اینستاگرام یا فیک گرام!
انتشار اخبار جعلی این یک نمونه مهم از تهدید امنیت ملی است. با توجه به ظهور رسانه های جدید، انتشار این نوع اخبار می تواند به سرعت در جامعه گسترش یابد و پیشگیری از آثار زیانبار آن نسبت به گذشته بسیار دشوارتر است، اما مردم چقدر با این نوع اخبار آشنا هستند؟
اصولاً اخبار جعلی در این عصر چقدر محبوب است و مهمتر از آن کدام شبکه اجتماعی در انتشار اخبار جعلی پیشتاز است؟ نتایج بهدستآمده از یک تحقیق و مقایسه تحلیلی دادههای آن نشان میدهد که بیش از پنج برابر تعداد اعضای رسانهای که میگویند «بسیار» با مفهوم اخبار جعلی آشنا هستند.
از سوی دیگر، پاسخ دهندگان غیر رسانه ای بیش از هفت برابر بیشتر از پاسخ دهندگان رسانه ای اعلام می کنند که با این مفهوم «کم» و «خیلی کم» آشنا هستند یا «اصلاً» آشنایی ندارند. پاسخی که می تواند نگران کننده باشد.
در بین شبکههای اجتماعی، بر اساس دادههای این تحقیق، اینستاگرام بیشترین نقش را در ایجاد و انتشار اخبار جعلی و غیرموثق از دیدگاه هر دو گروه (اصحاب رسانه و مردم عادی) دارد. در بین پلتفرم های مختلف رتبه بعدی مربوط به شبکه X (توئیتر سابق) و شبکه های ماهواره ای است.
منبع: روزنامه جام جم