وب گردی

از رسیدن خورشید عنگا به مدار گرفته تا ماهواره های خط پرتاب

تهیه و تصویب برنامه ده ساله صنعت فضایی کشور در شورای عالی فضایی ایران، رونمایی از ماهواره های جدید، ۷ پرتاب اکتشافی و عملیاتی فضایی، توسعه همکاری های بین المللی فضایی با کشورهای صاحب فناوری فضایی، آغاز ساخت بیشترین بزرگترین پایگاه فضایی کشور در چابهار و آغاز عملیات پروژه و ساخت سامانه ماهواره ای شهید سلیمانی یکی از دستاوردهای متخصصان و دانشمندان صنعت فضایی کشور در سال گذشته است.

تقویم پرتاب های فضایی در سال ۱۴۰۲:

مهر ۱۴۰۲: ماهواره نور ۳ به فضا پرتاب شد

ماهواره نور ۳ که یک ماهواره اندازه گیری و شناسایی بود، همزمان با آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) از ماهواره بر ترکیبی سه مرحله ای کاسید با سرعت ۳.۷ کیلومتر پرتاب شد. /s و ۴۸۰ ثانیه در اکتبر سال گذشته، و سپس در ۴۵۰ کیلومتری پرتاب در مدار قرار گرفت.

آذر ۱۴۰۲: پرتاب کپسول بیولوژیکی

احیای حیات در فضا برای اولین بار در ۱۰ سال گذشته یکی دیگر از دستاوردهای فضایی از سال ۱۴۰۲ بود که جدیدترین کپسول بیولوژیکی ایران به نام کاووس با پرتابگر سلمان این کشور با موفقیت به فضا پرتاب شد. این کپسول زیستی محموله ای علمی، تحقیقاتی و فناوری مطابق با اجرای طرح اعزام انسان به فضا است که به منظور توسعه و دستیابی به فناوری های لازم برای این مسیر در ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری از سطح زمین به فضا پرتاب شد.

با پرتاب موفقیت آمیز این کپسول ۵۰۰ کیلوگرمی که به سفارش سازمان فضایی ایران و ساخت پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد، توسعه فناوری های مختلف طرح مأموریت فضایی از جمله پرتاب، بازیابی سیستم های کنترل سرعت و سپر ضربه، طراحی کپسول آیرودینامیک و چتر، سیستم های مربوط به کنترل و نظارت بر شرایط بیولوژیکی مورد آزمایش قرار گرفتند.

کپسول بیو

روز ۱۴۰۲: ماهواره ثریا پرتاب شد

علاوه بر این، ماهواره بر قائم ۱۰۰، ماهواره بومی ثریا از سری ماهواره های تحقیقاتی SRI که توسط پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شده است، در ژانویه ۱۴۰۲ با موفقیت به مدار ۷۵۰ کیلومتری پرتاب شد تا رکورد جدیدی در ارتفاع پرتاب ماهواره ثبت شود. در کشور.

این ماهواره سوخت جامد توانایی حمل اجسام ۱۰۰ کیلوگرمی را در مداری در حدود ۵۰۰ کیلومتر دارد. در سومین پرتاب آزمایشی خود، ماهواره ثریا را با جرم حدود ۵۰ کیلوگرم با موفقیت در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار داد و رکورد جدیدی را در پرتاب های محلی ثبت کرد.

این پرتاب گامی مهم در افزایش توانایی تزریق ماهواره به مدارهای بالاتر تلقی می شود.

ماهواره ثریا

اینبهمن ۱۴۰۲: پرتاب ماهواره مهدی

در فوریه سال گذشته، برای اولین بار، کارشناسان فضایی سه ماهواره محلی را به طور همزمان با ماهواره بر محلی به مدار فرستادند.

ماهواره بر سیمرغ که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شد، ماهواره مهدا و دو نانوماهواره کیهان ۲ و هاتف ۱ با حداقل ارتفاع ۴۵۰ کیلومتر و حداکثر ارتفاع ۱۱۰۰ کیلومتر با موفقیت به مدار بیضی شکل تزریق شدند. از پایگاه امام خمینی (ره).

ماهواره مهدا یک ماهواره تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، مونتاژ و آزمایش آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شد و نانوماهواره های کیهان ۲ و هاتف ۱ نیز توسط شرکت صنایع الکترونیک ایران (صائران) طراحی و آماده پرتاب شدند. .

ماهواره مهدا

مارس ۱۴۰۲: ماهواره پارس ۱ به فضا پرتاب شد

آخرین پرتاب ماهواره در سال ۱۴۰۲ از اسفند بود، بنابراین ماهواره ۱۳۴ کیلوگرمی پارس ۱ از سری ماهواره های تحقیقاتی و اندازه گیری توسط پرتابگر سایوز از پایگاه پرتاب وستوچنی روسیه به فضا پرتاب شد و با موفقیت وارد مدار ارتفاع بالای خورشید در فاصله ۵۰۰ کیلومتری از زمین شد. سطح زمین تزریق می شود.

پرتاب ماهواره پارس ۱ دوازدهمین پرتاب در دولت سیزدهم بود.

پرتاب ماهواره پارس 1

مهم ترین پرتاب های فضایی در سال جدید

حسن سالاریا، رئیس سازمان فضایی ایران درباره روند پرتاب ماهواره‌ها در سال آینده گفت: نمونه‌های پروازی ناهید ۲، واحد انتقال مداری نمونه سامان و نمونه‌های پرواز ماهواره‌ای ظفر ۲ قرار است در سال ۱۴۰۳ به فضا پرتاب شوند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۳ مانند سال ۱۴۰۲ یک سال پرتاب کامل خواهیم داشت زیرا بسیاری از ماهواره ها در حال تکمیل است و برخی از ماهواره ها نیز در سال آینده تکمیل می شود.

وی افزود: همچنین در نظر داریم برای سال های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ یک کپسول بیولوژیکی با جرم و حجم بیشتر به بازار عرضه کنیم که می توانیم برای آزمایش و دستیابی به فناوری های جدیدتر کپسول های دیگری را در اندازه های کوچکتر طراحی و روانه بازار کنیم.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به چشم انداز همکاری ایران با سایر کشورها در خصوص پرتاب ماهواره گفت: از ظرفیت بین المللی هم در حوزه پرتاب و هم در همکاری در حوزه داده و تصویر، سنجش از دور استفاده می کنیم. در زمینه مخابرات و اندازه گیری، بنابراین در سال آینده با کشورهای مختلف همکاری خواهیم کرد.

همچنین با توجه به اهمیت حوزه فضایی کشور، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص وضعیت پرتاب ها در سال ۱۴۰۲ و برنامه های آینده فضایی کشور گفت: سال ۱۴۰۲ درخشان ترین سال در توسعه فضایی کشور بوده است. ما ۷ پرتاب فضایی داشتیم و ماهواره های زیادی در مدار قرار گرفتند. ما توانستیم پس از ۱۰ سال بسته شدن، برای اولین بار زندگی را در فضا احیا کنیم. ساخت بزرگترین پایگاه فضایی کشور نیز آغاز شده است و انشالله فاز اول آن در سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰ ماهواره برای سال آینده در دست ساخت داریم که یکی از آنها سامانه ماهواره ای شهید سلیمانی است.

با توجه به تداوم همکاری های بین المللی در سال جدید و تعداد ماهواره های ساخته و تکمیل شده، سال ۱۴۰۳ سالی پر از پرتاب به نظر می رسد. بهره برداری از فاز اول پایگاه چابهار به منظور دسترسی به مدار خورشید عنگا و انجام پرتاب های محلی بیشتر از جمله پرتاب نمونه اولیه ماهواره ۲ ناهید، بلوک انتقال مداری سامان و نمونه اولیه ماهواره ۲ ظفر از جمله موارد جدید خواهد بود. برنامه های فضایی سال علاوه بر این، برنامه ریزی برای پرتاب یک کپسول بیولوژیکی با جرم و حجم بیشتر در سال ۱۴۰۳ نیز در دستور کار آژانس فضایی قرار دارد.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا