وب گردی

تحلیل حمله اسرائیل به کنسولگری ایران

واکنش بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران ایرانی به حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق متفاوت بود. این بار خیلی ها عصبانی بودند. بسیاری از آنها منتقد شدند و به تحولات جدید اعتراض کردند.

برخی از آنها ضعف ایران را در عدم واکنش و انفعال در برابر حملات اسرائیل دانستند. گروهی دیگر انفعال سیاسی و ضعف حقوقی ایران را هدف قرار دادند و عده ای هم به بحث امنیت پرداختند. دسته اخیر منتقد فعالیت های امنیتی و اطلاعاتی ایران در سوریه بود.

یکی از این افراد پاک فطرت نماینده شیراز بود که با انتقاد از عملیات تروریستی اخیر اسرائیل در دمشق گفت: بدون شک نخبگان صهیونیستی از جلساتی که در سوریه برگزار می شود اطلاعاتی دارند به همین دلیل برگزاری چنین جلساتی ضروری است. در کشورهای دیگر به جز سوریه و اینکه نیروهای ارزشمند کشورمان به راحتی از دست نمی روند.

این حمله دیگر اسرائیل علیه مواضع ایران در سوریه است. رژیم صهیونیستی تاکنون چندین موشک را به محل نشست های امنیتی ایران و سوریه و دیگر جبهه های مقاومت شناسایی و شلیک کرده است.

بسیاری بر این باورند که اشراف اطلاعاتی رژیم صهیونیستی تسلط زیادی بر مناطق مختلف سوریه دارند و به همین دلیل به سختی می توان محل استقرار دستگاه های دیپلماتیک، نظامی و امنیتی را از ستون پنجم رژیم صهیونیستی در سوریه پنهان کرد. . برخی تحلیلگران بر این باورند که ردیابی عبور شهید سلیمانی از عراق و شهادت وی از سوریه حتی آغاز شده است و نیروهای موساد در سوریه اطلاعاتی درباره سردار سلیمانی، یارانش و محل عبورشان به آمریکایی ها داده اند.

سوریه و شکست های امنیتی آن

اما مشکل اصلی سوریه چیست؟ منتقدان بر این باورند که تنوع گروه های نظامی، سیاسی و قومیتی، عدم هماهنگی بین سازمان های مختلف و به ویژه ادامه پس لرزه های جنگ داخلی این کشور، سوریه را با مشکلات امنیتی مواجه کرده است.

همچنین لازم به ذکر است که موساد از نظر تاریخی در سوریه بسیار تأثیرگذار بوده است. الی کوهن یکی از معروف ترین جاسوسان اسرائیلی عملیات خود را در سوریه آغاز کرد و آنقدر پیشرفت کرد که توانست مشاور ارشد (معاون) وزیر دفاع سوریه شود.

مشکل دیگر وجود نیروهای تکفیری به ویژه داعش در سوریه است. مدت هاست که بسیاری از رسانه ها و تحلیلگران ارتباط نزدیک داعش و موساد را دیده و بررسی کرده اند (اینجا بخوانید). در پی حمله روز گذشته رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، نیروهای داعش به فعالیت های نظامی و تروریستی خود افزوده اند. آنها چندین نفر از نیروهای ارتش سوریه را به قتل رساندند (اینجا بخوانید)، باسل عبدالقادر، یکی از نیروهای امنیتی سوریه را به قتل رساندند و تلاش کردند تا عملیات تروریستی را در حرم حضرت معصومه (س) در ایران انجام دهند که البته ناکام ماند. (اینجا را بخوانید). در چند ماه گذشته هر زمان اسرائیل نیاز به عملیات تروریستی داشته باشد، نیروهای داعش دست به عملیات زده و به همین دلیل می توان آنها را هماهنگ با رژیم صهیونیستی دانست.

نیروهای داعش در سرزمین خود سوریه حضور فعال دارند. هواداران آنها در سراسر مناطق بیابانی مرکزی سوریه پراکنده هستند. بسیاری از اسرای داعش در اردوگاه های سوریه توانسته اند از امنیت ضعیف سوریه استفاده کرده و از زندان های خود فرار کرده و در روستاهای بیابانی شمال و مرکز مخفی شوند (اینجا را بخوانید). این نیروها بهترین عاملان عملیات تروریستی موساد هستند.

رئیس اتحادیه علمای عراق اخیرا فاش کرده است که رژیم صهیونیستی تحت عنوان سازمان های بشردوستانه و قانونی به طور فعال از اردوگاه الهول در سوریه جاسوسی می کند. جبار المعاموری گفت: موساد اسرائیل یک مقر مخفی در اردوگاه آوارگان سوری الحول ۴ دارد.

اما داعش و هواداران آنها تنها عناصری نیستند که به موساد کمک می کنند تا به اهداف جاسوسی خود دست یابد. بسیاری از نیروهای ارتش سوریه توانایی برقراری ارتباط با موساد را دارند. وضعیت بد اقتصادی سوریه، نارضایتی افسران از دولت و به ویژه اختلافات فرهنگی، عقیدتی و مذهبی افسران و فرماندهان ارشد آنها و مقامات سیاسی سوریه آنها را به سمت جاسوسی سوق می دهد.

اخیراً سرویس امنیتی لبنان شبکه ای از جاسوسان سوری را در لبنان دستگیر کرده است که بیشتر آنها از نیروهای ارتش سوریه بودند و سعی داشتند نقشه فاضلاب و تاسیسات شهری لبنان و سوریه را در اختیار موساد قرار دهند.

علاوه بر این، حضور شبه نظامیان موسوم به ارتش آزاد، بقایای جبهه النصره و گروه های کرد زبان در مناطق مختلف سوریه و تسلط آنها بر بخش هایی از این کشور باعث عدم وحدت امنیتی در سوریه شد و همین موضوع باعث شد. به انشعاب و نفوذ نیروهای موساد. در سوریه به پایان رسید.

تغییر پایتخت امنیت مقاومت از سوریه به عراق
واضح است که سوریه محل مناسبی برای جلسات حساس امنیتی نیست و بهتر است جلسات حساس و مشورتی ایران از سوریه به کشور دیگری منتقل شود.

در میان گزینه های موجود، لبنان نیز وضعیتی مانند سوریه دارد و به همین دلیل گزینه مناسبی نیست. اما به نظر می رسد عراق گزینه بهتری باشد. فاصله سرزمین های اشغالی با عراق زیاد است و مرز مشترکی بین آنها وجود ندارد. فعالیت موساد در عراق به مراتب کمتر از دمشق و بیروت است و به همین دلیل می تواند مکان مناسبی برای پایتخت جدید امنیتی و اطلاعاتی نیروهای مقاومت باشد.

منبع: خبرفوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا