وب گردی

حاجی فیروزا سر چهارراه نشست

حاجی فیروز در نزد ایرانیان چهره ای فرهنگی و افسانه ای به شمار می رود که مژده دهنده شادی و نشاط است و ایرانیان به مرور خاطرات خوشی از او دارند.

این نمادهای ایران باستان را با لباس های رنگارنگ و سرخ و چهره های سیاه می شناسیم که با خواندن اشعار خنده دار و نواختن طبل شادی و نشاط را به کوچه و خیابان و خانه ها می آورند.

حاجی فیروز همتای بابانوئل در فرهنگ غربی است که هر کدام پیام آور شادی و نشاط هستند، اما امروز هر دو خوشحال نیستند. در آستانه سال نو شاهد حضور مردمی با لباس قرمز و نخی در دست هستیم که نقش حاجی فیروز را اجرا می کنند و جز اشعار نامتعارف هیچ نشانی از نام و نشان این اسطوره ایرانی ندارند. که با آهنگ های غیرمجاز و حرکات غیرعادی که بیشتر شبیه به رقص هستند ترکیب می شوند. که در جامعه و کوچه و خیابان نیز تعریف خاص خود را از این نماد بهار دارند.

پشت هر چراغ قرمزی در شهرهای مازندران چند نفر با لباس قرمز و صورت های مشکی هستند که زنگ و ضبط صوت یا تلفن همراه در دست دارند و با آنها آهنگ های غیرقانونی پخش می کنند و با آنها می خوانند و بدنشان را حرکت می دهند.

کافی است چراغ قرمز روشن کنند، مردم کنار ماشین ها می رقصند و بایرام را طلب می کنند و عده ای هم از ۵ تا ۱۰ هزار تومان به آنها کمک می کنند.

چند روزی است که بازارشان پر از سکه است، متکدیان با لباس حاجی فیروز و لباس بهاری به خیابان ها آمده اند و بد فرهنگی شده اند و شیشه ماشین ها را می کوبند و بیرم می خواهند. با بدترین لحن و گویش و گاهی اشتباه تکرار می کنند.

می خواهید هر چه زودتر سبز شوید و از این مظاهر بی فرهنگی که اسطوره ایرانی را با التماس آمیخته و مسخره کرده اند فاصله بگیرید، اما در چهارراه ها و بلوک های دیگر وضعیت به همین منوال است.

یک کارشناس هنرهای نمایشی مازندران با بیان اینکه حاجی فیروز از جمله نوازندگان نوروزی است که پیام و بشارت بهار و شادی می دهد، افزود: اینطور نیست که دست دراز کنم و التماس کنم، بلکه مردم بیایند شکر کنند و روحیه شادی ایجاد کنند. که با شنیدن آیات نغز می آید.» دست دادند، به او هدیه دادند.

محمد حسینی با بیان اینکه در گذشته هنرمندان مشهور و معروف فیروزانی را اجرا می کردند، گفت: امروزه این لباس اسطوره ای بر تن هر فردی اعم از بیکار و فاقد تجربه هنری دیده می شود و بیشتر قصدشان تولید دروغ است. درآمد.

وی با بیان اینکه آیین های نمایشی در طول زمان دستخوش تغییراتی شده و متأسفانه ابزاری برای عده ای سودجو شده است، افزود: متأسفانه برخی از این افراد از این نمادهای ایرانی به عنوان ابزاری برای گدایی و گدایی استفاده کرده اند و این افسانه از اصل خود فاصله زیادی دارد. .

وی از نهادهایی مانند شهرداری یا فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا گروه های نوروزی و نوروزخوانان را فعال کنند و گفت: فعالیت های غیرفرهنگی و تکدی گری با لباس های دارای نمادهای ایرانی متوقف شود.

فلسفه حاجی فیروز با آنچه امروز می بینیم بسیار متفاوت است و اینکه چرا سیاه است تاریخ و مبنای تاریخی خاص خود را دارد. حاجی فیروز به معنای پایان تاریکی و ناپاکی است و بهار را مژده می دهد و امروز چهره سیاهش با درخواستی در ذهن مهر شده است.

برخی پول گرفتن از حاجی فیروز را با بابانوئل سپید چهره مقایسه می کنند، در حالی که این تفکر ناشی از عدم شناخت و درک فلسفه حاجی فیروز است.

حاجی فیروز دستخوش تغییر شد

علی احمدی کارشناس فرهنگ عامه نیز با بیان اینکه گدایی برخی افراد با لباس حاجی فیروز ربطی به شخصیت این شمایل ایرانی ندارد، افزود: متأسفانه حاجی فیروز در طول زمان دستخوش تغییراتی شده و سنت شکنی افراطی یک امر ضدفرهنگی تلقی می شود. عمل کن .

وی با تاکید بر اینکه باید برای حفظ شخصیت و نمادهای فرهنگی تلاش کرد، افزود: آنچه امروز در خیابان ها و معابر به نام حاجی فیروز می بینیم هیچ ربطی به این اسطوره تاریخی ندارد و باید در حفاظت از آن حساسیت بیشتری داشته باشیم. این ارزش های فرهنگی

حاجی فیروز که سرحال بود، حلقه می رقصید، آهنگ می خواند و بایرام را از مردم می گرفت، حالا به گدایی روی آورده است؟ از حدود یک دهه پیش که رسانه های اجتماعی در ایران به تدریج رونق گرفت، انتقاد از وضعیت حاجی فیروز مورد توجه روزافزون قرار گرفت. مهم ترین انتقادها این بود که این شخصیت فرهنگ ایرانی از جایگاه و بنیان تاریخی خود حذف شده و به گدایی و دوراهی آلوده شده است.

کارشناسان و فرهنگ دوستان بر ضرورت احیای فرهنگ های نوروزی و آشنایی مردم با خاستگاه و فرهنگ نمادهای باستانی و جلوگیری از تحریف آنها، برای جلوگیری از تلاقی شخصیت های برجسته فرهنگی و تاریخی تاکید دارند.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا