وب گردی

راه های ساده برای کاهش استهلاک و افزایش عمر خودرو

بهترین راه حل برای افزایش عمر مفید خودرو، توجه به راهکارهای کاهش استهلاک خودرو است. با کاهش استهلاک، عمر مفید قطعات مختلف خودرو افزایش می یابد.

استهلاک به فرسودگی تجهیزات مختلف اطلاق می شود که در طول زمان ایجاد می شود. از جمله اقلام مشمول استهلاک قطعات خودرو می باشد. میزان استهلاک قطعات خودرو تحت تاثیر نوع نگهداری و نحوه استفاده از خودرو است.

شاید بارها عبارت «استهلاک ماشینم بالا رفته» را شنیده باشید. این جمله بیانگر انقضای عمر مفید قطعات و لوازم جانبی خودرو از تاریخ استاندارد است. در واقع زمانی که هزینه نگهداری خودرو افزایش می یابد با روند افزایش استهلاک خودرو مواجه می شویم.

روش های کاهش استهلاک خودرو
یکی از اصول اصلی برای کاهش استهلاک خودرو، سرویس دوره ای خودرو است. سرویس های دوره ای مایع رادیاتور، فیلتر هوا، روغن، لاستیک، باد لاستیک و لنت خودرو را بررسی می کنند.

عملکرد و نیازهای خودرو بر اساس مدل آن در دفترچه راهنمای خودرو تعبیه شده است. به عنوان مثال وقتی مالک خودرو با مطالعه دفترچه راهنما از نوع روغن مورد نیاز خودرو مطلع می شود، سعی می کند از مایعات مناسب برای مکانیزم و نوع مدل خودرو برای بهبود عملکرد خودرو استفاده کند.

لاستیک ماشین را چک کنید
مهمترین عامل در استهلاک خودرو لاستیک است. حفاظت و بازرسی لاستیک خودرو از شکل گیری هزینه های اضافی جلوگیری می کند.

قیمت تعویض لاستیک بسته به نوع خودرو و برند متفاوت است. اما قیمت آن نسبت به سال های گذشته چهار برابر شده است. بنابراین استفاده از روش های مراقبت از تایر زمینه را برای افزایش عمر آن فراهم می کند.

تعادل
بالانس تایر رابطه مستقیمی با کیفیت سواری دارد. نامتعادل بودن لاستیک خودرو در هنگام شتاب گیری خودرو باعث ایجاد لرزش در فرمان و بدنه خودرو می شود.

لرزش ناشی از عدم تعادل خودرو در نهایت باعث از بین رفتن قدرت موتور می شود. همچنین به قسمت هایی از سیستم تعلیق و زیر خودرو آسیب می رساند.

بهتر است بدانید عدم تعادل در لاستیک های جلوی خودرو باعث ایجاد لرزش در سرعت ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می شود. این در حالی است که عدم تعادل در لاستیک های عقب در سرعت های بالای ۱۲۹ کیلومتر در ساعت منجر به لرزش فرمان و بدنه می شود.

تنظیم باد
تنظیم فشار تایر از سایش بیش از حد لاستیک جلوگیری می کند. زمانی که لاستیک هوای مناسبی نداشته باشد، به قسمت های مختلف خودرو از جمله فرمان و سیستم تعلیق فشار وارد می شود. در طی این فرآیند به مرور زمان حدود ۱۵ درصد از عمر لاستیک کاهش می یابد و بیش از ۱۰ درصد مصرف سوخت افزایش می یابد.

همه جا لاستیک
مهمترین عامل در افزایش ایمنی خودرو و افزایش طول عمر لاستیک ترافیک است. به عبارتی تعویض لاستیک های عقب و جلو پس از طی مسافت ۱۰۰۰۰ کیلومتری با رعایت جهت چرخش الزامی است.

در طی این فرآیند در صورت بروز مشکل در قسمت جلو و زیر خودرو از فرسودگی بخشی از لاستیک جلوگیری می کند.

برخی معتقدند که ایمنی خودرو با لاستیک های جلو جدید تضمین می شود. در عین حال با از هم پاشیدگی لاستیک های عقب، زمینه انحراف و از دست دادن کنترل خودرو فراهم می شود.

مایعات و روغن های داخل خودرو را کنترل کنید
مهمترین مایعات موجود در خودرو شامل روغن موتور و آب در سیستم خنک کننده می باشد. روان کننده یا روغن تاثیر زیادی بر عملکرد موتور خودرو دارد. روغن موتور با گذشت زمان تغییر می کند و کیفیت آن کاهش می یابد.

به عنوان مثال وجود رطوبت در سیستم ترمز و کلاچ تاثیر منفی بر عملکرد این گونه قطعات دارد. بنابراین توصیه می شود هر ۲ سال یکبار روغن کلاچ و ترمز را تعویض کنید.

تعویض به موقع روغن خودرو برای جلوگیری از هزینه های گزاف برای صاحب خودرو ضروری است.

فیلتر هوا را در زمان مناسب تعویض کنید
فیلتری در مکانیزم خودرو تعبیه شده است تا هوای ورودی به موتور را تصفیه کند. بدون شک تجمع ناخالصی ها در فیلتر هوا منجر به ورود آلودگی به چرخه متابولیک خودرو می شود.

زمانی که آلودگی وارد خودرو می شود، قدرت تولید خودرو کاهش می یابد و مصرف سوخت افزایش می یابد.

کلاچ کلاچ
در خودروهای مجهز به گیربکس دستی، تنظیم کلاچ مهم است. هنگامی که تنظیم مجدد کلاچ انجام نشود، فرآیند تعویض دنده دشوار می شود و دیسک یا صفحه کلاچ آسیب می بیند. بهترین زمان برای تنظیم مجدد کلاچ هر سه تا چهار ماه یکبار است.

در ضمن توصیه می شود روغن گیربکس را هر ۳۰۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید.

رانندگی اولیه
یکی از عواملی که در استهلاک خودرو نقش دارد، نحوه رانندگی و رعایت دستورات آن است.

به عنوان مثال، رانندگی با سرعت مطمئن نیاز به توقف مکرر را کاهش می دهد. بنابراین میزان استهلاک لاستیک، دیسک ترمز و لنت کاهش می یابد.

همچنین خودرو برای حرکت در سربالایی به نیروی زیادی نیاز دارد. در چنین شرایطی بهتر است استفاده از کولر و دنده سبک محدود شود.

از مهمترین نشانه های رانندگی غیر اصولی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• در حالی که ماشین در حال حرکت است، پای خود را روی پدال کلاچ نگه دارید

• تعویض دنده عقب قبل از توقف کامل

• فشار دادن پدال گاز قبل از خاموش کردن خودرو در حالت توقف

تعمیر و نگهداری ماشین تمیز

کیفیت فضای داخلی و میزان سرویس دهی خودرو به شستشوی آن مربوط می شود. در خط تولید خودرو، عملیات رنگ پاشی به صورت شفاف انجام می شود. شستشوی نادرست خودرو منجر به نفوذ گرد و غبار به داخل رنگ بدنه می شود.

در واقع شستشوی دوره ای از بدن در برابر پوسیدگی محافظت می کند. رنگ داخل خودرو به ارزش آن اهمیت دارد.

بدون تداخل تحت فشار با برق خودرو
نصب سیستم صوتی در خودرو منجر به اختلال فشار در منبع تغذیه می شود. در طی این عملیات تا حدودی از قدرت خودرو کاسته می شود.

با کاهش قدرت خودرو، اختلالاتی در سیستم برق ایجاد می شود و عملکرد باتری و دینام مختل می شود. این اتفاق به مرور زمان باعث استهلاک سیستم سیم کشی می شود.

اگر علاقه مند به نصب سیستم های صوتی هستید، برای کاهش تداخل ولتاژ بر روی جریان الکتریکی و باتری خودرو، باتری دوم را برای سیستم صوتی خودرو نصب کنید تا برق لازم را تامین کند.

از سری ویژگی های اصلی برای کاهش استهلاک خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استفاده از کولر در فصل زمستان در خصوص تعریق شیشه های خودرو

• تعویض تسمه تایم هر ۵۰۰۰۰ کیلومتر

• عدم توقف مکرر

• مدت زمان فشار پا بر روی کلاچ را به حداقل برسانید

• استفاده از سوخت مناسب و عدم آلودگی

• تردد در جاده های بدون برف، نمک، شن و ماسه

• استفاده از قطعات یدکی با کیفیت

• قسمت های مهم خودرو از جمله چرخ، فرمان، سیستم تعلیق و قسمت جلو را روغن کاری کنید.

• از پارک طولانی مدت خودداری کنید

منبع: بیتوته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا