وب گردی

رمضان فصل تولد دوباره طبیعت و دل هاست

در یادداشتی به قلم عباس شمسالی آمده است: پایان ماه مبارک رمضان عید بندگی و ایام مبارک احیای دل هاست. روزهایی که همه بندگان بیش از هر زمان دیگری در معرض رحمت الهی هستند. اکنون که با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در آستانه فرا رسیدن بهار طبیعت قرار داریم، با اندکی تأمل می توان به شباهت ها و اشتراکات فراوان و شگفت انگیز بهار دل ها و بهار طبیعت رسید. .

ماه رمضان که ماه نزول قرآن و ماه رحمت و مغفرت الهی است، عید پر برکتی برای مؤمنان است و شادی وصف ناپذیری را به همراه دارد، زیرا فرصت حضور در مهمانی خدا را به دست می آورند. این ماه سرشار از معنویت به بهار دل ها معروف است، زیرا ماه رمضان نیز مانند بهاری که درختان خفته و مرده را بیدار و زنده می کند، دل های خفته و غفلت شده را بیدار و زنده می کند.

با آمدن بهار طبیعت نه تنها درختان استوار می شوند، بلکه هر گیاه کوچک و بزرگ و هر درخت و گیاهی با وزش نسیم بهاری از برکات و نفس های معنوی طبیعت بهره مند می شود، مانند ظهور ماه رمضان و نور و نسیم رحمت الهی، نه تنها مؤمنان، بلکه همه انسانها و حتی گناهکاران از برکات این نفس بیداری و بار خداوند بهره مند می شوند، البته به شرطی که خود را در معرض آن قرار دهند. راه این نسیم حیات بخش

در قرآن کریم بارها به موضوع تجدید حیات در زمین اشاره شده است. ضمناً در آیات ۵ و ۶ سوره حج می فرماید: «زمین را سخت و مظلوم و بی روح و بی حرکت می بینی ولی همین که آب باران بر آن بریزیم شروع به حرکت می کند و زیاد می شود و انواع گیاهان. رشد. زیرا خداوند حق است و نظام زنده کردن مردگان در اختیار اوست و اوست که بر هر چیزی تواناست.

در آیه ۵۰ سوره روم نیز به احیای زمین در بهار اشاره شده است: «پس آثار رحمت خدا را ببینید که چگونه زمین را پس از مرگش زنده می کند. همانا اوست که مردگان را زنده می کند و اوست که بر هر چیزی مسلط است.

و علاوه بر این که تجلی قدرت خداوند در بهار طبیعت یکی از قوی ترین نشانه های اثبات وجود خدای توانا و مدبر و از نشانه های حقیقت قیامت و قیامت پس از مرگ است؟

آنچه را که از خداوند مهربان برای دیدار نوروز در فصل بهار، تغییر حال و احوال خود به نیکی می‌خواهیم، ​​آن را در بهار رمضان به بهترین وجه می‌یابیم و چه حالتی بهتر از حالت عبادت و خدمت. در ماه رمضان؟

در آستانه بهار و فرارسیدن نوروز، سنت خانه گردانی در میان ایرانیان مورد توجه جدی قرار گرفته و گرد و غبار و زشتی و پلیدی جای خود را به پاکی و زیبایی می دهد، همچنان که با فرا رسیدن بهار رمضان، گرد و غبار و زنگار از آن پاک می شود. دلها و ما خانه را در دل می لرزانیم تا نورهای الهی را دریافت کنیم.

مومنان و روزه داران در ماه رمضان همواره به تجربه گرسنگی و تشنگی و درک زندگی سخت فقرا توجه داشته اند تا ثروتمندان به فقرا کمک کنند و به آنها کمک کنند. در بهار طبیعت و فرا رسیدن نوروز، یکی از فرهنگ های صحیح و مورد تاکید توجه به فقرا و کمک به درگذشتگان است. از نظر فرهنگ ایرانی و اسلامی ما دور از جوانمردی و انسانیت است که در ایام نوروز از فقرا و نیازمندان که اغنیا مشغول تهیه غذا و لباس و … هستند غفلت کنیم. همین فرهنگ غنی است که نوروز و رمضان را فصل همدلی و دلسوزی و کمک به نیازمندان کرده است. هزاران و میلیون ها بسته غذا، پوشاک و مایحتاج اولیه در این ایام بین نیازمندان توزیع می شود و البته امسال با عید نوروز و ماه مبارک رمضان، وظیفه خیرین و نیکوکاران کشورمان سنگین خواهد شد. بیش از پیش و مطمئناً این بار سربلندی ملت نوع دوست را در این آزمون خواهیم دید.

امر به فقرا و نیازمندان، چنان که گفته شد، یکی از موارد مهم در آیات و روایات است، مانند توجه به این امر در ماه رمضان توسط پیامبر اکرم (ص) در یکی از خطبه های نماز جمعه. پایان ماه شعبان از جمله توصیه ها و راهنمایی های مهم دیگر به دست ما رسید. آنجا که می گویند: «ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به سوی شما روی آورد. ماه نزد خدا بهترین ماهها و روزهایش بهترین روزها، شبهایش بهترین شبها و ساعاتش بهترین ساعات است. ماهی که در آن به مهمانی خدا دعوت شدی و از شایستگان خدا شدی. نفس های شما ثواب حمد و ذکر خدا را در خود دارد و خواب شما ثواب عبادت است.

اعمال شما در آن پذیرفته و دعای شما مستجاب می شود، پس با نیت راست و دلهای پاک از پروردگارتان بخواهید که شما را در روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن توفیق دهد.

پس فقیر و بدبخت است کسی که در این ماه بزرگ از آمرزش خداوند بهره نبرد. در این ماه با گرسنگی و تشنگی خود، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را به یاد آورید. به فقرا و نیازمندان کمک کنید.

به بزرگترهای خود احترام بگذارید و با فرزندان خود مهربان باشید و با نزدیکان خود ارتباط برقرار کنید. زبان خود را از گفتار نامناسب محافظت کنید. چشمان خود را از دیدن حرام و حرام بپوشان و گوش هایت را از شنیدن حرام ببند. با یتیمان مردان نیکی کن تا پس از تو با یتیمان تو نیکی کنند. توبه کنید و از گناهانتان به سوی خدا بازگردید.

هنگام نماز دستان خود را به دعا بلند کنید زیرا وقت نماز بهترین وقت است و خداوند متعال در این اوقات به بندگانش با رحمت می نگرد و اگر از او دعا کنند آنها را اجابت می کند و اگر او را صدا زدی با آنها صحبت می کند و اگر دعا کنند. با او، با آنها صحبت می کند. هر چه می خواهند به آنها می دهد و چون او را بخوانند اجابت می کند. آهای مردم! زندگی شما به اعمال شما بستگی دارد. پس از خدا آمرزش بخواه، آنها را از گروگان رها کن. بار گناهان پشت شما سنگین شده است، پس با طولانی کردن سجده ها، آن را سبک کنید و بدانید که حق تعالی به عزت خود سوگند یاد کرده است که نمازگزاران و سجده کنندگان را در این ماه عذاب نکند و آنها را از آتش دوزخ حفظ کند. در روز قیامت درست است آهای مردم! هر کس از شما در این ماه روزه مؤمنی را افطار کند، خداوند به پاداش آزادگی بنده و بخشش گناهان گذشته اش می رسد. با افطار از آتش جهنم دوری کنید حتی اگر نصف دانه خرما یا یک جرعه آب باشد. (کتاب اقبال العمال جلد ۱ صفحه ۲ سید بن طاووس)

ماه رمضان امسال یک ویژگی دیگر هم دارد و آن شرایط سخت و ناگوار برادران و خواهران و فرزندان مظلوم غزه است. عزیزانی که در محاصره شدید رژیم سفاک صهیونیستی و گرسنگی آب و غذا به استقبال ماه رمضان رفتند. در این ماه رمضان در مواقع گرسنگی و تشنگی نیز باید به یاد این مردم مظلوم مقتدر بود و برای آنان دعای ویژه کرد تا با نابودی رژیم دروغین صهیونیستی و آزادی کامل سرزمین مقدس فلسطین به زودی نجات یابند. .

این همزمانی بهار معنویت و بهار طبیعت را به فال نیک می گیریم و برای رسیدن و ظهور بهار حقیقی دعا می کنیم. چنانکه در کتاب زیارت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که سید بن طاووس روایت کرده است می خوانیم «سلام بهار مردم و خرمن روزها».

وقتی خداوند در قرآن کریم می فرماید: «بدان که خداوند زمین را پس از مرگش زنده می کند» (آیه ۱۷ سوره حدید) این را می توان از ظاهر آیه به عنوان منبع مادی و طبیعی یعنی حیات دوباره بعد از آن فهمید. مرگ و خواب زیما، اما وقتی به روایات ذیل این آیه و آیات مشابه مراجعه می کنیم، متوجه می شویم که ائمه علیهم السلام این آیه را به ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تعبیر کرده اند.

منبع: کاهان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا