برندهای ایرانیگزارش برندها

رویداد تریبون کامز «آوای درنا» برگزار شد

رونمایی اولین گزارش جامع از وضعیت روابط عمومی در ایران

پایگاه خبری توسعه برند، رویداد تریبون کامز «آوای درنا» روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت با حضور جمعی از پیشکسوتان، مدیران رسانه و روابط عمومی ها و کارشناسان با هدف رونمایی از اولین گزارش جامع روابط عمومی ایران در «سالن همایش های کتابخانه ملی» برگزار شد.

آرمان صفایی؛ مدیرعامل تریبون در سخنرانی آغازین خود در رویداد تریبون‌کامز، هدف از برگزاری این رویداد را گسترش شبکه‌سازی عنوان کرد و گفت: «تلاش کرده‌ایم تا در این رویداد مدعوین و حاضرین  از سازمان‌ها و مجموعه‌های گوناگون باشند تا تنوع بسیار خوبی وجود داشته باشد و فرصت خوبی برای شبکه‌سازی ایجاد شود. از لحاظ ابعاد سازمانی، نوع کسب‌وکار، مدل کسب‌وکاری و مدیران حاضر در رویداد سعی شده است تا این تنوع وجود داشته باشد. همچنین از رسانه‌هایی که با واحدهای روابط‌عمومی سازمان‌ها نیز در ارتباط هستند، دعوت به عمل آمده است تا در این گردهمایی حضور داشته باشند».

او در ادامه افزود: «ما در عمر چهارساله تریبون افتخار همکاری نزدیک با حدود ده‌هزار کسب‌وکار را داشته‌ایم که همواره بخش خوبی از این کسب‌وکارها، تربیون را به برای فعالیت‌های روابط‌عمومی مجموعه‌ی خود انتخاب کرده‌اند. کسب‌وکارهایی که از ظرفیت‌های ارتباط رسانه‌ای تریبون یا تولید محتوای خبری آن استفاده کرده‌اند».

آرمان صفایی افزود: «در چندماه گذشته  در تریبون این دغدغه وجود داشت که چگونه‌ می‌توانیم یک مسئولیت بزرگ‌تری را برای توسعه حوزه‌ی روابط‌عمومی برعهده بگیریم. نتیجه بررسی‌های ما در تریبون این بود که بهترین راه برای رسیدن به این هدف، ایجاد فرصتی برای شبکه‌سازی است. با دعوت از فعالان حوزه‌ی روابط‌عمومی در این رویداد، سعی کردیم بستری مناسب برای اشتراک دانش، تجربه و ایجاد تعامل میان فعالان این عرصه فراهم کنیم. به جهت اینکه این رویداد مفیدتر و مغتنم‌تر باشد، در ابتدا نیاز دیدیم تا گزارشی از وضعیت فعلی روابط‌عمومی در ایران آماده کنیم و آن را برای فعالان این حوزه شرح دهیم».

مدیرعامل تریبون درباره‌ی چگونگی تهیه گزارش وضعیت روابط‌عمومی‌های ایران نیز گفت: «برای آماده‌سازی این گزارش، پرسش‌نامه‌ای تهیه شد و در اختیار ۴۰۰ واحد روابط‌عمومی و بیش از ۱۲۰ رسانه قرار گرفت. ماحصل این کار، تهیه‌ی گزارش جامع وضعیت روابط‌عمومی در کشور شد که همکارانم در ادامه‌، بخش‌هایی از آن را ارائه خواهند داد. همچنین در پنل این رویداد، متخصصان این عرصه با نگاه تخصصی خود این گزارش را تحلیل خواهند کرد».

او در آخر افزود: «پس از تصمیم به تهیه‌ی گزارش و برگزاری رویداد، متوجه شدیم که در حال انجام یک کار روابط عمومی در سازمان خود هستیم. درواقع این کار برای کسانی صورت می‌گیرد که خود، متخصصان حوزه روابط‌عمومی هستند. به همین جهت خوشحال خواهیم شد تا بتوانیم بازخورد شما را نسبت به این گزارش، رویداد تریبون‌کامز و خود مجموعه تریبون دریافت کنیم. نظرات شما می‌تواند به ما در زمینه‌های فعالیت تریبون در حوزه روابط‌عمومی برای آینده، خدماتی که به واحدهای روابط‌عمومی ارائه می‌کند و توسعه این دانش در کشور کمک کننده باشد.»

فائزه غفوری، مدیر روابط عمومی تریبون در ادامه مراسم به ارائه‌ی این گزارش پرداخت.

طبق آمار منتشر شده در این گزارش که با نظرخواهی از نزدیک به چهارصد فعال روابط عمومی و رسانه‌ای کشور تدوین شده است، یک سوم از پاسخ‌دهندگان خانم بوده‌اند و بیش از هشتاد و سه درصد نیز بالای سی سال سن داشته‌اند.

طبق آمار این گزارش، ۲۲درصد از فعالان روابط‌عمومی در سازمان‌های دولتی، ۵۵درصد در شرکت‌های خصوصی و مابقی نیز در سازمان‌های خصوصی-دولتی و آژانس‌ها مشغول به کار هستند.  تقریبا نیمی از جامعه‌ی روابط عمومی را نیز مدیران و کارشناسان ارشد تشکیل می‌دهند.

آمار منتشر شده در این گزارش، درآمد ۳۸درصد از فعالان روابط عمومی مابین ۸ الی ۱۵میلیون تومان عنوان کرده است. فاصله‌ی درآمدی مدیران و کارشناسان در این حوزه بسیار ناچیز است و مقدار تقریبی آن چهارصدهزار تومان است. البته اختلاف درآمدی میان خانم‌ها و آقایان در رده‌های مدیریتی بیشتر است و رقم این شکاف نزدیک به سه میلیون تومان است.در این گزارش همچنین به مسیرهای ورود فعالان روابط عمومی به این حوزه اشاره شده است. مارکتینگ، محتوا، خبرنگاری یا تحصیلات آکادمیک از جمله این راه‌ها هستند که بخش خبرنگاری و رسانه با سهم ۳۹ درصدی، در  جایگاه نخست قرار می‌گیرد. البته این آمار در مقدار دستمزد افراد تاثیری نداشته است چراکه ترتیب درآمدی به تریت مارکتینگ با ۱۹ میلیون، خبرنگاری با ۱۴میلیون و آکادمیک با ۱۱ میلیون است.

مینا ملکی مدیر ارشد اجرایی تریبون، در ادامه ارائه‌ی این گزارش، گفت:

«در سال ۱۴۰۱، ۷۳درصد از تیم‌های روابط عمومی مستقیما زیرمجموعه‌ی مدیرعامل تعریف شده بودند. در حالی که حدود ۲۰ درصد از آن‌ها به عنوان بخشی از یک تیم مارکتینگ فعالیت می‌کردند».

همچنین براساس این گزارش، ارتباط با رسانه‌ها با هشتاد و پنج درصد آرا، مهم‌ترین وظیفه‌ی روابط عمومی‌ها عنوان شده است. برگزاری رویدادها و تولید محتوا نیز در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. همچنین آموزش مدیران ارشد و مدیریت بحران پایین‌ترین جایگاه را به خود اختصاص داده‌اند.

ملکی در ادامه گفت: در جامعه‌ی روابط عمومی ایران در سال ۱۴۰۱ فقط ۲۷درصد از فعالان فعالیت‌های خود را به آژانس‌های روابط عمومی برون‌سپاری کرده‌اند. فعالیت‌های تولید محتوا و ارتباط با رسانه‌ها بیشترین سهم را در این آمار  دارند.

در گزارش جامع وضعیت روابط عمومی در ایران به چالش‌هایی که واحد روابط عمومی و کارکنان با آن روبه‌رو هستند نیز پرداخته شده بود. مهم‌ترین این چالش‌ها، محدودیت در بودجه بود که سهم شصت درصدی را از این آمار به خود اختصاص داده است. اصلی‌ترین مدخل مصرف این بودجه هم ارتباط با رسانه‌ها و تولید محتوا محسوب می‌شود.  اندازه‌گیری فعالیت‌های روابط عمومی در سازمان‌ها نیز یکی دیگر از چالش‌های این بخش عنوان شده بود. مسئله‌ای که بیشتر مدنظر شرکت‌های خصوصی بوده است. البته تعامل در شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین و مطلوب‌ترین معیارهای سنجش این حوزه محسوب ‌می‌شود که منحصر به ایران نمی‌شود.

طبق این گزارش، ۶۶ درصد از فعالان روابط عمومی ترجیح می‌دهند از رسانه‌های داخلی کسب‌وکار خود برای رساندن پیام و تبلیغ استفاده کنند و برای آنها رسانه‌های اکتسابی و غیررایگان در اولویت‌های بعدی قرار دارند. از میان رسانه‌های داخلی نیز، اینستاگرام با اختلاف بسیار زیاد هنوز محبوب‌ترین است.

همچنین جذب و حفظ نیروی متخصص، چالش دیگر متخصصان روابط عمومی بوده است. چالشی که  ۴۴درصد از متخصصان روابط عمومی با آن درگیر بوده‌اند و بی‌ارتباط با بحران مهاجرت در کشور نیست. در واقع هشتاد و شش درصد فعالان روابط عمومی اعلام کرده‌اند که مایل به مهاجرت هستند.

پس از این ارائه پنل تخصصی جایگاه روابط عمومی و چالش‌های آن از دیدگاه مدیران با حضور رضا جمیلی «سردبیر کارنگ»، نگار عرب «راهبر ارتباطات سازمانی تپسی»، مهربانو مهدوی «مدیر روابط عمومی برند طبیعت»، امیرحسن موسوی «مدیر ارتباطات گروه دیجی‌‌کالا»، امیر لعلی «مدیر روابط عمومی، بازاریابی و مشتریان بانک سینا» برگزارشد.

اولین گزارش جامع از وضعیت روابط عمومی در ایران:


در این گزارش، به وضعیت درآمد، جایگاه و چالش‌های فعالان حوزه روابط عمومی پرداخته شده است.

دانلود جامع از وضعیت روابط عمومی در ایران:

 

دانلود Pdf گزارش روبط عمومی ایران

گزارش تصویری مراسم تریبون کامز «آوای درنا»:

 

بیشتر بخوانید:

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا