وب گردی

چرا نتانیاهو آتش بس موقت را می پذیرد؟

بنیامین نتانیاهو اخیرا گفته است که اگر توافق آتش بس چند هفته ای بین رژیم صهیونیستی و حماس حاصل شود، تنها می تواند حمله نظامی اسرائیل به شهر رفح را «تا حدی» به تعویق بیاندازد و پیروزی کامل در این منطقه را به تعویق بیاندازد. را می توان تنها چند هفته پس از شروع به دست آورد. حملات دوباره ظاهر می شوند! در این میان نکات و ملاحظاتی وجود دارد که نمی توان به راحتی از کنار آنها گذشت.

اولاً، نتانیاهو از آغاز جنگ غزه مخالف برقراری هرگونه آتش بس (موقت یا دائم) بوده و حتی برخی از اعضای کابینه وی مانند بن گوئر و اسموتریچ او را تهدید کرده اند که هرگونه اقدامی در این زمینه منجر خواهد شد. از کابینه ائتلاف و اضطراری خواهد بود.

حالا اما نخست وزیر رژیم صهیونیستی و یارانش در حال پی ریزی یک آتش بس موقت هستند! دلیل این امر روشن است; رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهداف اعلام شده و حتی پنهان خود در جنگ غزه دست نیافته است و فرسایش جنگ برای تل آویو کاملاً فاجعه بار بوده است. نتانیاهو در مصاحبه با شبکه سی بی اس بدون ارائه جزئیات بیشتر تایید کرد که توافقی در حال دستیابی است. تلویزیون دولتی القایره به نقل از یک مقام مصری از از سرگیری مذاکرات در قطر در سطح تخصصی خبر داد و گفت که مذاکرات در قاهره با هدف دستیابی به آتش بس و تبادل گروگان های صهیونیست با اسرای فلسطینی ادامه خواهد یافت.

در حالی که بیش از نیمی از جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری منطقه تحت محاصره نوار غزه به شهر رفح در جنوب این کشور پناه برده اند، رژیم صهیونیستی به تصویب طرح گسترش حملات خود به این منطقه نزدیک می شود. رفح نقطه اصلی ورود کمک های غزه است و گروه های امدادی نسبت به فاجعه هشدار داده اند. حتی کار به جایی رسید که آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان حامیان اصلی کشتار غزه از نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواستند از این اقدام خودداری کند!

نتانیاهو گفت که در این هفته کابینه ای را برای تصویب طرح های عملیاتی از جمله تخلیه غیرنظامیان به سایر مناطق غزه تشکیل خواهد داد، اما برای همه روشن است که رژیم اساساً صهیونیستی به هیچ یک از قوانین و مقررات حقوقی و انسانی در غزه پایبند نخواهد بود. این رابطه نتانیاهو به سی‌بی‌اس گفت که زمانی که عملیات در رفح را آغاز کنیم، تنها چند هفته دیگر به سخت‌ترین مرحله نبرد باقی مانده است. اگر موافق نباشیم، به هر حال این کار را می کنیم. نتانیاهو مدعی شد که چهار گردان از شش گردان باقی مانده حماس در رفح متمرکز شده اند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به ان‌بی‌سی گفت که به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درباره طرح رفح چیزی گفته نشده است. سالیوان گفت: ما معتقدیم این عملیات نباید تا زمانی که برنامه ای برای حفاظت از غیرنظامیان وجود داشته باشد ادامه یابد.

پشت پرده چیست؟
بدون شک اگر نتانیاهو و بایدن خود را در مرحله کنترل کامل نوار غزه می دیدند که به دروغ ادعا می شود، با هیچ آتش بسی موافقت نمی کردند! نباید فراموش کرد که در جریان مذاکرات، مقامات آمریکایی و صهیونیستی ابتدا سعی کردند در ازای آزادی تمامی اسرای رژیم صهیونیستی، آتش بسی شش هفته ای را با هم مذاکره کنند، اما اکنون به وضوح دریافته اند که از آزادی همه خبری نخواهد بود. اسرای صهیونیست در چنین شرایطی باید استیصال متنی و فرامتنی واشنگتن و تل آویو در جنگ غزه را درک کرد. بهانه های حقوق بشری مقامات کاخ سفید تنها برای کاهش نارضایتی و خشم عمومی علیه دخالت آمریکا در نسل کشی غزه بود. در ماه های اخیر، بایدن محبوبیت خود را در برخی از ایالت های مهم و تعیین کننده (که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را تعیین می کند) از دست داده است. عامل اصلی تحقق این روند، جنگ غزه و حوادث تلخ و جنایات صهیونیست هاست. بنابراین توافق صهیونیست ها و آمریکایی ها با آتش بس موقت بر اساس آنچه امروز ادعا می کنند اساساً غیرممکن و غیرممکن است! آنچه واشنگتن و تل آویو را به پذیرش این روند واداشت، قدرت میدانی مقاومت فلسطین و خشم جهانی علیه اقدامات وحشیانه صهیونیست ها بود.

آخرین وضعیت غزه
درگیری‌های شدید در بخش‌هایی از شمال نوار غزه همچنان ادامه دارد و شدت ویرانی‌ها در آنجا زیاد است. با این حال رژیم صهیونیستی به هیچ یک از سه هدف اعلام شده خود نرسیده است. «اسرای صهیونیست را آزاد کنید»، «نوار غزه را اشغال کنید» و «حماس را نابود کنید». حتی رسانه‌های موثق و منابع امنیتی در غرب اذعان کرده‌اند که شبکه تونل‌های حماس به همراه بسیاری از نیروهایش در غزه، رفح و خان ​​یونس باقی مانده‌اند و حملات ماه‌های اخیر هیچ تاثیری در تخریب زیرساخت‌های کلیدی ارتش و ارتش نداشته است. قدرت میدانی حماس علاوه بر این، از نظر گفتمانی، ظهور جنگ غزه، گفتمان سازش و حامیان به رسمیت شناختن کشتار کودکان رژیم صهیونیستی را منزوی کرده است و هیچ چشم‌اندازی برای پیشرفت در طرح‌های خیالی مانند آن وجود ندارد. “دو دولتی”. در چنین شرایطی تل آویو بازی را به شدت باخت و آینده تاریکی در پیش رو دارد.

این در حالی است که مقامات آمریکایی و صهیونیستی تلاش می کنند از گرسنگی کودکان غزه به عنوان حربه ای برای رسیدن به اهداف غیرانسانی خود استفاده کنند. فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس سازمان ملل متحد برای فلسطین (آنروا) در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که از ۲۳ ژانویه (۳ بهمن) نمی توانند مواد غذایی را به مناطق شمالی غزه برسانند و افزود: درخواست های ما ارسال کمک غذا رد شد. یک مقام ارشد مصری که به همراه قطر میانجیگری بین اسرائیل و حماس را برعهده دارد، روز شنبه گفت که پیش نویس توافقنامه آتش بس شامل آزادی حداکثر ۴۰ زن و گروگان مسن در ازای آزادی ۳۰۰ اسیر فلسطینی است که بیشتر آنها زن هستند. خردسالان و سالمندان این مقام مصری که نخواست نامش فاش شود، گفت که آتش بس شش هفته ای شامل اجازه دادن به صدها کامیون برای رساندن کمک های ضروری به غزه است. آیا واقعاً این توافق بر مبنایی غیر از استیصال صهیونیستی در جنگ غزه می تواند شکل بگیرد؟

منبع: روزنامه جام جم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا