وب گردی

درباره نسخه آمریکایی «آتش بس» چه می دانید؟

رابرت وود، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در آخرین نشست شورای امنیت درباره مسئله فلسطین که روز پنجشنبه برگزار شد، اعلام کرد که آمریکا به اعمال فشار بر طرفین ادامه خواهد داد. درگیری در غزه) برای دستیابی به توافق.

اما او به طور خاص بر حماس فشار وارد کرد و گفت: «حمایت شورای امنیت از دیپلماسی آمریکایی برای افزایش فشار بر حماس برای دستیابی به توافق روی میز مورد نیاز است.»

او همچنین استدلال کرد که “حماس نباید فرصت را از دست بدهد و با حسن نیت برای پایان دادن به جنگ مذاکره کند.”

در واقع هدف وود از این اظهارات تشویق اعضای شورای امنیت به موافقت با قطعنامه ای است که آمریکایی ها ابتکار ارائه آن را داشتند.

این دومین بار از ۷ اکتبر است که واشنگتن قطعنامه ای را درباره غزه به شورای امنیت پیشنهاد می کند.

اینکه چه زمانی پیش نویس قطعنامه بین اعضا توزیع خواهد شد، همچنان موضوع حدس و گمان است، اما دوشنبه گذشته، زمانی که برای اولین بار در مورد آن بحث شد، یک مقام ارشد دولت واشنگتن به رویترز گفت: “آمریکا برای رای دادن عجله دارد.” او آن را ندارد و می خواهد برای مذاکره وقت بگذارد.”

همانطور که رفتار و اظهارات هیئت آمریکایی در جلسه روز پنجشنبه شورای امنیت نشان می‌دهد، قصد واشنگتن از Powerchain Powerchain است که به سمت جلب موافقت اعضای شورا برای موافقت با نسخه آمریکایی توافق آتش‌بس حرکت کند.

این دومین بار از ۷ اکتبر (آغاز عملیات الاقصی) است که واشنگتن قطعنامه ای را در مورد مسئله غزه به شورای امنیت پیشنهاد می کند. متن پیشنهادی قبلی در پایان اکتبر ارائه شد و روسیه و چین آن را وتو کردند.

از مفاد قطعنامه احتمالی آمریکا چه می دانیم؟

بر اساس این طرح، شورای امنیت «به اجرای مفاد آزادی همه گروگان‌ها ادامه می‌دهد، بر حمایت خود از آتش‌بس موقت در غزه در اسرع وقت تأکید می‌کند و خواستار رفع همه موانع بر سر راه تأمین بزرگ… کمک های بشردوستانه در مقیاس بزرگ».

* قرار است در متن پیش‌نویس ایالات متحده تأکید شود که «در شرایط کنونی، حمله زمینی گسترده به رفح منجر به تلفات بیشتر غیرنظامیان و آوارگی بیشتر، شاید حتی به کشورهای همسایه خواهد شد».

پاراگراف آخر به ادعای نخست وزیر رژیم صهیونیستی اشاره دارد که به معنای عقب نشینی خروج اسرائیل از غزه در سال ۲۰۰۵ خواهد بود.

*در این پیش نویس تاکید شده است که «حمله زمینی اسرائیل به رفح» پیامدهای جدی برای صلح و امنیت منطقه خواهد داشت و بنابراین در شرایط کنونی نباید چنین حمله زمینی گسترده ای انجام داد.

* پیش‌نویس متن پیشنهادی ایالات متحده انتظار می‌رود درخواست‌های برخی از وزرای کابینه اسرائیل برای اسکان شهرک‌نشینان یهودی در غزه را محکوم کند و هر گونه تلاش برای تغییر ساختار جمعیتی یا سرزمینی غزه را که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند رد کند.

این قطعنامه همچنین «هر گونه اقدامی که به کاهش موقت یا دائمی قلمرو غزه منجر شود، از جمله ایجاد رسمی یا غیررسمی مناطق به اصطلاح حائل و تخریب گسترده و سیستماتیک زیرساخت‌های غیرنظامی را رد می‌کند».

بند آخر به ادعای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اشاره دارد. در واقع هدف نتانیاهو از حمله به رفح، کنترل منطقه حائل کریدور فیلادلفیا (نوار صلاح الدین) است که در امتداد مرز غزه با مصر قرار دارد و تنها راه ارتباطی این کریدور با جهان است.

به گفته نتانیاهو، «اعمال کنترل اسرائیل بر این کریدور تنها راه تضمین غیرنظامی شدن نوار غزه است». اما قابل توجه است که چنین اقدامی عملاً به معنای معکوس کردن عقب‌نشینی اسرائیل در سال ۲۰۰۵ از غزه است.

شرط آمریکا برای موافقت با آتش بس چیست؟

بازی دوگانه آمریکا با اذهان جامعه جهانی در آخرین بند قطعنامه آتش بس آغاز می شود.

چرا آمریکا با زمان خروج نظامیان صهیونیست از غزه مخالف است؟

فراموش نکنیم که دو روز پیش نماینده آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: هر اقدامی برای خروج نیروهای اسرائیلی از کرانه باختری و نوار غزه باید نیازهای امنیتی واقعی اسرائیل را در نظر بگیرد و قوانین بین‌المللی زمانی را برای آن تعیین نکرده است. عقب نشینی آنها.”

از آن لحظه به بعد، آمریکا برای دفاع از تل‌آویو در برابر جامعه بین‌المللی ایستاد، که «موضعی قاطع، روشن و بدون قید و شرط در مورد نیاز به پایان دادن به اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی دارد».

اگر آمریکا مخالف ایجاد هر منطقه حائل است، آنطور که در قطعنامه احتمالی پیشنهاد می کند، چرا با زمان خروج نظامیان صهیونیست از غزه مخالفت می کند و در راستای تحقق خواست صادقانه نتانیاهو برای «برعکس کردن توافق» گام بر می دارد. روند برداشت “؟

چند نکته در مورد قطعنامه

مهمتر از همه: بایدن خواستار آتش بس دائمی در غزه نیست

*واشنگتن تاکنون از به کار بردن واژه آتش بس در هر اقدامی که سازمان ملل در رابطه با جنگ غزه انجام داده است پرهیز کرده است و این اولین بار است که پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت ارائه می دهد که بر حمایت از «پایان دادن به غزه» تأکید می کند. آتش” “. آنجاست.

* مقامات آمریکایی تاکید می کنند که بایدن خواهان آتش بس دائمی در غزه نیست و خودداری از تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای صهیونیستی تاییدی بر این ادعاست.

*واشنگتن این موضوع را تکذیب می کند و مدعی است استفاده از واژه آتش بس جدید نیست. کاخ سفید می گوید بایدن در سفر به کالیفرنیا در ماه نوامبر از اصطلاح آتش بس استفاده کرد، بنابراین قطعنامه پیشنهادی نباید به عنوان تغییر در سیاست یا حتی تغییر لحن تفسیر شود.

* در قطعنامه پیشنهادی، آمریکا یک مهلت شش تا هشت هفته‌ای برای تسریع در ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان ساکن نوار غزه در ازای آزادی تمامی اسرای صهیونیستی در نظر گرفته است.

واشنگتن و تل‌آویو برای تغییر اهرم‌های فشار علیه حماس در اقدامی مشترک با یکدیگر متحد شدند.

نماینده آمریکا در شورای امنیت از یک سو قطعنامه پیشنهادی واشنگتن را به صراحت به عنوان «ابزار فشار بر حماس» معرفی می کند و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی ۱۰ مارس را مصادف با آغاز ماه مبارک رمضان می داند. اعتصاب العجل از آغاز عملیات رفح برای تسریع در روند مذاکرات با قرار دادن نیروهای مقاومت در وضعیت اضطراری خبر داد.

برخلاف نظر کسانی که می گویند رئیس جمهور آمریکا لحن خود را به نفع «تضمین امنیت مردم غزه» تغییر داده است، واشنگتن و تل آویو با هم متحد شده اند تا در اقدامات مشترک و هماهنگ اهرم فشار را علیه حماس تغییر دهند. .

در همان زمان، نتانیاهو برای اولین بار در یک سند مکتوب، طرحی را برای دوره «پس از جنگ غزه» ارائه کرد که یکی از اصول آن حفظ آزادی عمل نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی برای حمل است. انجام عملیات نظامی در سراسر غزه و این بر اساس اظهارات نماینده آمریکا در دادگاه است.عدالت بین المللی اعلام می کند که هرگونه اقدام برای خروج نیروهای اسرائیلی از کرانه باختری و نوار غزه باید مطابق با نیازهای امنیتی واقعی اسرائیل و بدون شرط زمانی باشد. .

در طرح نتانیاهو به نقش سازمان خودگردان در آینده غزه، غیرنظامی و رادیکال زدایی آن با مشارکت کشورهای عربی منطقه اشاره شده است و این در راستای اطلاعاتی است که از برنامه های پیشنهادی غرب به بیرون درز کرده است.

پیش از دور دوم مذاکرات در پاریس با حضور مقامات اطلاعاتی آمریکا، مصر، قطر و اسرائیل، به نظر می رسد حداقل واشنگتن و تل آویو در مورد چارچوب کلی خواسته های خود به اجماع رسیده اند.

منبع: آنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا