وب گردی

با ۱۰ دسر عربی ساده و خوشمزه برای ماه رمضان آشنا شوید

ماه رمضان ماه عبادت و مغفرت خداوند است که به خاطر خوردنی ها و نوشیدنی های خاصش در سراسر جهان شهرت دارد. خوردن انواع دسرهای خوشمزه لحظات شیرین و آرامش بخشی را در مهمانی ها و مجالس خانوادگی برای شما به ارمغان می آورد.

دسرهای لذیذ عربی از جمله غذاهایی است که برای روزه داری بسیار توصیه می شود.

در ادامه این مطلب چند دسر عربی ساده و خوشمزه را به شما معرفی می کنیم.

۱- دسر عربی ام علی

ام علی یا مادرعلی نام یک پودینگ شیرین مصری است که به راحتی می تواند در ردیف خوشمزه ترین دسرهای کشورمان قرار گیرد. تاریخچه این دسر ساده و مقرون به صرفه عربی به زمان پادشاهی ایوبیان برمی گردد.

ام علی همسر پادشاه مصر عزالدین ایبک بود که این دسر خوشمزه را برای پادشاه تهیه کرد و شاه نیز با لذت آن را خورد. اما ظاهرا هووی ام علی یعنی شجر الدور که به این وابستگی راضی نبود دستور کشتن ام علی را صادر کرد و سپس به آشپزان دربار دستور داد این غذا را به مقدار زیاد بپزند و در سراسر مصر پخش کنند. این دسر ساده و خوشمزه عربی از ترکیب پفک، شیر، شکر، وانیل، کشمش، بادام، پسته و نارگیل درست می شود.

۲- دسر عربی بسبوسه

دسر عربی باسبوس

باسبوسه در کشورهای مختلف به نام های مختلف طبخ می شود. در ترکیه به آن ریوانی و در سوریه به نامورا می گویند، اما این دسر ساده و خوشمزه عربی را بیشتر در شرق خاورمیانه تهیه می کنند.

باسبوسه یک کیک شیرین است که از آرد سمولینا درست می شود. سپس این کیک را در یک شربت شیرین که گاهی با آب نارگیل یا گلاب مزه دار می شود آغشته می کنند. باسبوسه را با آجیل، خامه یا ساده می خورند.

۳- دسر عربی کنفا

دسر عربی کیونفا

این دسر شیرین، ترد و خامه‌ای عربی که کنافه نیز نامیده می‌شود، بیشتر در مناطقی تهیه می‌شود که قبلاً توسط امپراتوری عثمانی اشغال شده بود. کنفه در واقع نسخه خاورمیانه ای چیزکیک است و از خمیر بلغور و خمیر رشته مانند درست می شود، این خمیر نیز با پنیر سفید نرم پر شده است. کانفه بافتی ترد دارد و مانند بسیاری از دسرهای عربی دیگر در یک شربت شیرین آغشته می شود. به تازگی نسخه های جدیدی از این دسر ساده انبه عربی در خاورمیانه سرو شده است.

۴- باقلوا

باقلوا

تاریخچه باقلوا مانند بسیاری از غذاهای خاورمیانه مشخصاً به دوره عثمانی برمی گردد، اما این دسر ساده و خوشمزه عربی در کشورهایی مانند آلبانی، بلغارستان، یونان، آذربایجان، قاهره و گرجستان نیز تهیه می شود.

باقلوا از چند لایه خمیر فیلو پر شده با آجیل آسیاب شده و شربت شیرین یا عسل درست می شود. باقلوا یک شیرینی ترد محسوب می شود و به شکل مستطیل یا الماس کوچک سرو می شود.

۵- ایش السریه

ایش السریه

دسر ایش السریه که در لغت به معنای نان قصر سلطنتی است معمولا در مناسبت های خاص تهیه و مصرف می شود. منشا این دسر ساده و خوشمزه عربی مشخص نیست اما برخی آن را لبنانی می دانند.

این دسر در واقع نوعی نان شیرین است که روی آن را با شربت شیرین و خامه تزیین می کنند و گاهی روی آن آجیل خرد شده می پاشند.

۶- لوکومانداها یا انگشتان زینب

لوکوماندا یا انگشتان زینب

این دسر در واقع نوعی خمیر سرخ شده است که با عسل، پودر قند یا شربت شیرین سرو می شود.

تاریخچه لوکوماندا یا دسر انگشت زینب به صد سال پیش می رسد. یعنی زمانی که زنی به نام زینب آن را پخت.

۷- پودینگ برنج

با 10 دسر عربی ساده و خوشمزه برای ماه رمضان آشنا شوید // دپو

پودینگ برنج در بسیاری از کشورها تهیه می شود. گفته می شود دستور تهیه این غذا در کتاب های پزشکی خاورمیانه یافت می شود نه در کتاب های آشپزی و هر جا صحبت از تغذیه خوب و هضم صحیح غذا می شود، نام پودینگ برنج همیشه به میان می آید. علاوه بر این، در خاورمیانه، گنجاندن پودینگ برنج در رژیم غذایی همه افراد مبتلا به بیماری های شکمی توصیه می شود.

این دسر آسان و خوشمزه عربی از ترکیب برنج و شیر درست می شود و در واقع شیر برنج خودمان است. از شکر برای شیرین کردن استفاده می کنند و گاهی آن را با آجیل و دارچین تزیین می کنند.

۸- کتائف

کتائف

قطایف یک دسر عربی است که معمولا در ماه مبارک رمضان طبخ و مصرف می شود. گفته می شود که ریشه این دسر به دوران خلافت فاطمی برمی گردد.

قطایف در اصل یک توپ خمیری است که با پنیرها و آجیل های بدون نمک پر می شود و اغلب در کره سرخ می شود، اما در برخی فرهنگ ها این دسر را در فر یا فر می پزند. کتائف با عسل، شربت شیرین یا پودر قند سرو می شود.

۹- نان فطیر

کتائف

فیر مالتوت که در ایران خودمان نیز به روش های مختلف تهیه می شود، نوعی دسر مصر باستان است که مصریان به خدایان خود تقدیم می کردند. از آن زمان، این دسر در بین مصری ها و مردم خاورمیانه بسیار محبوب شده است.

فتیر به شکل سنتی در تنور سفالی و به مقدار زیاد تهیه می شود. این نان شیرین با عسل، پنیر، مربا، شکر و بسیاری از گزینه های دیگر مصرف می شود. همانطور که گفتیم خمیر مایه انواع زیادی دارد و با مواد و روش های مختلفی تهیه می شود. امروزه فتیر را با انواع گوشت پخته یا افزودنی های شیرین مانند کاسترد تخم مرغ می خورند.

۱۰- پودینگ پنیر

پودینگ پنیر

حلاوه الچزاب به معنای کیک پنیر یکی از دسرهای محبوب لبنانی است. این دسر از لایه نازکی از خمیر فیلو که با پنیر و نوعی خامه غلیظ مانند کاسترد پر شده درست می شود.

حلوای پنیری با گلاب یا شربت شیرین مزه دار می شود و اغلب با آجیل مخصوصا پسته تزیین می شود.

منبع: روزیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا