وب گردی

اثرات روانی خالکوبی بر افراد

خالکوبی بدن دیگر محدود به گانگسترها یا مردان و زنان جنجالی نمی شود، بلکه بسیاری از مردم و حتی گروه های مرجع مانند هنرمندان و ورزشکاران نیز به این کار روی آورده اند و خالکوبی های متعددی به بدن خود داده اند. جوانان نیز به دلیل مد و فضای داغ برای همگام شدن با همسالان خود تمایل به انجام این کار دارند. موضوعی که از نظر روانی علل مختلفی را در بر می گیرد. شخصیت هایی که برای جلب توجه و خودنمایی بیشتر این کار را انجام می دهند و اگر نتوانند نظر دیگران را به خود جلب کنند دچار سرخوردگی و افسردگی می شوند و علاوه بر این آثار روحی و روانی، اثرات مخرب جسمی نیز دارد.

هر چه به گذشته جلوتر می‌روید، نشانه‌های «خالکوبی» در فرهنگ ایرانی کمتر می‌شود، اما امروزه نشانه‌گذاری بدن به یکی از ویژگی‌های زندگی شهری تبدیل شده است. میل به نمایش زیبایی و قدرت این روزها به روش های عجیبی محقق می شود. علاقه به انواع خالکوبی و خالکوبی با طرح های اغراق آمیز دیگر تنها مختص پسران نیست، بلکه زنان و دختران نیز طرح های ریز و درشت، سیاه و سفید و گاهی رنگارنگ را در قسمت های مختلف بدن خود به نمایش می گذارند. این کار تا جایی پیش رفته که گاهی با پرداخت مبالغ هنگفتی جملات تکراری و تصاویر خاص را تتو می کنند.

تحمل درد و رنج فقط برای دیده شدن

یکی از دلایل اصلی گرایش جوانان به خالکوبی نقش فضای مجازی و تبلیغات رنگارنگ است. مشکلی که خواه ناخواه باعث می شود جوان حتی از روی کنجکاوی این کار را انجام دهد.

دکتر محمود برجعلی، روانشناس بالینی و از اعضای هیات علمی دانشگاه با اشاره به شیوع خالکوبی در بین جوانان می گوید: خالکوبی در بین جوانان رفتاری ناسازگار محسوب می شود. فشار گروه همسالان، تبلیغات در دنیای مجازی و افرادی که نفوذ بالایی دارند آنها را وادار به این رفتار می کند. مطالعات در این مورد نشان می دهد که افرادی که معمولاً گیج، تنها و منزوی هستند، تمایل به انجام این کار و آن دارند. افرادی که شادی و شادی مناسبی در زندگی خود ندارند آسیب بیشتری به بدن خود وارد می کنند زیرا خالکوبی با درد و رنج زیادی همراه است. با وجود درد، افراد حاضرند طرح ها و نقش های متفاوتی را روی بدن و صورت خود بگذارند. نوجوانی دوره ای حساس و پر از پیچ و خم است که افراد با بسیاری از احساسات منفی مانند شکست، پوچی مزمن، اختلال هویت، اختلال کنترل خشم و رفتارهای خودکشی و خودآزاری مکرر مواجه می شوند. یکی از نمونه های خودزنی مکرر، آسیب زدن به خود برای زیبایی است.

خالکوبی رفتار اعتراضی

نوجوانان و جوانان به طور طبیعی علاقه مند به دیده شدن هستند. مهمترین دلیلی که آنها می خواهند خالکوبی کنند و درد طاقت فرسای سوزن را تحمل کنند، تبلیغ خود هستند. در واقع آنها معتقدند که اگر بتوانند با این سرنگ های رنگی برخی از عیب های زندگی خود را روی پوست خود حک کنند، کار بسیار شجاعانه ای انجام داده اند. آن طور که این روانشناس معتقد است و بیان می کند: از دیگر علل اصلی شایع در این امر می توان به اختلالات نمایشی در انسان اشاره کرد. افرادی که دوست دارند دیگران دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند.» او همچنین معتقد است خالکوبی یک انحراف رفتاری و شخصی است و از سوی دیگر رفتار اعتراضی تلقی می شود؛ اعتراض به شرایط موجود اقتصادی، اجتماعی، ازدواج، بیکاری و… فردی که احساس می کند دیگر نمی تواند موثر باشد با آسیب رساندن به بدن خود مقاومت خود را ایجاد می کند.

مردم را از حقیقت هستی دور کن

وقتی خانواده ها فرزندان خود را با رفتار سلطه جویانه تربیت می کنند، به دلیل اینکه دائماً تحت کنترل هستند و استقلال ندارند، دچار نقص های شخصیتی می شوند و عزت نفسشان کاهش می یابد و عزت نفسشان کاهش می یابد و می خواهند وقتی بزرگ شدند این عیوب را جبران کنند. یکی از این اقدامات جبرانی همین خالکوبی هاست. برجعلی همچنین معتقد است افراد درونگرا افراطی یا اجتنابی و افسرده و کسانی که از اجتماع، خانواده و جامعه فاصله می گیرند نیز در این حادثه دخیل هستند. او می گوید: «خالکوبی یک نوع رفتار عادتی ناسازگار کوتاه مدت است. مردم فکر می کنند که با انجام آن احساس بهتری پیدا می کنند و پس از تجربه می فهمند که با توجه به ارزش های دینی و فرهنگی جامعه، این روش چندان خوبی نیست.

در هر صورت جوانان باید بدانند که خالکوبی جایگاه آنها را در بین افراد افزایش نمی دهد و بهتر است با ارتقای توانایی ها و مهارت های حرفه ای، کسب دانش و سایر روش های مثبت، وضعیت خود را ارتقا دهند. همانطور که برجعلی نیز می گوید: «دنیای مدرنیته این فضا را برای توجه افراد به ظاهر و جنبه های مادی ایجاد می کند. اگر جامعه به باورهای درونی، شخصی، خانوادگی، اصیل و مذهبی مردم احترام بگذارد، ارزش ها و قضاوت ها قطعاً بیرونی، ظاهری و ظاهری نمی شود. اما جامعه فاقد الگوهای غنی ملی و مذهبی نیست و این که عده ای برای ارضای حس زیبایی به بدن آنها که ابزار روح آنهاست حمله می کنند، به نظر می رسد به دلیل دوری از حقیقت است. وجود آنها

منبع: جام جم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا