند شیر شتر، کره، حبوبات از جمله لوبیا، گندم، جو و نخود، آجیل هایی مانند بادام، گردو، فندق، تخمه آفتابگردان، تخمه خربزه، کشمش و کنجد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و یا از میان وعده های کودک خود استفاده کنید. شلغم، موسیر و هویج، انتخاب میوه هایی با طبیعت گرم مانند موز، نارگیل، انگور، گلابی، انبه و خرما می تواند تا حد زیادی به حفظ گرمای بدن کمک کند. همچنین در صورت امکان از آویشن، دارچین، زیره، فلفل سیاه، زعفران، سیاه دانه و زنجبیل و عسل و…

حیوانات را فراموش نکنید
در این روزهای سرد و برفی حیواناتی مانند پرندگان، گربه ها و… به سختی غذا پیدا می کنند. هر ساله ویدیوهایی از افرادی که از آنها مراقبت می کنند و به آنها آب و غذا می دهند در شبکه های اجتماعی پربیننده و مورد استقبال کاربران قرار می گیرد. شما نیز می توانید در این امر خیر سهیم باشید. مثلاً یک کاسه آرد سوخاری را در پنجره خانه خود بگذارید یا غذای گربه را کنار درخت بگذارید. همچنین ساخت پناهگاه حیوانات در این هوای سرد کار سختی نیست. با قرار دادن لانه و جعبه برای حیوانات می توانید خطر سرمازدگی را از آنها دور کنید

تحمل سر و صدای کودکان هیجان زده
تعداد روزهای برفی سال های اخیر در بسیاری از شهرهای کشور شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. معمولاً بعد از نشستن برف روی زمین، مدارس تعطیل می‌شوند و بچه‌ها وقت آزاد بیشتری دارند. بنابراین طبیعی است که کودکان بیگانه با برف این روزها راهروها را روی سر خود بگذارند. اگر در روزهای برفی ذائقه کودکی خود را به خاطر بیاورید، سروصدای کودکان برایتان قابل تحمل است و سر اخم کرده را از پنجره بیرون نمی آورید و فریاد نمی زنید: «برو خانه!» حتی اگر در خانه بمانند، قطعا بازی هایشان است. نه ساکت و بدون جهش البته حق با شماست اما این روزها کمی صبور باشید.

گل های کف کفش خود را تکان دهید
بارش برف و راه رفتن در خیابان برای رسیدن به محل کار، دانشگاه، خانه یا رفتن به فروشگاه برای خرید، کف کفش های شما را گل آلود و کثیف می کند. همکار شما در اداره و شرکت، باربر مجتمع آپارتمانی شما، والدین یا کارکنان دانشگاه و مدرسه یا حتی صاحبان مغازه که نباید بگذارند کفش شما کثیف شود! این روزها برای ورود به هر جایی بعد از پیاده روی، یخ و گل و لای کف کفش هایتان را تکان دهید تا دیگران زحمت تمیز کردن چاپ هایتان را به خود ندهند. خیلی جاها هم جلوی در مقوا یا فرش می گذارند، بدون توجه از کنارشان رد نشوید و چند ثانیه صبر کنید تا کفش هایتان را بپوشید و تمیز کنید.

این روزها مثل یک پنگوئن راه برو!
راه رفتن در مسیرهای برفی لغزنده که معمولاً یخ زده و شبیه شیشه هستند، سخت و ناراحت کننده است، بنابراین برای حفظ تعادل باید قدم های کوتاه و مطمئنی بردارید. همچنین می توانید پاهای خود را روی زمین قرار دهید و خیلی از هم فاصله نداشته باشند. پاهای شما نباید روی هم قرار گیرند زیرا در این صورت بدن شما بسیار ناپایدار می شود. اکثر مردم هنگام بارش برف، باد و باران سر خود را پایین نگه می‌دارند، غافل از اینکه این امر می‌تواند آنها را مستعد زمین خوردن کند. بهتر است هنگام راه رفتن به جلو نگاه کنید و مراقب یخ و برگ های خیس باشید. در چنین شرایطی، اگر مانند پنگوئن راه بروید، مرکز ثقل شما روی پای جلویی قرار می گیرد و به شما کمک می کند که در حالت ایستاده بمانید.

با پیک ها بد نباشید
طبیعی است که در این شرایط و در روزهای سرد و برفی کمتر به رستوران بروید یا روزانه خرید کنید. بنابراین پیک های خودرویی در این هوای سرد مجبور به انجام کارهای بیشتری هستند و ممکن است تاخیر در سرویس دهی آن ها ایجاد شود. تلخ نباشید و قدر کار و تلاش آنها را در این موقعیت های مخاطره آمیز با مهربانی یا از راه های دیگر بدانید.

ترفندهایی برای جلوگیری از یخ زدگی کنتورهای آب و لوله های آب
یخ زدن لوله های آب و کنتور آب در فصل سرما برای آپارتمان ها و کلبه ها تفاوتی ندارد، همه باید تدابیری اتخاذ کنند. لوله های پوشیده شده باید با پشم شیشه و مواد مخصوص عایق بندی شوند. آب واحدهای خالی باید قطع و درب و پنجره آن واحدها بسته شود. لوله های آب غیرضروری در صورت وجود شکاف برای این منظور باید بسته شود و شیرهای آب در حیاط یا پارکینگ با بطری پلاستیکی پوشانده شود. همچنین برای جلوگیری از یخ زدگی کنتور، اتصالات آن را با پشم شیشه عایق بندی کنید و روکش مناسبی برای فرورفتگی تهیه کنید. دیواره های حوض اندازه گیری آب را با سیمان عایق پر کنید و داخل گودال اندازه گیری آب را با کرفس یا کرفس پر کنید.

دست و پا زدن روی زمین و تکان دادن شاخه های درخت
برف روبی یکی از خاطرات رایج نسل قدیم است که برف شدیدی را مشاهده کرده اند. صبح های برفی که محله خلوت است و فقط صدای «برف پارو کردن» از گردشگران به گوش می رسد. قایقرانی علاوه بر سرگرم کننده بودن، فواید زیادی نیز دارد. برف پشت بام باید پارو شود زیرا باعث خیس شدن و حتی تخریب سقف می شود. علاوه بر این، آب در ناودان می تواند یخ زده و باعث ترکیدن لوله های داخلی شود. از طرفی تراشیدن حیاط علاوه بر تسهیل در رفت و آمد مردم و خودروها، از جمع شدن آب در پای دیوارها نیز جلوگیری می کند. اضافه کردن برف روبی پیاده رو که خدمتی به مردم است. بهتر است برف را به پای درختان و در باغ پرتاب کنید تا با یک تیر به دو نقطه ضربه بزنید. علاوه بر همه اینها، تکان دادن شاخه های درختان و ریختن برف روی آنها را نباید فراموش کرد، زیرا به راحتی درخت را از شکستن و آسیب محافظت می کند.

هوای عابران و کارگران را داشته باشد
جالب است که هوای سرد و برفی رابطه بین افراد را بیشتر گرم می کند. به طوری که رانندگان ظاهر عابرین پیاده را داشته باشند و البته ساکنان منازل و مغازه ها نیز باید ظاهر عابران را داشته باشند. یکی از این کارها سرویس دهی به کارکنان شهرداری و نظافتچیان با نوشیدنی یا غذای گرم است. گاهی یک فنجان چای داغ با دو عدد خرما می تواند روز پاکبانی پرتلاش را رقم بزند. درست مثل اینکه اجازه می دهیم عابران یخ زده وارد مغازه شوند و خودشان را گرم کنند، باعث می شود احساس خوبی در ما ایجاد شود و به شهروندان احساس خوبی می دهد.

بیایید به کاریکاتور رویاها توجه کنیم
در این شب های سرد، برخی افراد بی خانمان، خوابیدن در جعبه های مقوایی، معتادان و… را دوست دارند. شب را با پتو و آتش روشن بدون سرپناه بگذرانید. صرف نظر از اینکه چرا کار آنها به این نقطه رسیده است، ما نمی توانیم و نباید به راحتی و بی تفاوت از کنار آنها بگذریم و سهم خود را فراموش کنیم. در صورت مشاهده چنین افرادی لحظه ای وقت بگذارید و با سامانه ۱۳۷ شهرداری تماس بگیرید تا فرد به گرما منتقل شود. اگر می توانید، این شخص را از راه دور زیر نظر بگیرید تا در صورت تغییر مکانش بتوانید به او اطلاع دهید.

بیایید برای خانواده برنامه ریزی کنیم
حتی اگر کلاس بچه ها آنلاین نیست، سعی کنید برای فرزندتان برنامه درسی داشته باشید تا از کلاس و مدرسه دور نشود. مخصوصا الان که تعطیلات برفی منجر به دو روز تعطیلی می شود. از طرفی انرژی و اشتیاق کودکان را نیز نباید نادیده گرفت. کودکان برای داشتن انگیزه برای مطالعه و انجام تکالیف نیاز به تفریح ​​دارند. پس حالا که بچه ها نمی توانند بیرون بازی کنند، یک برنامه شاد خانوادگی مانند بازی گروهی، تماشای فیلم و غیره ترتیب دهید. همچنین اگر در آن روزهای برفی کمی شرایط بهتر شد، بچه ها را با لباس کافی برای برف بازی از خانه بیرون بیاورید و هیجان آن روزها را تجربه کنید، حتی اگر به اندازه سفر به پارک محلی باشد.

منبع: روزنامه خراسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا