وب گردی

با این مدل خانه متحرک خسته و گیج نمی شوید!

گرمای روزهای پایانی سال برای نظافت خانه و استقبال از بهار، تجربه ای سنگین و شیرین است که هر سال بی دلیل به آن دست می زنیم و حتی از حس آن لذت می بریم. بالاخره این سنت ریشه در فرهنگ ما ایرانی ها دارد و جایگاهش آنقدر مهم است که انگار عید بدون خانه تکانی عید نیست! اما چه کاری باید انجام دهیم تا حرکت را به بهترین نحو و در سریع ترین زمان ممکن انجام دهیم؟ به خصوص که امسال در دهه آخر اسفند ماه مبارک رمضان را پیش رو داریم و بهتر است تا قبل از شروع ماه مبارک خانه تکانی را تمام کنیم. برای بررسی نکات مهم در این گزارش با ما همراه باشید.

از شلوغی در خانه خودداری کنید
عده ای فکر می کنند در خانه تکانی گذاشتن هر وسیله ای در جای خود اهمیت چندانی ندارد، در حالی که این تفکر جز به هم ریختن کل خانه و سردرگمی اعضای خانواده کاری ندارد، پس مثل همیشه منظم باشید و هر تی را در جای مناسب خود قرار دهید. مبادا اثاثیه هر قسمتی از خانه به بهانه خانه تکانی پراکنده شود. مطمئناً با رعایت این اصل مهم، آرامش بیشتری خواهید داشت و سرعت کار نیز افزایش می یابد.

برنامه داشته باشید
برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی قطعاً در پیشبرد سریع‌تر کارها کمک زیادی می‌کند. قبل از شروع اسباب کشی و با توجه به برنامه های روزانه خود، آن را طوری تنظیم کنید که بدانید برای هر قسمت از خانه حداقل و حداکثر چند روز وقت می گذارید و جابجایی را کامل می کنید. همچنین، قبل از شروع، چک لیست نظافت خانه را در نظر بگیرید تا چیزی را از دست ندهید.

اعضای خانواده را به محل کار بیاورید
اکثر اوقات اعضای خانواده به دلیل اینکه نمی دانند چه کمکی می توانند انجام دهند اقدامی نمی کنند، بنابراین با مدیریت صحیح و در نظر گرفتن اوقات فراغت خود، مسئولیت هایی را به همسر و فرزندان خود بسپارید و فکر کنید که آنها نمی توانند با آن کنار بیایند. کار. از این به بعد باید روحیه همکاری و مسئولیت پذیری را در فرزندان خود پرورش دهید.
همچنین، اگر متوجه شدید که برای حرکت به کمک بیشتری نیاز دارید، از نیروهای خدماتی غافل نشوید و جسم و روح خود را با وسواس “فقط تمیز” خسته نکنید.

از اتاقی به اتاق دیگر بروید
اسباب کشی مانند هر شغلی اصول خاص خود را دارد و قطعا به هم ریختن کل خانه و نظافت پراکنده در اتاق، آشپزخانه، راهرو و سرویس ها اصلا ایده خوبی نیست، پس اصول جابجایی را رعایت کنید و قسمت به بخش پیش بروید. برای مثال می توانید از اتاق خواب ها شروع کنید. نظافت دیوارها و پنجره ها و چیدمان کمدهای داخل آن به خودی خود وظیفه ای است که نباید مزاحم کارهای دیگر شود.

زمانی که در اتاق خواب هستید، فقط روی این مکان تمرکز کنید تا در صورت نیاز به تعمیر و تعویض یا دور انداختن لباس های استفاده نشده و قدیمی بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

گام به گام آشپزخانه را تمیز کنید
بهترین زمان برای تمیز کردن قلب خانه بعد از اتاق خواب است که آرامش بیشتری دارید. حالا نه همه با هم بلکه یکی یکی کابینت ها را بردارید تا مدیریت کار برایتان سخت نباشد. با احترام به وقت خود و البته نوشیدن آب، از شستشوی غیر ضروری خودداری کنید و روی ظروف چرب و سپس قسمت های مختلف آشپزخانه تمرکز کنید. در این بین لوازم خراب و آسیب دیده ای که مدت هاست گوشه آشپزخانه نشسته اند را از خود دور کنید.

در پایان سالن و خدمات را ترک کنید
تا زمانی که آشپزخانه و اتاق ها تمیز نشوند، نظافت سالن و خدمات بی فایده است زیرا این قسمت ها در رفت و آمد اختلال ایجاد می کنند و تحت تاثیر تکان دادن سایر قسمت ها قرار می گیرند.

برای سرعت بخشیدن به این کار، هنگام تمیز کردن دیوارها، لوسترها و ویترین ها، پرده ها را در ماشین لباسشویی پرتاب کنید و بلافاصله پس از خاموش کردن دستگاه، آنها را روی طرح آویزان کنید تا سرعت کار شما افزایش یابد و از چروک شدن پرده ها جلوگیری شود. بدون نیاز به اتو کردن.

فرش ها را بشویید
اگر قصد شستن فرش را دارید زودتر اقدام کنید زیرا در روزهای پایانی اسفند ماه قالیشویی آنقدر شلوغ می شود که ممکن است فرش شما در پایان سال تحویل داده شود یا در بهترین حالت خیس به دستتان برسد. نگران کثیف شدن مجدد فرش نباشید. به محض رسیدن فرش ها زنگ پایان خانه تکانی را نخواهید زد. می توانید با برنامه پیش بروید و فرش ها را در گوشه اتاق نگه دارید تا زمان دور ریختن آن ها فرا برسد.

در واقع یک نکته! اگر شهروند مسئولی هستید و به حقوق بشر احترام می گذارید، لطفا از شستن فرش در خانه خودداری کنید. هدر دادن مقدار قابل توجهی از آب آشامیدنی در شرایط بحرانی این روزها جایز نیست.

یک تراس و یک انباری پیدا کنید
تراس و انباری اگرچه ممکن است دیده نشوند و کار زیادی با آنها نداشته باشید، اما همچنان بخشی از خانه هستند و باید جابجا شوند. پس برنامه ریزی برای نظافت این قسمت ها را نیز فراموش نکنید. با نظافت تراس و انبار می توانید وسایل قدیمی یا بلااستفاده را مرتب کنید و در صورت تمایل به کسانی که بهتر استفاده می کنند بسپارید. در پایان نظافت انبار، سم دوستدار محیط زیست را در گوشه دیوارها بریزید تا از پرورش موجودات مزاحم جلوگیری شود.

همچنین، با تراس زیباتر باشید. در و دیوار را رنگ آمیزی کنید، از گلدان ها مراقبت کنید، چند گلدان فنری بخرید و از این فضا نهایت استفاده را ببرید.

این چند توصیه را جدی بگیرید
* حالا که یک سری اصول خانه تکانی را با هم مرور کردیم، لازم است توصیه های مهمی در جدول داشته باشیم. بدیهی است که خانه سیار با شست و شو گره خورده است و اگر در مدیریت مصرف آب دقت و سهل انگاری نکنیم مقدار قابل توجهی آب از دست خواهیم داد، پس بیشتر از همیشه به مصرف صحیح آن توجه کنیم.

* نکته دیگر جمع آوری تفکیک زباله است. با توجه به اندازه اقلام در حین نقل مکان، توصیه می شود که مواد بازیافتی را جدا از زباله ها نگه دارید و در صورت امکان به مراکز بازیافت ببرید.

* نکته مهم بعدی رعایت نکات احتیاطی است. متأسفانه افراد زیادی در خانه تکانی دچار آسیب های مختلف شده اند و روزگارشان تلخ می شود. از درد کمر و گردن گرفته تا صدمات ناشی از مواد شیمیایی؛ بنابراین به یاد داشته باشید هنگام جابجایی اجسام سنگین، استفاده از نردبان، تمیز کردن پنجره ها و غیره اصول ایمنی را رعایت کنید. همچنین از مخلوط کردن آماده سازی خودداری کنید، زیرا ممکن است منجر به مسمومیت شدید و حتی مرگ شود.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا