وب گردی

بیانات مهم رهبر انقلاب به شهید تهرانی مقدم چه بود؟

مجموعه مستند «با شهادت تاریخ» روایتی متفاوت از شکل گیری و توسعه نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و تحولات، افتخارات و رویدادهای حساس انقلاب اسلامی را در قالب تصاویری مستند به تصویر می کشد.

همزمان با روز پاسدار قسمت های مختلف این مجموعه مستند با نام های پول بی پشتوانه، جنگ به سبک دیگر و وطن از شبکه مستند سیما پخش می شود.

مجید اسکندری مجری پروژه این مجموعه مستند درباره انتخاب ایده توضیح داد و گفت: زمانی که ایده ساخت این مستند در ذهن ما شکل گرفت قصد داشتیم مقایسه ای بین دوره پهلوی و بعد از پیروزی اسلام انجام دهیم. انقلاب در ۳ حوزه نظامی، اقتصادی و امنیت سرزمینی و بررسی ابعاد مختلف آن.

وی ادامه داد: تمرکز اصلی ما در این مجموعه بر حوزه نظامی بود و سعی کردیم در این دو دوره به تمامی شاخه های قدرت نظامی ایران نگاه کنیم. نکته اصلی اما ارزیابی قدرت موشکی ایران بود.

این مستندساز ضمن تشریح قدرت نظامی ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ابتدا باید بدانیم قدرت نظامی ما در دوران پهلوی چقدر بوده و در چه نظامی رشد کرده است؟ معروف است که رژیم پهلوی تمام تجهیزات نظامی خود را از آمریکا دریافت کرده است. البته این تجهیزات پیشرفته ترین تجهیزات دنیا نبود و مهمتر از آن اینکه آمریکا هرگز یکی از مهم ترین و استراتژیک ترین تجهیزات نظامی خود را به ایران نداد و آن «موشک» بود. تنها موشکی که آمریکایی ها به ایران دادند سامانه دفاعی هاگ بود که برد آن در بهترین حالت ۱۰۰ کیلومتر بود.

وی خاطرنشان کرد: در سایر زمینه ها نیز روند خرید تجهیزات نظامی ایران از آمریکا به همین منوال بوده است. مثلاً تجهیزات و هواپیما خریدیم، اما این بر اساس نیاز کشور نبود، بلکه اساساً بر اساس دلالان شکل گرفت. جالب است بدانید که معاون عملیات یکی از مقامات ارشد نظامی پهلوی توضیح می دهد که این بحث ها در بدنه نظامی کشور مطرح شده که اگر قرار است از آمریکا جنگنده بخریم باید به جای هواپیماهای پیشرفته تری برویم. از F-14، اما او مخالفت کرد و منبع آن دربار پهلوی بود.

اسکندری درباره قدرت نظامی ایران پس از پیروزی انقلاب گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط کمی تغییر کرد و نظام نظامی ما دو راهبرد مهم را در پیش گرفت. اولین مسئله این بود که چون تحریم بودیم، مجبور شدیم به سمت تولید تجهیزات نظامی داخلی برویم. از طرفی به سمت جنگ نامتقارن رفتیم. این به این معنی است که به جای ساخت یک ناو، تصمیم به ساخت قایق های موتوری گرفتیم. این استراتژی ما را به دو نتیجه مهم رساند. اولاً به دلیل ناشناخته بودن، دشمن را سردرگم می کند و ثانیاً هزینه جنگ با دشمنان را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: افزایش توان موشکی و حضور منطقه ای ایران از دیگر تصمیمات مهم نظامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. در مورد توان موشکی باید به یک نکته مهم اشاره کنم و آن اینکه در جنگ ایران و عراق، پاشنه آشیل اصلی ما که خسارات زیادی به کشور وارد کرد، موشک بود. عراق موشک داشت و به مناطق مختلف ما ضربه می زد و مردم انتظار داشتند که موشک های آنها را با موشک پاسخ دهیم. این مشکل باعث افزایش قدرت موشکی سپاه شد.

مدیر پروژه تولید مستند «به شهادت تاریخ» با اشاره به تاریخچه شکل گیری دانش موشکی در کشور گفت: امام خمینی (ره) دستور دادند در این زمینه کاری انجام شود و شهید تهرانی مقدم اولین قدم را در این زمینه برداشت. رشته. او و یک تیم ۱۳ نفره برای دیدن دوره آموزشی موشکی به سوریه می روند. از سوی دیگر، تعدادی موشک از لیبی خریداری شد و قرار شد مستشاران نظامی لیبی برای آموزش به ایران بیایند، اما معمر قذافی در پشت صحنه با صدام تصمیم گرفت که میان کار آموزش و مستشارانشان را رها کنند. به ایران برمی گشت این مشکل چالش بزرگی برای ما ایجاد می کند.

وی ادامه داد: در همان زمان شهید تهرانی مقدم و تیمش که سردار حاجی زاده نیز یکی از این افراد است، تصمیم گرفتند یکی از آنها را باز کنند تا ساخت و کار با این موشک را بیاموزند. به دفتر مقام معظم رهبری (رئیس جمهور وقت) می روند و می گویند که از این می ترسم، ولی آیت الله خامنه ای از آنها حمایت می کند و می گوید: در باز کردنش کوتاهی نکنید و یاد بگیرید.» این رویداد برکات و میدان قدرت موشکی امروز ما را دارد.

اسکندری درباره دسترسی به اطلاعات بصری برای ساخت این مجموعه گفت: برای جمع آوری تصاویر آرشیوی موشک ها با شرکت هوافضا تماس گرفتیم و آنها اطلاعاتی را در اختیار ما قرار دادند. البته به دلیل طبقه بندی اطلاعات و پیچیدگی هایی که وجود داشت، به دست آوردن این اطلاعات اصلا آسان نبود.

وی خاطرنشان کرد: تمرکز اصلی ما در این موضوع به دست آوردن تصاویر مربوط به زمین گیر شدن پهپاد گلوبال هاوک آمریکا بود. همان پهپادی که صدها میلیون دلار هزینه داشت و در یک عملیات پیچیده نیروی هوایی توسط سامانه پدافندی ایران سرنگون شد. این تصاویر در مستند نشان داده شده است. هدف ما این بود که بگوییم قدرت موشکی ایران به حدی رسیده است که بتواند پهپادهای مدرن آمریکایی را منهدم کند.

در نهایت گفت: تمام حرف های این مستند درباره دوران پهلوی مستند است. برای هر کدی که پیدا کردیم، مصاحبه‌های مستندی با عناصر و رهبران نظامی آن‌ها اضافه کردیم. همچنین سراغ تحلیل نرفتیم و هر چه در مستند ارائه شده داده و اطلاعات است.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا