وب گردی

استراتژی ادغام چگونه به تل آویو آسیب رساند؟

در ۱۵ مهر ۱۴۰۱ (۷ اکتبر ۲۰۲۳) واحدهای نظامی جنبش اسلامی حماس موسوم به عزالدین قسام در یک عملیات غافلگیرکننده و سریع برق آسا وارد عمق ۲۴ کیلومتری غزه شدند و تجربه کردند. بازپس گیری سرزمین های اشغالی برای چند روز. در عملیات هجوم به الاقصی بیش از ۱۳۰۰ صهیونیست کشته و نزدیک به ۲۵۰ نفر اسیر شدند. پس از ضربه سنگین به ساختارهای نظامی-امنیتی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو از تشکیل کابینه اضطراری ملی با حضور بنی گانتز و یوآو گالانت برای برنامه ریزی برای حمله همه جانبه به نوار غزه و تخریب آن خبر داد. حماس همزمان، واشنگتن و تروئیکای اروپایی با محکوم کردن حمله حماس، کشتی های جنگی، هواپیماهای شناسایی رزمی و ارسال کمک های نظامی به پایگاه های تل آویو و ناتو در شرق مدیترانه فرستادند.

در واکنش به بسیج نیروهای ذخیره و اصلی ارتش رژیم صهیونیستی برای حمله گسترده به نوار غزه، گروه‌های وابسته به شبکه «محور مقاومت» تصمیم گرفتند عملیات‌هایی را علیه منافع مقاومت انجام دهند. استراتژی وحدت میدان ها و با توجه به شرایط داخلی هر یک از اعضای مقاومت. اسرائیل و متحدانش از منطقه شروع می کنند. ایجاد این حلقه بازدارنده به سه لایه «فلسطین اشغالی»، «جبهه شمال-جنوب» تقسیم شد. و در نهایت منطقه «شرق عربی» هدف از این سیاست افزایش فشار نظامی، سیاسی و اقتصادی بر تل آویو برای پایان جنگ و اعلام آتش بس در غزه است. در ادامه این گزارش تلاش خواهیم کرد تا تقابل محور مقاومت با اسرائیل و متحدان غربی آن در منطقه در خاورمیانه.

تحقیر در جبهه شمالی

تنها یک ساعت پس از عملیات الاقصی، حزب الله لبنان به همراه شاخه های حماس و جهاد اسلامی در جنوب لبنان به ایستگاه های جاسوسی، پادگان ها و نیروهای نظامی اسرائیل در جبهه شمالی حمله کردند. مجموعه ای از حملات محدود اما هدفمند حزب الله، ارتش اسرائیل را بر آن داشت تا پس از مدت کوتاهی، یک سوم استعداد نظامی خود را به نقاط مختلف مرز مشترک با لبنان بفرستد. پس از مدت کوتاهی، طرفین درگیری با انتخاب نقاط نظامی در مناطق مرزی سعی کردند به نقطه تعادل برسند. اما پیشروی ارتش اسرائیل در غزه باعث افزایش تبادل آتش در پاسگاه های مرزی شده است. این مشکل بین ۸۰۰۰۰ (منابع یهودی) تا ۲۰۰۰۰۰ شهرک نشین (منابع لبنانی) را در شعاع ۱.۲۵ مایلی آواره کرد و آسیب شدیدی به اقتصاد اسرائیل وارد کرد. افزایش بار امنیتی-اقتصادی اقدامات حزب‌الله در شمال فلسطین اشغالی منجر به اقدامات تهاجمی‌تر ارتش اسرائیل در جنوب لبنان شد. به عنوان مثال، در ژانویه ۲۰۲۴، جوخه ترور ارتش اسرائیل سعی کرد صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس در بیروت را بکشد تا وسام الطویل، معاون فرمانده یکی از واحدهای حماس را بکشد. کماندوهای رضوان و عباس الدبس، رئیس عملیات حزب الله در استان نبطیه.

حزب الله از ۸ اکتبر تا ۱۹ فوریه بیش از ۲۰۰ شهید را برای دفاع از بیت المقدس و امنیت ملی لبنان تقدیم کرده است. حزب الله ۱۴ بهمن ماه به بهانه اینکه صد و بیستمین روز از عملیات علیه الاقصی است، آماری از آخرین اقدامات این جنبش علیه ارتش اسرائیل منتشر کرد. به گزارش واحد رسانه ای حزب الله، در این مدت بیش از ۲۰۰۰ صهیونیست کشته و زخمی شدند، ۲۶ مرکز فرماندهی مورد حمله قرار گرفتند، ۴۳ شهرک تخلیه و ۲۳۰ هزار نفر آواره شدند. با ورود جنگ به پنجمین ماه خود، به نظر می رسد خطوط قرمز بین حزب الله و رژیم صهیونیستی تغییر کرده است. ارتش اسرائیل با شکستن خطوط قرمز مبارزه با مقاومت، نقاط غیرنظامی را در مناطقی مانند نبطیه (یکی از پایگاه های شیعیان) و صیدا (مرکز سنی نشینان لبنان) هدف قرار داد. در پاسخ به این حمله، حزب الله به پایگاه هوایی میرون و شهر صفد حمله کرد. برخی تحلیلگران اکنون بر این باورند که در حالی که حزب الله هنوز علاقه ای به گسترش جنگ با تل آویو ندارد، نتانیاهو و متحدان راستگرای او ممکن است برای جلوگیری از سقوط، تلاش کنند جبهه جدیدی را در شمال فلسطین اشغالی باز کنند.

دریای سرخ نامشخص برای اسرائیل

همزمان با حملات هدفمند مقاومت لبنان علیه اهداف نظامی در شمال فلسطین اشغالی، ارتش ملی یمن نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بر اساس مأموریت دینی، عربی و بشردوستانه خود در بخش جنوبی سرزمین های اشغالی؛ هدف آن به طور خاص بندر ایلات خواهد بود. مجموعه ای از حملات مقاومت یمن به شهر بندری باعث شد تا فعالیت های تجاری عادی در ایلات تقریباً متوقف شود. با آغاز حمله زمینی ارتش اسرائیل به غزه و محاصره کامل این نوار، ارتش ملی یمن از ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳ عملیات ضد صهیونیستی را علیه کشتی های مرتبط با رژیم صهیونیستی آغاز کرد.به گزارش بلومبرگ، اقدامات صنعا علیه اسرائیل ۱۲ درصد تجارت جهان در شمال اقیانوس هند را به خطر انداخت. تعداد کل این حملات باعث شد شرکت های حمل و نقل بزرگی مانند مدیترانه، گروه CMAC J. کشتی‌های M، Maersk، Hapag-Lloyd و British Petroleum با انتشار بیانیه‌های مختلف اعلام کرده‌اند که به‌جای عبور از مسیر سنتی سوئز – باب المندب (۲۴ روزه)، مسیر دورتر دماغه امیدنیک (۳۴ روز) را در پیش خواهند گرفت. برای دستیابی به بازارهای هدف اتخاذ چنین تصمیمی باعث افزایش هزینه سوخت و بیمه کشتی ها در بازارهای جهانی و افزایش فشار از سوی شرکت های چندملیتی بر دولت های غربی برای مقابله با اقدامات صنعا شده است.

اولین گام ایالات متحده برای مقابله با ارتش ملی یمن و عقب راندن مقاومت، ایجاد سازوکار امنیتی دریایی Guardians of Prosperity با مشارکت نزدیک به ۱۰ کشور بود. پس از مدتی کشورهای استرالیا و یونان نیز به این ائتلاف پیوستند. بر اساس پیام منتشر شده از سوی سنتکام، ماموریت این گروه دریایی ایجاد خط امن برای عبور کشتی های تجاری از دریای سرخ و دفع حملات مقاومت بوده است. شکست طرح اولیه واشنگتن برای بازگرداندن امنیت در دریای سرخ باعث شد که این کشور به همراه ژاپن، قطعنامه ۲۷۲۲ را در شورای امنیت سازمان ملل تدوین و تصویب کنند تا مبنای قانونی برای اقدام علیه صنعا فراهم شود.

پس از تصویب این قطعنامه، آمریکا و انگلیس به همراه استرالیا، کانادا، هلند و بحرین در صبح روز ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴، ۷۰ حمله هوایی علیه بیش از ۶۰ نقطه استراتژیک در ۳۰ سایت با ۱۵۰ موشک هدایت شونده انجام دادند. صنعا، حدیده، تعز و زمر. رعیم، ابس، کامران و زبید هدف قرار گرفته اند. نیمه شب شنبه ۲۲ دی ماه، ناو یو اس اس کارنی رادار انصارالله را با موشک کروز تاماهاوک هدف قرار داد. پس از موج اولیه حملات علیه اهداف مقاومت یمن، واشنگتن-لندن سعی می کرد پس از هر اقدام مقاومت یمن با یک حمله هوایی-موشکی پاسخ دهد. جالب است بدانید که این اقدام هنوز موفقیت آمیز نبوده و صنعا همچنان اهداف مرتبط با رژیم صهیونیستی و اخیراً آمریکا و انگلیس را هدف قرار می دهد. به عنوان مثال، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ اعلام کرد که ناو انگلیسی «RUBYMAR» و پهپاد آمریکایی «MQ 9» در خلیج عدن و استان حدیده هدف قرار گرفتند. صنعا تنها راه توقف اقدامات این کشور در دریای سرخ را اعلام آتش بس در غزه و رفع محاصره این منطقه فلسطینی اعلام کرد.

Centcom زیر آتش مقاومت قرار گرفت

منطقه شامات یکی دیگر از مناطق درگیری بین محور مقاومت و سنتکام است. از زمان آغاز جنگ علیه الاقصی، گروه‌های مقاومت عراقی-سوری با هدف قرار دادن پایگاه‌ها و منافع مرتبط با آمریکا و در برخی موارد حمله به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، ضمن ایجاد بازدارندگی در برابر عوامل فرامنطقه‌ای، زمینه را فراهم کرده‌اند. برای صلح در نوار غزه به گزارش فاکس نیوز، از ۷ اکتبر تا ۵ فوریه، نیروهای مقاومت ۱۶۸ حمله موشکی و پهپادی علیه منافع آمریکا در عراق و سوریه انجام دادند. اما شاید اوج حملات مقاومت هدف قرار دادن برج ۲۲ در نزدیکی پایگاه سیری التنف در مرز سوریه و اردن در روز یکشنبه ۲۸ ژانویه ۲۰۲۳ باشد. در جریان این حمله حداقل ۳ آمریکایی کشته و ده ها نفر زخمی شدند. .

در واکنش به این حمله، شامگاه جمعه دوم فوریه، فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله هوایی به ۸۵ هدف در ۱۲ نقطه در المیادین، البوکمال و گذرگاه القائم خبر داد. در جریان این نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و سوریه، ارتش آمریکا از ۱۲۵ مهمات دقیق استفاده کرد. بر اساس گزارش‌های تایید نشده از منابع عراقی، در این حمله در غرب استان الانبار، دست‌کم ۱۶ شهروند عراقی کشته و ۲۵ تن دیگر زخمی شدند. چند روز بعد، آمریکا دو فرمانده کتائب حزب الله به نام های ارکان العالیوی و ابوبکر السعدی را در حمله پهپادی به بغداد کشت. اگرچه مقامات و رسانه های نزدیک به دولت بایدن تلاش می کنند حمله دوم فوریه و کشته شدن هدفمند فرماندهان میانی کتائب حزب الله را یک پیروزی نظامی و یک دستاورد بزرگ معرفی کنند، اما شواهد نشان می دهد که افکار عمومی این کشور و نیروهای مخالف حملات هوایی آمریکا به آنها مراکز متروکه را یک شکست بزرگ توصیف کردند و زبان به انتقاد از بایدن گشودند.

فایده گفتار

بیش از ۵ ماه از جنگ اسرائیل و جنبش حماس می گذرد، به نظر می رسد واشنگتن و بروکسل همچنان گروگان سیاست تهاجمی نتانیاهو در نوار غزه و اخیراً در شمال سرزمین های اشغالی هستند. در حالی که محور مقاومت و آمریکا به دلایل مختلف خواهان توقف جنگ غزه و جلوگیری از سرایت بحران به سایر نقاط منطقه هستند، اما جنگ سالاران تل آویو برنامه ای برای پذیرش مفاد این توافق ندارند. آتش بس و پایان دادن به بحران در شرق مدیترانه برای حفظ قدرت خود. بر این اساس، به نظر می رسد تا زمانی که تغییری اساسی در وضعیت انسانی غزه ایجاد نشود، گروه های مرتبط با شبکه مقاومت به حمله به منافع تل آویو و واشنگتن در سراسر منطقه بر اساس «وحدت پرواز» ادامه خواهند داد. برای اینکه از ابزارهایی برای مذاکره و فشار بر صهیونیست ها برای پذیرش آتش بس دائمی استفاده شود.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا