وب گردی

با روش های مختلف اعدام در سراسر جهان آشنا شوید

مجازات اعدام به عنوان شدیدترین مجازات در تاریخ بشر شناخته می شود. روش های اعمال این مجازات معمولاً به باورهای ماوراء طبیعی، سنگینی جرم، انگیزه های مرتکب، مسائل سیاسی و امنیتی، اعتقادات مذهبی و منافع اجتماعی مربوط می شود.

روش اعدام هنوز هم در بسیاری از کشورهای جهان چه در شرق و چه در غرب به عنوان مجازات جرایم مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، موضوعی که همواره بسیار بحث برانگیز بوده و موافقان و مخالفان زیادی دارد.

در زیر به بررسی انواع روش های پیاده سازی در دنیا می پردازیم.

خیاطی

اکثر اعدام‌ها در عربستان همچنان با گردن زدن با شمشیر انجام می‌شود. این روش اعدام تنها در عربستان سعودی انجام می شود و به عنوان مجازات برای انواع جنایات از جمله قتل، ارتداد، همجنس گرایی، جادوگری و موارد “جنگ با خدا” استفاده می شود.

در طول سال ها، تعداد اعدام ها در عربستان سعودی افزایش یافته است. تنها در ۱۲ مارس ۲۰۲۲، عربستان سعودی ۸۱ نفر را به این روش اعدام کرد که بزرگترین اعدام دسته جمعی در سال های اخیر است. و این علیرغم وعده های کشور مبنی بر کاهش اعدام است.

از سال ۲۰۱۵، پس از ورود محمد بن سلمان به سیاست عربستان، تعداد اعدام های سالانه در این کشور بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱، ۸۲ درصد افزایش یافته است.

اعدام با تزریق

این روش اولین بار در سال ۱۹۷۷ در آمریکا انجام شد، اما اکنون در چین و بخش‌هایی از آفریقا و آسیا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و اعدام با تزریق یکی از رایج‌ترین روش‌های اعدام است که امروزه نیز انجام می‌شود. در این روش دست و پای محکوم را بسته و معمولاً باربیتورات، ماده فلج کننده و محلول پتاسیم به او تزریق می شود که بیهوش می شود و تنفس او قطع می شود و پس از ایجاد آریتمی قلبی (اختلال در ریتم قلب) ، می میرد. .

اعدام با تزریق روشی انسانی تری برای اعدام تلقی می شود، اما این روش معایبی نیز دارد. قضاوت نادرست در طول مراحل اعدام می تواند باعث شود که فرد محکوم یک مرگ دردناک را نه ناخودآگاه بلکه آگاهانه تجربه کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۶ مرگ یک محکوم به نام جوزف لوئیس کلارک در آمریکا به این شکل ۹۰ دقیقه طول کشید و این روند برای محکوم دیگری به نام جوزف وود که قبل از مرگش ۱۵ آمپول دریافت کرده بود ۲ ساعت طول کشید.

طبی بودن این روش اعدام نیز مشکلاتی را ایجاد می کند، چرا که اعدام با تزریق توسط متخصصانی انجام می شود که برای نجات جان انسان سوگند پزشکی گرفته اند.

از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۲۳، ۱۳۹۲ مورد اعدام با تزریق در آمریکا انجام شده است که آن را به روش اصلی اعدام در این کشور تبدیل کرده است.

تیراندازی کردن

تیراندازی کردن

یکی از روش های اعدام در آمریکا تیراندازی است اما آخرین مورد اعدام او در سال ۲۰۱۰ بود که یک محکوم یک وکیل را کشت.

این روش اعدام باید در سال ۲۰۱۰ در چین متوقف می شد، اما هنوز موارد استفاده از روش تیراندازی در آن کشور وجود دارد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۸، مردی به نام ژائو زویی که ۹ دانش آموز را با چاقو به قتل رساند، در مقابل دیدگان جمعیت روستایی به ضرب گلوله کشته شد.

این روش هنوز در سومالی مورد استفاده قرار می گیرد. در سال ۲۰۱۵ مردی به نام حسن حنفی، افسر رسانه‌ای گروه اسلام‌گرای الشباب در سومالی به جرم کشتن ۵ خبرنگار در میدانی در پایتخت این کشور به ضرب گلوله کشته شد.

همچنین، در یمن، مقامات حوثی از اعدام با تیراندازی به عنوان مجازات برای جنایات جدی استفاده می کنند. در سال ۲۰۲۱، در یمن، ۹ مرد در میدانی در صنعا، پایتخت آن کشور، به جرم جاسوسی برای نیروهای ائتلاف سعودی در ملاء عام هدف گلوله قرار گرفتند.

از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، روش اعدام با جوخه تیر در آن کشور مورد استفاده قرار گرفت. در فوریه ۲۰۲۴ در افغانستان، ۲ مرد در ملاء عام توسط نیروهای طالبان با استفاده از مسلسل تیراندازی شدند. در سال ۲۰۱۶، در افغانستان، زنی که توسط دادگاه طالبان به قتل شوهرش مجرم شناخته شد، در ملاء عام با مسلسل مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

برآورده کند

برآورده کند

حلق آویز کردن به عنوان یک روش اعدام در کتاب «اودیسه» هومر ذکر شده است، اما این روش اعدام از قرون وسطی رایج شد. این روش تا دهه ۱۹۸۰ اولین روش اعدام در ایالات متحده بود، اما در کشورهایی مانند ایران، ژاپن و سنگاپور، اعدام همچنان رایج ترین روش اعدام است.

حلق آویز عمومی که امروزه در برخی از کشورهای جهان انجام می شود، مشکل جدیدی نیست. در انگلستان در دهه ۱۸۰۰، گاهی هزاران یا حتی ده ها هزار نفر برای تماشای این روش اعدام می رفتند.

صندلی برقی

صندلی برقی

ایده اجرای صندلی برقی برای اولین بار بیش از ۱۴۰ سال پیش توسط یک دندانپزشک مطرح شد. در ابتدا جایگزینی انسانی تر برای روش های رایج اعدام در آن زمان، مانند حلق آویز کردن، در نظر گرفته شد.

به این ترتیب محکوم به صندلی بسته می شود و الکترودهای فشار قوی به سر و پاهای او می چسبند. سپس جریان برق به مدت ۲ دقیقه وصل می شود و در نهایت محکوم به علت آریتمی قلبی (اختلال ریتم قلب) و سپس ایست قلبی فوت می کند.

با این حال منتقدان صندلی برقی را انسانی تر از سایر روش های اعدام نمی دانند و علاوه بر آن با صندلی های جدید این فرصت برای محکومان فراهم می شود تا این مرگ را در حالت آگاهانه تجربه کنند.

این روش اعدام هنوز در برخی از ایالت های آمریکا استفاده می شود.

اتاق گاز

اتاق گاز

اتاق های گاز اروپا یادآور هولوکاست، قتل سیستماتیک نزدیک به ۶ میلیون زن، مرد و کودک یهودی توسط نازی ها بین سال های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵ است.

استفاده از این روش به عنوان یک اجرا تقریباً پس از آن زمان به طور کامل ناپدید شد. با این حال، اتاق های گاز هنوز به عنوان روشی برای اعدام در برخی از ایالت های ایالات متحده استفاده می شود.

ون های سیار مرگ

ون های سیار مرگ

اگرچه چین آمار رسمی خود را منتشر نمی کند، اما گروه های حقوق بشر معتقدند دولت چین هر ساله هزاران نفر را از طریق روش های مختلف از جمله کامیون های مرگ متحرک، جوخه تیراندازی و تزریق مرگبار اعدام می کند.

مجازات اعدام در چین برای جرایم مختلف از قاچاق مواد مخدر گرفته تا قتل و فساد استفاده می شود.

طبق گزارشی که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، چین برای ۴۶ جنایت، از جمله ۲۴ جنایت خشونت آمیز و ۲۲ جنایت غیرخشونت آمیز، مجازات اعدام در نظر گرفت.

بر اساس برخی ادعاها، چین برای سرعت بخشیدن به اعدام ها در برخی موارد از وانت های مرگ متحرک استفاده می کند که به آنها اجازه می دهد زندانیان را بدون بردن آنها به محل اعدام اعدام کنند.

این وانت ها از بیرون شبیه وانت های معمولی پلیس به نظر می رسند و هیچ علامت خاصی برای نشان دادن کاربردشان ندارند. اما در داخل آنها در واقع یک اتاق اعدام هستند.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که پشت این وانت ها یک اتاقک بدون پنجره وجود دارد که محل اجرای حکم اعدام است.

دوربین های مداربسته در این اتاقک برای ثبت اجرا و یا نظارت بر روند اجرا نصب می شود.

در آنجا محکوم را به تخت می بندند، سپس تکنسین سرنگی به او می بندد و در نهایت یک افسر پلیس با فشار دادن یک دکمه اعدام را با تزریق انجام می دهد.

بر اساس گزارش ها، این روش اعدام از اواخر دهه ۱۹۹۰ در چین مورد استفاده قرار گرفته است.

منتقدان وانت های متحرک مرگ چین را با اتاق های گاز نازی ها مقایسه کرده اند.

علاوه بر این، آنها بر این باورند که بزرگترین مزیت این وانت ها تسهیل در برداشتن اعضای قابل استفاده بدن محکومان برای قاچاق اعضای بدن است.

اجرای گاز نیتروژن

اجرای گاز نیتروژن

اعدام با گاز نیتروژن یکی از روش های اعدام است که هنوز در آمریکا استفاده می شود.

به این ترتیب محکوم به تخت در اتاقی بسته می شود و با پرکردن ریه هایش از گاز نیتروژن جان خود را از دست می دهد.

استفاده از این روش اعدام در آمریکا بحث های زیادی را به همراه داشته است، برخی آن را روشی انسانی تر برای اعدام می دانند، اما برخی به این روش انتقاد دارند.

سنگسار

اعدام با سنگسار که در کتاب تورات آمده است، هنوز در برخی از کشورهای جهان از جمله افغانستان، نیجریه، پاکستان، عربستان سعودی، سودان، امارات و یمن انجام می شود.

داعش و القاعده در اوج فعالیت خود از این روش اعدام در مناطقی از عراق و سوریه استفاده کردند. در سال ۲۰۱۵ تصاویری منتشر شد که جمعیتی از مردم را در شهر موصل عراق به تماشای سنگسار یک زن و مرد توسط نیروهای داعش نشان می داد. این زن و مرد متهم به رابطه جنسی نامشروع بودند.

اعدام با سلاح ضد هوایی

اعدام با سلاح ضد هوایی

به گفته آژانس اطلاعات کره جنوبی، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، هیونگ یونگ چول، وزیر دفاع خود را به دلیل خوابیدن در مراسم و عدم پیروی از دستورالعمل ها در ملاء عام با اسلحه ضدهوایی اعدام کرده است.

بنا بر گزارش ها، یک سال بعد، وزیر کشاورزی و یک مقام ارشد آموزش کره شمالی به همین شیوه اعدام شدند. هر دو متهم به خوابیدن در یک قرار بودند.

همچنین به گفته یکی از فراریان کره شمالی، او یکی از ۱۰۰۰۰ نفری بود که در آن کشور مجبور به تماشای اعدام ۱۱ نوازنده با سلاح های ضدهوایی شدند. این نوازندگان متهم به ساخت فیلم های پورنو بودند.

منبع: روزیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا