وب گردی

این انتخابات بیش از هر زمان دیگری ذائقه رسانه های انگلیسی را تلخ کرده است

پس از تلاش‌های فراوان کشورهای غربی و رسانه‌ها و نمایندگانی که غرب برای تأثیرگذاری در انتخابات اخیر به خدمت گرفتند، مردم ایران از ساعات اولیه روز جمعه با حضور گسترده خود بار دیگر ثابت کردند که پشت سر نظام و ولایت هستند. حق تعیین سرنوشت خود را او همچنین اهمیت نقش پارلمان در اداره کشور را می داند.

مشارکت مردم به ویژه مشارکت زنان با توجه به اغتشاشات سال گذشته و تبلیغات منفی گسترده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی معاند به قدری چشمگیر بود که واکنش شبکه خبری الجزیره را برانگیخت.

خبرنگار الجزیره با اشاره به استقبال مردم و تشکیل صف های طولانی در شعب اخذ رای به ویژه در ساعات پایانی رای گیری، حضور چشمگیر شهروندان تهرانی در برخی از حوزه های انتخابیه از جمله ازدحام مردم در مقابل حسینیه ارشاد در خیابان شریعتی در سال ۱۳۹۴، خاطرنشان کرد. تهران و شهر ری، مشابه دوره های قبل.

شبکه قطری الجزیره با اختصاص تیتر معنادار این دور از انتخابات به حضور گسترده زنان ایرانی در دوازدهمین دوره انتخابات شورای اسلامی و همزمان با ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و حضور چشمگیر زنان در این دور از انتخابات با توجه به اتفاقات سال گذشته در ایران، ابراز تعجب کرد.

سایر شبکه های منطقه ای و جهانی نیز به حضور گسترده ملت ایران در انتخابات در این مدت واکنش نشان دادند و مشارکت بالای مردم در انتخابات را منعکس کردند.

اما این مشارکت مثل همیشه مورد پسند رسانه های انگلیسی قرار نگرفت و به نظر می رسد طعم این رسانه این بار نسبت به دفعات قبل تلخ تر شده است، بنابراین با وجود آمار بالای مشارکت در شهرستان ها که به ۷۰ رسیده است. -۸۰ درصد در برخی حوزه ها این رسانه سعی در انتشار آمار بسیار کم و دور از واقعیت داشته است.

روزنامه انگلیسی گاردین که یکی از آن رسانه هاست در نخستین ساعات انتخابات میزان مشارکت در این انتخابات را نزدیک به ۳۸.۵ درصد اعلام کرد. این در حالی است که قبل از تمدید نهایی انتخابات، همین رسانه مشارکت مردم را تنها ۲۷ درصد اعلام کرد و آمار را تغییر داد.

این انتخابات بیش از هر زمان دیگری ذائقه رسانه های انگلیسی را تلخ کرده است

شبکه خبری بی بی سی نیز در اخبار خود همین رویه را دنبال می کند و مشارکت مردم را دست کم می گیرد. جالب اینجاست که تنها اشاره به این شبکه آمار رای گیری در یکی از استان های ایران بود که با آمار رسمی اعلام شده از سوی نهادهای رسمی مطابقت نداشت.

مشارکت ۴۰ درصدی در انتخابات

علیرغم تلاش های رسانه های خارجی برای تحریم انتخابات و تلاش برای جلوگیری از رای دادن مردم، حدود ۲۵ میلیون واجد شرایط در انتخابات شرکت کردند که میزان مشارکت نهایی بیش از ۴۰ درصد گزارش شد. این آمار در برخی از مناطق غربی کشور به بالای ۷۰ درصد می رسد.

این در حالی است که ۲۴ میلیون نفر از واجدین شرایط در انتخابات مجلس یازدهم شرکت کردند.

به عنوان مثال آمارها نشان می دهد که نزدیک به ۸۰ درصد از ساکنان سمیرم در انتخابات شرکت کرده اند. در انتخابات سال ۱۳۹۷ حدود ۶۰ درصد از واجدین شرایط شهرستان سمیرم در انتخابات شرکت کردند. شرکت در سمیرم به دلیل شرایط خاص در اغتشاشات بسیار مهم است.

آمار مشارکت مردم در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ قم حدود ۵۰ درصد بوده که نسبت به دوره قبل حدود ۷ درصد افزایش داشته است.

قدردانی و تشکر مسئولان از مردم بلافاصله پس از انتخابات

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور پیش از سفر دو روزه خود به الجزایر برای شرکت در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: ابتدا باید خداوند متعال را به خاطر حضور باشکوه و وقت و مسئولیت مردم عزیزمان در انتخابات شاکر باشیم. قدردان باشید

وی افزود: از برگزارکنندگان انتخابات اعم از مجریان و ناظران که با صداقت، عشق و علاقه به انقلاب اسلامی، عشق به مردم و خدمت خالصانه، آرای مردم را صادقانه می شمارند، تشکر می کنم و عزیزان مردم در روند انتخابات شرکت می کنند.

همچنین پس از برگزاری ایمن انتخابات، احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی کشور در پیامی از مشارکت پرشور مردم و همچنین مجموعه فراجا برای تامین امنیت در این مرحله عمومی تقدیر و تشکر کرد.

در پیام سردار رضان آمده است: ملت ایران در حماسه ای ماندگار، عظمت، بصیرت، اقتدار و اراده کم نظیر خود را به نمایش گذاشتند و آرمان ها و خواسته های خود را روی آرا نوشتند و برای حمایت از آرمان های انقلاب مثل همیشه پای صندوق های رای انداختند.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا