وب گردی

تلاش شرورانه ۱۴ ساله منوتو برای تخریب هویت ایرانی

سعید آشنا – مدیر رسانه در یادداشتی نوشت: این مقاله صرفا یک تجربه مدیریتی است نه یک مطالعه علمی در حوزه رسانه. فعالیت حرفه ای من در سیما (۱۳۸۹ تا ۱۴۰۲) تقریباً مانند زندگی منوتو است. در سال ۲۰۱۸ من تازه مدیر گروه اجتماعی شبکه دو سیما شده بودم که با Manoto آشنا شدم. از شبکه الکوثر خارج از کشور به سیما آمدم و رصد رقبا مشهود بود.

دنبال پلاک و رسیور برای دفترم بودم که بعد از پیگیری های زیاد گفتند باید درخواست و تاییدیه شما در کمیته ای که در ریاست جمهوری در حال تشکیل است بررسی شود. البته ماه ها بود که شکل نگرفته بود! خلاصه، ناامید شدم و به سایت های اینترنتی آن زمان مراجعه کردم. پس از حدود دو دهه ضعف شبکه های شعاری در لس آنجلس و پس از فتنه ۸۸، دو شبکه جدی راه اندازی شد. Manoto در سرگرمی و سبک زندگی و BBC در اخبار و البته هر دو در محیط حرفه ای لندن. بنیانگذاران آن منوتو کیوان و مرجان عباسی (اسکندری) هستند که با یک جست و جوی ساده می توانند از خانواده، تحصیلات، ازدواج در مشرق الاذکار، موقعیت بهائیت و رابطه آنها با رژیم صهیونیستی مطلع شوند. آنها وظیفه داشتند یک شبکه گران قیمت بسازند. در یکی از آخرین برنامه های «امید ام» در زمستان ۱۴۰۲ مجری با ابراز تاسف از اعلام اختتامیه اعلام کرد که با سه ماه، چهار میلیون دلار! منوتو با کمک ایرانیان خارج از کشور می تواند به زندگی خود ادامه دهد. البته اعتمادی شریک کیوان عباسی معتقد است قیمت منوتو بیشتر از اینهاست. به عنوان مثال، هزینه تنها یک جشن سالگرد بیش از دو میلیون پوند است. آنها در ۱۴ سال زندگی خود هرگز منابع مالی Manoto را روشن نکردند.

یک تیر و چند نشان «آکادمی موسیقی گوگوش».

راه اندازی فصل اول برنامه گران قیمت آکادمی موسیقی گوگوش در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۸، چند روز پس از افتتاح رسمی منوتو، یک راه اندازی قدرتمند و هوشمند بود که به طور همزمان چندین نقطه را به ثبت رساند. این امر هم شایعه مالکیت گوگوش بر منوتو را تقویت کرد و هم از ژانر سرگرمی شبکه خبر داد و هم جایگاه موسیقی را در رهبر ارکستر آنها بیان کرد.

بیا تو شرمنده

اولین آشنایی من با منوتو، برنامه «شام به هم ریخته» بود. ایده یک مسابقه آشپزی به ذهنم رسید که فکر می‌کردم شبیه برنامه‌ای بود که در شبکه تازه‌تاسیس Manoto تعریفش را شنیده بودم. تهیه کننده تایید کرد و با آوردن چند قسمت از آن، متوجه شدم که برنامه مهمی است. گویا تمام رذایل غرب و بهائیت در آن جمع شده است. بعدها معلوم می شود که مانیفست بسیار خوبی برای بیان زیرساخت های فکری منوتو در زمینه فرهنگ و سبک زندگی است که تباهی خانوادگی، هرزگی، لذت بی حد و حصر، شادی دوپینگ و سرمستی غرب تنها را به شیوه ای حرفه ای و پیچیده نشان می دهد. این برنامه هم سن و سال Manoto است. از آبان ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲

شروع مسابقه

در سال ۱۳۸۸ به همراه یکی از بهترین تهیه کنندگان سیما و مجری معروفش، یک برنامه شبانه با سرعتی تند پیرامون مسائل اجتماعی ساختیم. خانم بهبودی و مرحوم نامداری برنامه کم هزینه جام ما را طراحی و راه اندازی کردند. برنامه ای که همزمان با سریال محبوب Doctor Who پخش شد و به آن شباهت داشت. ما مشغول کار بودیم که ناگهان یک نامه نظارتی پر سر و صدا دریافت کردیم مبنی بر اینکه ما یک کپی برابر با “MeVoto Plus” اصلی داریم. حتی اسم و علامتش. این دومین بار بود که نام منوتو در گروه اجتماعی شبکه دوم شنیده می شد و البته اولین آشنایی من با منوتو پلاس. ما محکم ایستادیم و استدلال کردیم که از نظر طراحی و ساختار چیزی شبیه به Manoto Plus نداریم و نام و لوگو شبیه به هم هستند و خلاصه هیچ توطئه ای در کار نبود و نگاه کردن به Manoto Plus از نظر خریدار مفید بود. . دیدیم که توانمندی های پیمانکاران او با پیمانکار خوب ما قابل مقایسه نیست. ساختار و اجزای برنامه، ارائه و طراحی نور و میزانسن را بسیار برتر از آنها دیدیم، اما برگ برنده آنها دو چیز بود. اول اینکه همسایه بودند و دوم اینکه از جذابیت های جنسی بهره می بردند! یعنی رسانه متعارف اکثر رسانه های دنیا که با افتخار از آن دوری می کنیم. البته پشتوانه نظری این رفتار در صهیونیسم و ​​بهائیت قدیمی بود. حمایت منوتو از انواع رذیلت های جنسی و ساخت برنامه های پوچ مانند «شب جمعه» یا پخش سریال هایی با همین مضامین، همه اینها نشان از ناپاک بودن اتاق فکر منوتو و تلاش برای استقرار جامعه ایرانی داشت. عادی سازی همه اشکال فحشا هرگز از دستور کار Manoto خارج نمی شود. مثلاً یکی از شرکت کنندگان در آموزشگاه موسیقی خانم جوانی بود که با چیزی شبیه به حجاب سر خود را پوشانده بود. یا خانمی که در شام حاضر شده بود در حال نوشیدن از خاطرات حج خود صحبت کرد.

شستشوی جانبی

مدت زیادی از افتتاح این شبکه نگذشته بود که یکی از مهمترین و استراتژیک ترین برنامه ها پخش شد. «تونل زمان» با بهره گیری از جذابیت خاطره بازی شروع به شیرین کردن گذشته کرد و کم کم هدف بسیار مهم «پهلوی شویی» آشکار شد. البته این هدف آنقدر مهم بود که در بسیاری از برنامه ها دنبال شد. یکی از آخرین برنامه های تطهیر پهلوی، مستند پرویز ثابتی بود که صدای مخالفان خارجی را نیز درآورد.

سیاست با طنز

قبل از شروع برنامه های گفتگو مانند «روبهرو» که در آن آریان آشکارا از جدایی طلبان و تروریست ها دعوت می کرد، منوتو با برنامه هایی مانند «شبکه نیم»، «ببین تی وی» و قدیمی ترین «سالی تاک» اما با پوششی طنز وارد صحنه سیاسی شد. اما واقعیت این بود که او با کنایه می کوشید مخاطب خاصی را جذب کند و در عین حال سلیقه خلق کند. جاده ای که ما به ندرت و با وسواس برای جنایتکارانی مانند نتانیاهو طی می کنیم. انگار ما را به دشمن خارجی می بردند.

جنگ با خانواده

حوالی سال ۱۳۹۲ تصمیم گرفتیم در گروه مستند شبکه دو روی حجاب و عفاف کار کنیم. پس از تلاش‌های دقیق و تحقیق کامل و دعوت از حدود ۱۶۰ برنامه‌نویس علاقه‌مند از جمله بهترین‌های جشنواره عمار، به چندین پروژه از جمله «از لک جیغ تا خدا» رسیدیم. یکی از یافته‌های ما این بود که دست شرکت‌کننده برای تبلیغ موارد زشت و ناپسند بسیار باز بود، اما کار ما بسیار سخت بود. مجری جوانی که لباس غربی به تن داشت و در فاصله پنج تا شش سانتی متری مجری مرد نشسته بود به راحتی ابتذال را القا می کرد، اما القای حیا با همان تاثیر کار سختی بود. یکی از مهم ترین استراتژی های مانوتو، نابودی خانواده بود. ردپای این استراتژی در اکثر سریال ها، مستندها، مهمانان برنامه ها و جشن ها دیده می شود. خانواده اصیل‌ترین نهاد و مادر مقدس‌ترین شخصیت ایرانیان است و همین کافی است که آنان را مورد شدیدترین کینه و دشمنی قرار دهد. من متوجه هستم که تمرکز Manoto بر مسائل زنان و خانواده باعث شده است که به این حوزه توجه بیشتری داشته باشیم و برنامه های مختلفی را طراحی و تولید کنیم. مثلاً «بانویی که هستی» را خیلی دیر، «آفتابگردان» در نقش خانم مصباح، «پریزاد» در نقش آقای ماهانبری و خانم سماواتی، «چایراگ» در نقش آقای هیودی، «مهربانو» در نقش خانم. پورابراهیم، ​​«هیوا» در نقش آقای فرضی، «پروانه» را خانم اوره ای و «پارتی مامان» را آقای بکتاشیان، اما تنفر منوتو از خانواده و زن پاک ایرانی پایانی نداشت و برای یک برنامه لازم بود. مستقیم، آشکار و تهاجمی به آنها حمله کند. برنامه “کشور جدید” راه اندازی شد. پست ترین، ناپاک ترین و پست ترین موضوعاتی که از نوشتن در مورد آنها خجالت می کشید در این برنامه بیان و عادی شد. از جمله نقض حرمت مادری و تا چندی پیش اعلام گستاخانه رابطه همجنس گرا توسط یکی از مجریان آن با یکی از کارمندان منوتو!

شریک موسی

برخی معتقدند تلاش های علی نژاد در برنامه «لوح» صدای آمریکا عامل اصلی جنبش «ززا» در پاییز ۱۴۰۱ بود، اما من معتقدم ترویج سبک زندگی غربی، بی هویتی و بیزاری از ایرانی بودن، ویران کردن خانواده و حقیر دانستن زنان از تلاش های موثر ۱۳ ساله منوتو بود که توانست بخشی از جامعه را زامبی کند و به جنبش فوق بپیوندد. بدون شک علت خونریزی های فراوان در پاییز ۱۴۰۱. Manoto.

ما فراموش نخواهیم کرد

شاید از زمان حمله مغول و کشتار ایرانیان در جنگ جهانی اول، حمله یک دهه اخیر شبکه های فارسی زبان به ذهن و امید این ملت مظلوم جنایتکارانه ترین جنایت تلقی شود. «منوتو» یی با خوشحالی مردم از بغض و بغض دندانهایشان را به هم فشرد و تا میتوانست او را تحقیر کرد و از غم ایرانیان شادی کرد و بر زخمشان نمک پاشید. هر وقت زخم های اقتصادی و امنیتی و غیره به ملت وارد شد شجاعت و آرمان گرایی ما را مقصر می دانستند. آنها معتقد بودند که کوتاه‌ترین تاخیر در پاسخ ترس از غرب وحشی است و پاسخ و دفاع جسورانه را جنگ‌جویانه می‌دانستند. در بحبوحه تحریم های اقتصادی و دارویی، معاونت بهداشتی (دکتر حریرچی) به عنوان نشانه ضعف نظام سلامت در حمایت از مردم تعبیر می شد، اما کمی بعد که بوریس جانسون به همین بیماری مبتلا بود. می گفتند او یک قهرمان شجاع و مردمی بود و از آنجا به سراغ خودش رفت و مریض شد! منوتو آشکارترین میهن پرستی سازمان یافته بهائی را نسبت به میهن خود، رژیم صهیونیستی، سازماندهی کرد. همانطور که غربی ها خود را موظف به حفظ منافع ملی غرب می دانند نه ملیتی که در شناسنامه آنها نوشته شده است. به نظر من دلیل تعطیلی منوتو این بود که کارفرما انتظار داشت ۱۳ سال هزینه گزاف در پاییز ۱۴۰۱ برای بی‌کفایتی ایران به ثمر بنشیند و این تعطیلی مجازاتی برای بی‌کفایتی او بود. سردار عارف ما گفت: هر که در این نظام تیر بزند آواره شده است.

منبع: روزنامه جام جم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا