وب گردی

از جغد دانا تا کوهان آب شتر////////////

مارک تواین می گوید: “دروغ می تواند نیمه راه را در سراسر جهان بپیماید در حالی که حقیقت هنوز راه می رود.” در روزهای پر هیاهو اینترنت، ممکن است این ضرب المثل معروف را به “دروغ می تواند بارها در سراسر جهان پخش شود – و به واقعیت تبدیل شود – قبل از اینکه حقیقت بیدار شود و چشمان کورش را بمالد” تغییر دهیم. این بیشتر از هر زمینه دیگری در مورد حیوانات صدق می کند، چیزی که مردم اغلب در اینترنت و رسانه های اجتماعی در مورد آن ادعاهای نادرستی می کنند که اصلا درست نیست.

امروز ما اینجا هستیم تا ۱۰ افسانه حیوانات را که دنیای مدرن از شما می خواهد باور کنید یا حداقل آنها را شبیه به واقعیت جلوه دهد، از بین ببریم.

خفاش کور

همه ما عبارت “کور مثل خفاش” را شنیده ایم و همه می دانیم که چه معنایی دارد. چه در شوخی باشد و چه چیزی ناخوشایندتر و توهین آمیزتر، پیام واضح است. شما بینایی بدی دارید و شما را به خاطر آن سرزنش می کنند. اغلب این عبارت به طعنه در شرایطی استفاده می شود که یک نفر چیزی را نمی بیند، در حالی که برای دیگران بسیار واضح است. همچنین می‌دانیم که خفاش‌ها از پژواک‌گذاری استفاده می‌کنند که می‌تواند نقشه دقیقی از محیط اطرافشان به آنها بدهد. به همین دلیل، جدای از بیزاری آنها از نور، تصور می کنیم که بینایی بسیار ضعیفی دارند یا اصلا بینایی ندارند.

اما این تصور بسیار دور از واقعیت است. حقیقت این است که خفاش ها در واقع به خوبی می بینند، حداقل در شب، اگرچه آنها دید رنگی قوی ای را که ما انسان ها داریم، ندارند. از آنجایی که آنها شبگرد هستند و چشمانی دارند که به شرایط نور کم حساس هستند، نور شدید آنها را آزار می دهد، مخصوصاً زمانی که نور آنها را هنگام آویزان کردن و خوابیدن آزار می دهد. پس چرا خفاش ها به اکولوکاسیون نیاز دارند؟ مسئله این است که خفاش ها در تاریک ترین مکان ها شکار می کنند و زندگی می کنند، بنابراین آنها به تمام کمکی که می توانند دریافت کنند نیاز دارند. این توانایی پژواک بینایی آنها را بهبود می بخشد و به آنها کمک می کند در تاریکی شکار کنند.

گربه شب

گربه ها یکی از محبوب ترین حیوانات خانگی در جهان هستند و حتی اکثر افرادی که گربه ندارند از دیدن عکس گربه ها لذت می برند. آنها خوب و نوازشگر هستند و باعث هرج و مرج و بی نظمی در زندگی ما می شوند، که لبخند را بر لبانمان می آورد – زمانی که از دیدن ناتوانی تماشای آنها که ویران می کنند غلبه کنیم. یکی از موقعیت‌هایی که گربه‌ها می‌توانند به‌خصوص ناامیدکننده باشند، شب است، بسیاری از مردم گزارش می‌دهند که هنگام تلاش برای به خواب رفتن باعث ایجاد دردسر و سر و صدا می‌شوند. اکثر صاحبان گربه هیچ کاری برای جلوگیری یا تقویت این رفتار انجام نمی دهند، زیرا معتقدند گربه ها حیوانات شبگرد هستند و باید به حال خود رها شوند. اما واقعیت این است که گربه ها همه چیزخوار هستند. این بدان معنی است که آنها در هنگام طلوع و غروب خورشید بیشترین فعالیت را دارند، زمانی که از شرایط کم نور استفاده می کنند و می توانند به خوبی ببینند و زمان مناسبی برای شکار است. این رفتار اغلب منجر به انرژی بیشتر در شب می شود، اما گربه ها بیشتر وقت خود را در خواب می گذرانند، روز یا شب. آنها در طول روز بیشتر از شب می خوابند، اما این یک رفتار تکاملی است و به این معنی نیست که آنها شبانه هستند. آنها معمولاً انرژی خود را برای شکار هنگام غروب ذخیره می کنند و در شب کمی فعال تر هستند، سپس چرت می زنند تا در سحر برای شکار آماده شوند.

یک گربه

سگ خندان

بسیاری از صاحبان سگ اصرار دارند که سگ آنها گاهی اوقات به آنها لبخند بزند، به خصوص زمانی که آنها اولین کسانی هستند که به سگ خود لبخند می زنند. آنها همچنین تأکید می کنند که سگ این کار را به عنوان وسیله ای برای نشان دادن شادی و شادی، درست مانند انسان ها انجام می دهد. این یک باور نسبتاً رایج در بین صاحبان سگ است و وقتی پای حیوان خانگی آنها درگیر است، بحث کردن با کسی در مورد آن دشوار است.

البته آنها حیوان خانگی خود را بهتر از هر کس دیگری می شناسند. و هرگز حقیقت را نخواهی فهمید. حیوان خانگی آنها ممکن است یکی از اولین نمونه های تازه توسعه یافته سگ باشد که می تواند برای نشان دادن شادی خود لبخند بزند. با این حال، مشکل این است که جدای از مبنای محاوره‌ای باورهای دوستان ما، هیچ مدرکی مبنی بر لبخند زدن سگ‌ها برای نشان دادن شادی مانند انسان‌ها وجود ندارد. البته، این باعث نمی‌شود که هر سگ یا هر نژادی به دلایلی مشابه انسان‌ها تکامل یافته باشد. با این حال، مهم است که هنگام انسانی کردن رفتار حیوانات مراقب باشید. هیچ کس به طور قطع ثابت نکرده است که غیرممکن است، اما همچنین هیچ مدرکی دال بر صحت آن وجود ندارد، به خصوص زمانی که تلاش برای یافتن چنین ارتباطاتی با شکست مواجه شده است. اگر سگ ها به دلیل مثبت لبخند می زنند، ممکن است هنوز چیزی غیر از آنچه ما نشان می دهیم احساس کنند.

چرخاندن گاو

برای کسانی که با آن آشنایی ندارند، تکان دادن گاو پدیده ای است که در مناطق روستایی ایالات متحده رخ می دهد. افسانه ها حاکی از آن است که نوجوانان روستایی بی حوصله شب ها بیرون می روند و گاوهای خوابیده را در مزارع می کوبند. این ایده بارها در رسانه های اصلی مطرح شده است و در تخیل هر کسی که هرگز با گاو کار نکرده است ریشه دوانده است. برای کسانی که با گاوها در مزرعه کار کرده اند یا از ریاضیات برای مطالعه آنها استفاده کرده اند، این ایده آشکارا پوچ است. فیزیکدانان به این نتیجه رسیده اند که برای وارونه کردن یک گاو به حداقل پنج نفر با اندازه مناسب نیاز دارید و این در صورتی است که گاو در مقابل شما مقاومت نکند که مطمئناً این کار را خواهد کرد. به گفته کشاورزانی که با گاو کار می کنند، این پستانداران معمولا شب ها مراقب غریبه ها و هر کسی، حتی افرادی که می شناسند، هستند و با دیدن آنها از خواب بیدار می شوند. حتی برای کسی که آنها را می‌شناخت، غیرممکن است که به سمت گاوها برود تا آنها را بدون توجه به زمین بزند. در نهایت، گاوها اغلب دراز کشیده می خوابند و شما نمی توانید چیزی را که روی زمین است برگردانید.

چرخاندن گاو

پیت بول ها ذاتاً تهاجمی هستند

پیت بول سگی است که شهرت بسیار بدی دارد. بسیاری از مردم این نژاد سگ را تهاجمی یا خطرناک می دانند و حتی برخی شهرها مالکیت این نژاد و نژادهای مشابه را ممنوع کرده اند. برخی افراد معتقدند که این سگ ها برای کودکان بسیار خطرناک هستند و با شخصیتی پرخاشگر و خشن متولد می شوند. درست است که برخی از پیتبول‌ها توسط مربیان سگ مورد آزار قرار گرفته‌اند و نیاز به آموزش مجدد توسط متخصصان دارند، اما اکثریت قریب به اتفاق آن را اصلاً تجربه نمی‌کنند. همچنین درست است که پیت بول ها مدت هاست برای مبارزه با سگ ها مورد استفاده قرار می گرفته اند، اما این بدان معنا نیست که پیت بول ها سگ های بدی هستند که برای حمله به مردم متولد شده اند.

حقیقت این است که برخی از نژادهای پیت بول می توانند نسبت به سگ های دیگر پرخاشگر باشند اما نسبت به افراد نه، و با آموزش می توان پرخاشگری سگ ها را از رفتار آنها حذف کرد. زیرا این سگ ها برای مبارزه با سگ های دیگر آموزش دیده اند و مناسب نیست که به مربیان خود حمله کنند. با این حال، ممنوعیت کل پیت بول ها ممکن است خیلی سخت باشد، حتی اگر نگران سگ هایی باشید که قبلاً در جنگ سگ ها شرکت داشته اند، زیرا بسیاری از نژادهای پیت بول هرگز برای خشونت پرورش نیافته اند و همراهان خوبی برای کودکان هستند.

جغد دانا

جغدها به عنوان عاقل و خردمند تلقی می شوند، و اگرچه این موضوع بارها توسط رسانه های محبوب مدرن تقویت شده است، اما همه اینها به دوران باستان بازمی گردد. الهه آتنا با یک جغد تصویر شده است و او الهه خرد یونانی بود. در مورد اینکه چرا مردم در مورد جغدها اینطور فکر می کنند، یک دلیل احتمالی صرفاً به دلیل ظاهر آنها است. آنها چشمان بزرگ، عینک کوچک و مغز بسیار بزرگی دارند.

وقتی همه اینها را کنار هم بگذارید، تصور اینکه چگونه مردم به این نتیجه رسیدند که جغدها پرندگان بسیار باهوش و آگاه هستند، سخت نیست. اما حقیقت این است که جغدها حتی در مقایسه با پرندگان دیگر آنقدر باهوش نیستند. جغدها توانایی حل مسئله یا مهارت استفاده از ابزار پرندگانی مانند کلاغ یا کلاغ را ندارند و در این زمینه چندان قوی نیستند. پس چرا جغدها چنین مغز بزرگی دارند؟ خوب، مغز آنها بزرگ و پر از هر چیزی است که نیاز دارند، اما آنها به معنای متعارف باهوش نیستند. مغز جغدها به گونه ای طراحی شده است که تمام داده های حسی مورد نیاز برای شکار موثر در شب را پردازش کند و از بینایی و شنوایی شگفت انگیز آنها برای ردیابی طعمه خود استفاده کند.

جغد دانا

فیل از موش می ترسد

این افسانه که فیل ها از موش می ترسند احتمالاً به بهترین وجه در کارتون دامبو به تصویر کشیده شده است، اما ریشه آن به یونانیان باستان برمی گردد. بخشی از دلیل محبوبیت این تصور غلط این است که بسیاری از دانشمندان صدها سال قبل از اینکه کسی جرات به چالش کشیدن آن را داشته باشد به آن اعتقاد داشتند. همه ما این ادعا را شنیده‌ایم که فیل‌ها از بالا رفتن موش‌ها از خرطومشان و خفه کردن آنها می‌ترسند. از ترس این نفوذ، فیل سعی می کند تا حد امکان از موش دوری کند. اما حقیقت پشت این داستان این است که فیل ها به نوعی از موش می ترسند، اما نه به این دلیل. فیل ها از هر چیز سریع و کوچکی که بین پاهایشان رد می شود می ترسند، به خصوص از هر چیزی که آنقدر سریع و کوچک باشد که نتوانند آن را ردیابی کنند.

یک دانشمند حتی متوجه شد که یک ویدیو حتی با یک سگ کوچک که در اطراف آن می دود ترسیده است. در نهایت، حتی اگر یک موش به نحوی از خرطوم فیل بالا برود، فیل به راحتی می تواند آن را از خرطوم خود بیرون بیاورد و حتی اگر خرطومش توسط موش مسدود شود، باز هم دهانی برای نفس کشیدن دارد.

اسب ها همیشه ایستاده اند

برخی شنیده‌اند که اسب‌ها راست می‌خوابند، و درست است که آنها قادر به این کار هستند. اسب‌ها، به‌ویژه در طبیعت، روی پا می‌خوابند. این یک ویژگی تکاملی قدیمی از زمانی است که اسب های بیشتری در طبیعت زندگی می کردند و مجبور بودند از خود در برابر شکارچیان دفاع کنند. اسب‌ها، علی‌رغم قدرتشان، در واقع به زمان کمی نیاز دارند تا دوباره روی پای خود بایستند و انرژی بیشتری نسبت به ما برای این کار مصرف کنند.

بنابراین، علاوه بر این که وقتی سرشان عمودی است بهتر می بینند، توانایی خوابیدن در حالت سر را نیز تکامل داده اند. با این حال، فقط به این دلیل که آنها این کار را گاهی انجام می دهند به این معنی نیست که آنها همیشه این کار را انجام می دهند. اسب ها گاهی یک پا را بلند می کنند و در حالی که سه پای دیگر روی زمین است به آن استراحت می دهند، اما در این حالت نمی تواند به درستی استراحت کند. چون این کار را برای محافظت از خود در برابر شکارچیان انجام می دهد، اسب هایی که در این وضعیت می خوابند در خواب عمیق کامل نیستند و در صورت تهدید به سرعت فرار می کنند. برای یک خواب کامل و عمیق، اسب ها نیاز به دراز کشیدن دارند و این کار را انجام می دهند. این معمولا زمانی انجام می شود که اسب احساس امنیت کند.

اسب ها

شتر مخزن آب خود را دارد

شترها حیواناتی جذاب هستند و بسیاری از ما آنها را از نزدیک در باغ وحش دیده ایم. با این حال، در خارج از باغ وحش، بعید است بسیاری از ما تجربه زیادی با شتر داشته باشیم. البته این به دلیل معروف بودن و کویری بودن آنهاست. آنها چنان توانایی های عالی برای بقا در بیابان دارند که در طول سال ها به منبع شماره یک حمل و نقل حیوانات در مناطق خشک تبدیل شده اند.

این امر باعث ایجاد افسانه های محلی بسیاری در مورد شترها شده است، از جمله یک افسانه محبوب که بسیاری از مردم معتقدند: آنها آب را در کوهان خود ذخیره می کنند تا از گرمای بیابان جان سالم به در ببرند. اما واقعیت این است که کوهان شتر برای ذخیره چربی طراحی شده است. این مخزن چربی ممکن است به آنها کمک کند تا در صحرا زنده بمانند، اما به عنوان منبع اضطراری غذا، نه آب. پس اگر کوهان آب را ذخیره نمی کند، شتر چگونه می تواند پانزده روز بدون آب زنده بماند؟ خوب، علاوه بر دریافت مقداری آب از گیاهانی که می خورند، که به آنها کمک می کند در زمستان زنده بمانند، آنها به سادگی آب بسیار کمتری نسبت به سایر حیوانات از دست می دهند. آنها فرم بسیار غلیظ تری از ادرار را دفع می کنند و به اندازه سایر حیوانات از طریق تنفس و عرق رطوبت خود را از دست نمی دهند.

شتر

گرگ آلفا

امروزه ایده گرگ آلفا چنان ریشه دوانده است که برخی از افراد آن را در رفتار انسان به کار می برند. برخی تا آنجا پیش می روند که به افراد برچسب آلفا، بتا یا حتی دیگر حروف یونانی احمقانه مانند سیگما می زنند. ایده این است که در یک محیط اجتماعی همیشه سلسله مراتب طبیعی از سلطه و تسلیم وجود خواهد داشت زیرا ما آشکارا گرگ هستیم. اما با گذشتن از مقایسه معمولی احمقانه انسان با گربه، وجه اشتراک این داستان حتی بر مسائل علمی تمرکز نمی کند. این اسطوره گرگ به دهه ۱۹۴۰ برمی گردد و بر اساس علم منسوخ شده است. مطالعاتی که ادعای اثبات این نظریه را دارند، رفتار گرگ‌های نر بالغ در اسارت را نشان می‌دهند که برخی از دانشمندان آن را به یک باند زندان تشبیه می‌کنند، که نشان‌دهنده درستی از نحوه تشکیل گله‌های گرگ در طبیعت نیست. محققان اکنون نگاهی تازه به مطالعات قدیمی دارند و بر این باورند که آنچه مردم فکر می‌کردند در طبیعت می‌بینند صرفاً گونه‌های نر و ماده بچه‌دار شدن است و البته والدین گرگ‌های غالب بودند. بنابراین، سلسله مراتب بزرگسالان مسلط و مطیع که بسیاری به آن اعتقاد دارند تبدیل به واحد عادی خانواده می شود.

منبع: روزیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا