کسب و کار

۵ سوال مهم که قبل از آغاز فروش محصولات بر اساس تحلیل نرم افزار بازاریابی باید از خود بپرسید چیست؟

پایگاه خبری توسعه برند، پنج سوال را جهت تشخیص بازار هدف بر اساس نرم افزار بازاریابی طراحی نموده ایم که پاسخگویی به آن ها از ضرورت این امر است، در متن زیر این پنج سوال را به همراه پاسخ هایشان عنوان نموده ایم با ما همراه باشید.

آنالایز بر اساس نرم افزار بازاریابی

بهتر است از این نقطه شروع کنیم و ابتدا شرح دهیم که تمام سروصدا های موجود در بازاریابی در حال حاضر فقط و فقط بر اصل یک امر مهم است و آن نیز تقسیم بندی است.

به طور مثال بهتر است فرض نمایید که شما یک کالا را تولید نموده اید، اما فقط نمی توان گفت که این محصول تولید شده برای انسان ها قابل استفاده است و هیچ تبلیغ دیگری انجام ندهید در این راستا بهتر است پس از تولید یک محصول به بازاریابی کلی پرداخته و فروش خود را این چنین بالا ببرید، اما قبل از تولید محصولات بهتر است کلیه عوامل در خصوص یک کالا را زیر نظر بگیرید به بیان راحت تر باید آشکار سازید که  مصرف‌ کنندگان محصولات شما دقیقا چه گروهی هستند و بیشتر چه خصوصیات و ویژگی‌ های برای آن ها مهم است همچنین لازم است تا ویژگی های خود مصرف کنندگان را نیز در نظر گرفت. حالا این امر که چه ویژگی‌ های بهتر است در نظر گرفته شود خود معقوله جدا و بزرگی است که لازم است به طور کامل تحلیل شود. اما به سراغ عنوان اصلی خود برویم و پنج سوال مهم جهت شناسایی بازار هدف کدامند را مشخص سازیم.

پنج سوال مهم که جهت انتخاب موفقیت‌ آمیز پایگاه مشتریان بر اساس تحلیل های نرم افزار بازاریابی لازم است تا به آن ها پاسخ داد:

۱. اولین سوالی که پیش می آید این است که مشتریان شما و همچنین مشتریان بالقوه‌ شما چه افرادی هستند؟

جهت این امر که قادر باشید تا فقط انسان ها را به قسمت بندی کامل و دقیق تری از مشتریان بالقوه‌ برسانید می بایست یک نمایه‌‌ یا همان پروفایل از پایگاه مشتریان هدف خود را درست نمایید. تا زمانی که بتوانید اطلاعات فراوان و کامل تری در این بخش از پروفایل های خود یاد داشت نمایید. با این امر می توانید مشتریان خود را بهتر شناخته باشید و همچنین این کار به شما در شناسایی ویژگی های مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه‌ نیز کمک می کند.

ممکن است بسیاری از افراد همانند افرادی که دارای کسب و کار های کوچک هستند به دلیل دسترسی نداشتن به داده‌ های زیاد در  بازاریابی، اطلاعات کامل و دقیقی از یک مشتری و مشخصات آن ها نیز نداشته باشند، همین امر موجب می شود تا در پاسخ دادن به سوال های عمیق در خصوص آن ها یک کار سخت و دشوار باشد. اما لازم است این را نیز بدانید که در این راه دیگر نیازی به نگرانی نیست و شما قادر هستید تا به جای استفاده از اطلاعات و مشخصات کامل و دقیق با وجود اطلاعاتی که از خودتان به عنوان خریدار فرضی محصول‌ تان به دست خواهید آورد پروفایلی از اطلاعات را به دست آورید. از خود بپرسید که اگر بجای مشتری قرار بگیرید چه چیزی باعث می شود تا به سمت محصول و خدمات جذب شوید و آن ها را بخرید؟ علاوه بر آن با توجه به طراحی یک نظر سنجی در نرم افزار سی آر ام قادر خواهید بود تا اطلاعات کافی از مشتریان فعلی خود کسب نموده و اطلاعاتی جهت رسیدن به شناخت و نمایی کلی از مشتریان‌ خود داشته باشید. اما روش بعدی این است که از نمایه‌ مشتریان کسب‌ و‌ کار های مشابه به کسب و کار خود استفاده نمایید. و سپس بعد از بدست آوردن اینگونه اطلاعات و مشخصات می توانید از آن ها در مواقع لازم و ضروری استفاده های زیادی داشته باشید.

۲. چه چیزی باعث می شود تا پایگاه مشتریان هدف شما انگیزه بگیرد؟

چه چیزی باعث انگیزه به اعضای پایگاه مشتریان شما برای خرید محصولات‌ تان است؟ باید ابتدا این جمله را کاملا متوجه شوید که در بین دانستن این امر که چه چیزی مشتریان را مجاب می کند تا خریدی را انجام دهند و اینکه چه زمانی او در آن شرایط خاص قرار می‌ گیرد تفاوت است که باید این تفاوت را دریابید.

به طور مثال می توان این چنین گفت که اگر محصولات شما همانند یک نیاز ضروری نظیر شیرو یا پوشک بچه است دیگر نیازی به ایجاد انگیزه نخواهد بود چرا مشتری برای رفع نیاز خود خرید های خود را انجام می دهد و می تواند حداقل با هفته ای یک بار مراجعه این محصولات را تهیه نموده و نیاز خود را رفع نماید. همچنین می توان گفت که بعضی از یافته‌ های این سبکی در نرم افزار بازاریابی ممکن است حتی یک دلیل محکم برای افتتاح‌ کردن و یا گسترش کسب‌ و‌ کارتان در مکانی تازه به شما ارائه نمود.

اما اگر یک محصول غیر ضروری داشته باشیم که نیاز باشد فروش آن را بالا ببریم می بایست چه کاری انجام داد؟ محصولات غیر ضروری را می توان به طور مثال همانند یک پکیج مسافرتی دانست که قیمت بالایی نیز داشته باشد، در این مواقع بهتر است تا کار های بسیاری را انجام دهید تا بتوانید فروش خود را بالا برده و محصولات غیر ضروری را به مشتریان عرضه کنید.

این را نیز به خاطر داشته باشید، در حالی که هرگز این امر را نیز فراموش نکنید که یک مشتری  محصول ضروری ممکن است بخواهد آن را دقیقا پس از تهیه نمودن مصرف نماید اما دیگر محصولات غیر ضروری، همانند ‌یک مسافرت دریایی لوکس می تواند حتی چند سال بعد از خرید مصرف شود.

چه چیزی موجب انگیزه‌ پایگاه خریداران هدف شما است و آن ها را مجاب به خرید می کند؟ کالا ها و همچنین خدمات شما کدام نیاز های آن ها را در کدام مقطع از زندگی‌ شان رفع خواهند کرد؟ رخ دادن چه شرایط بیرونی جهت یک محصول ضروری است؟ زمانی که شما یک نیاز ضروری برای خود داشته باشید چگونه خواهید توانست تا برای ارائه‌ محصول و خدمات‌ در کنار مشتریان بالقوه‌ خود حضور پیدا کنید.

۳. خرید های مشتریان شما به چه صورت است؟ تکراری، ثابت‌ یا‌ یک‌ مرتبه‌ ای‌؟

آیا شما در ارائه خدمات به صورت دنباله‌ دار خدمات عرضه می کنید؟ آیا جهت دریافت نمودن یک هزینه خاص خدماتی را که ارائه می‌ نمایند مدل بازگشت تکرار شده ای است به طور مثال اگر شما خدمات تلفن همراه انجام می دهید به صورت ماهانه پرداختی دارید یا خیر؟

فهمیدن این امر که در هر مدت خاصی که قرار است مشتری از شما یک کالا را خریداری نماید باعث روشن شدن سه اصل مهم می شود. اولین مورد این است که یک تخمین کلی در خصوص تعداد مشتریانی به شما می‌ دهد که با آن تعداد می توانید متوجه دریافت یک سود از کالا شوید و به اهداف مالی تان دست پیدا کنید. دوم این امر است که شما متوجه می شوید تا چه مقدار از یک محصول موجودی داشته باشید و سوم اینکه چه میزان لازم است بازاریابی صورت بگیرد در این راستا لازم است تا هزینه‌ های بازاریابی را نیز در نظر بگیرید.

۴. افزایش مشتریان شما از کجا خواهد بود؟

اگر فکر می کنید  با فروش به دوستان و آشنایان در آمدتان در طول زمان روال فعلی را سپری خواهد کرد، پیشنهاد می کنم یک بار دیگر به این مسئله فکر کنید. با فرض اینکه چه کسب و کاری را قرار است شروع کنید، به روال ثابتی از ورود مشتریان جدید نیاز دارید و این ‌یعنی باید بدانید از کجا می توانید این مشتریان تازه را پیدا کنید. با کمی‌ فکر و جستجو می توانید مزایا برنامه مدیریت کسب و کاری را که در رابطه با پاسخ به سوالات زیر می چرخد دِرو کنید:

آیا هدف تان این است که برای دیده شدن بر ارجاعات مشتریان خود به دیگران تکیه کنید‌ یا قصد اجرای یک کمپین کامل بازاریابی را در در نظر دارید؟ افرادی که در ناحیه مرتبط با کسب و کار شما زندگی میکنند چقدر است؟ آیا این میزان افراد می تواند برای بهبود و افزایش درآمد در کسب و کارتان شما را حمایت کند؟ اگر نه، برای پیگیری کردن اهداف رشد خود به کجاها سر خواهید زد؟ آیا احتمال دارد که ایده های  کسب و کار شما فقط برای آینده ای نزدیک خوب باشند و با گذشت مدت زمان ۳ ساله، هدر شوند؟

۵. چطور متمایز شویم؟

با چه استراتژی تلاش دارید رقابت کنید؟ رقابت برای کاهش هزینه ها یا رقابت برای ارزش بالاتر محصول تان؟ شاید هم‌ به ترکیبی از این دو فکر می کنید. حتی اگر به تنهایی در زمینه فعالیت تان فعالیت داشتید، خیلی زمان زیادی لازم نیست که رقیبی برای این حوزه تلاش کند . در‌ یک اقتصاد آزاد، از‌ یک ‌ایده ی خوب به سرعت کپی برداری می شود و این‌ یعنی در بازار و برای اولین ارائه دهنده بودن همیشه رقابت وجود دارد. در هنگام رقابت باید بدانید که چه چیز شما را متمایز میکند و این تمایز چگونه به مشتریان شما مربوط میشود. آیا فکر کرده اید که چگونه قیمت گذاری تان را رقابتی  تر از فردی کنید که بعد از شما به سراغ این کسب و کار خواهد آمد؟ آیا ارزش بالاتری را به مشتریان ارائه می کنید؟ یا اینکه از هر دو مورد قبل برای به دست آوردن نتیجه ای بهتر سود می برید؟ بر اساس کالای خاص شما، بازار هدفی برای هر‌ یک از انتخاب های بالا وجود خواهد داشت؛ این کار شماست که بازار خودتان را بشناسید و بدانید چطور باید جای خود را در آن پیدا کنید.

تمامی کسب و کارها به منظور مدیریت ارتباط با مشتریان و برنامه ریزی صحیح در خصوص فرآیند بازاریابی، فروش و توسعه کسب و کار خود از نرم افزار crm استفاده کنند. تحلیل اطلاعات مورد نیاز به شما کمک می کند تا علاوه بر افزایش فروش به رضایتمندی بیشتر مشتریان دست یابید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با وبسایت چیتاک chitalk.net ارتباط بگیرید.

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری توسعه برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا