وب گردی

هدیه گرانبهای خزانه دار فتحعلی شاه به معشوقه اش

باغ فردوس و عمارت زیبای آن محل سکونت عصمت الدوله و دوست محمد خان معیرالممالک بوده است. این عمارت زیبا که در فهرست املاک متعدد خانواده مرفه معیرالممالک قرار داشت، پس از ازدواج دوست محمدخان و عصمت الدوله دختر ناصرالدین شاه، اقامتگاه تابستانی این زوج قاجاریه شد. تاریخچه این عمارت زیبا را بخوانید.

علیرضا زمانی، تهران-پژوه می گوید: «برخی به اشتباه گفته اند که ناصرالدین شاه این عمارت را پس از ازدواج دخترش با دوست محمدخان معیرالممالک به عنوان هدیه عروسی داده است، اما در واقع این عمارت و باغ زیبای آن است. از دارایی های خاندان معیرالممالک بود که پس از ازدواج دوست محمدخان و عصمت الدوله توسط دوستعلی خان معیرالممالک، از اعیان عصر قاجار و خزانه دار فتحعلی شاه، به پسرش فرود آمد

دوست محمدخان معیرالممالک پس از ازدواج با عصمت‌الدوله از این عمارت و باغ دل‌انگیز آن که به‌خاطر درختان سر به فلک کشیده‌اش به باغ فردوس شهرت داشت، به عنوان اقامتگاه تابستانی استفاده کرد. در اسناد مکتوب از این ملک با نام خانه مایر نیز یاد شده است. اعتمادالسلطنه از جمله در بخشی از روزنامه-روزشمار با اشاره به عمارت باغ فردوس نوشت: «شاه و اطرافیانش به باغ فردوس، خانه معیر، یعنی خانه عصمت اللّه رفته بودند. دولا، دخترشان…»

عمارت باغ فردوس اگرچه به دلیل قرار گرفتن در میان درختان بلند باغ، زیبایی دو چندانی یافته است، اما این عمارت بیش از هر چیز زیبایی خود را مدیون معماری متفاوت و تلاش معماران اصفهانی و یزدی در تلفیق معماری ایرانی و خارجی است. استفاده از سنگ مرمر در برخی از قسمت‌های بنا، ستون‌های گچی که جلوه خاصی به بنا می‌بخشد و بخش‌هایی مانند آب انبار و… از مهم‌ترین نمادهای معماری این بنای قاجاری هستند.

املاک باغ فردوس اما پس از سال‌ها اقامت عصمت‌الدوله و خاندان معروف معیرالممالک، در زمان مظفرالدین شاه، چندین بار دست به دست شد تا اینکه به محمدولی خان سپهسالار رسید. وی روزی گفت: داست محمدخان توجه چندانی به باغ و عمارت نداشت تا اینکه در زمان مظفرالدین شاه محمدولی خان سپهسالار این عمارت را خرید و با ساختن فواره و حوض و احیای قنات فردوس بر زیبایی آن افزود. یک باغ. اما به دلیل بدهی به بازرگانان تومانیان مجبور شد باغ را برای جبران این بدهی به دولت پهلوی اول تسلیم کند.

مجموعه باغ فردوس که از سال ۱۳۵۰ مرکز و نمایشگاه فرهنگی و هنری است، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی واگذار شد. این عمارت زیبا از اوایل دهه ۸۰ به عنوان موزه سینما فعالیت می کند و برای علاقه مندان به هنر هفتم عمارتی جادویی برای سفر به تاریخ سینمای ایران است.

اکنون در این موزه متفاوت که با ۷ سالن بزرگ شامل تالار پیشکسوتان، تالار نام ها، تالار سینما و … پذیرای بازدیدکنندگان است، هزاران عکس از بهترین سکانس های سینمای ایران، تصاویر پشت صحنه. آثار برجسته، جوایز داخلی و خارجی برای هنرمندان مشهور سینما، صدها فیلمنامه، عروسک های خاطره انگیز، کارتون و فیلم های کودک و نوجوان سینمای ایران و…

نام: خانه مومیرالممالک

کاربر: موزه سینمای ایران

دوره: قاجار

منبع: همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا