برندهای ایرانی

حضور ۶۰۰ برند در نخستین نمایشگاه فرزند من

پایگاه خبری توسعه برند، نخستین نمایشگاه فرزند من از سه‌شنبه ۳۱ مرداد در فضایی بالغ بر سه هزار متر مربع در سالن رواق شرقی مصلی امام خمینی (ره) آغاز شده و تا یکشنبه ۱۰ شهریور ادامه دارد.

در این‌نمایشگاه، یک‌میلیون کالای ایرانی با محتوای بومی مخصوص صفر تا هجده سال توسط ۶۰۰ تولیدکننده در ۱۲ دسته جمع آوری شده‌اند که شامل نوشت افزار، اسباب بازی، کتاب و کوله و کالاهای آموزشی، اتاق کودک، مواد غذایی و ورزشی و بهداشتی و … می‌شوند.

برای ورود به نمایشگاه فرزند من، باید از سالن یک که محل برگزاری نمایشگاه ملزومات اربعین سلام است، عبور کنیم. هنگام ورود، قفسه‌های مملو از عروسک‌های ایرانی به چشم می‌آیند. عروسک‌های بومی باعث می‌شوند مخاطبان برای دقایقی به کودکی خود سفر کنند.

در همین بازدیدها کودک ۹ ساله‌ای که به گفته خودش به اصرار خانواده آمده، می‌گوید هیچ وقت فکر نمی‌کرد روزی عروسک ایرانی جایگزین عروسک‌های خارجی‌اش شود. او یکی از همین‌عروسک‌های ایرانی را در آغوش گرفته و می‌گوید نامش را سارا می‌گذارد. دلیل نامگذاری را که پرسیدم گفت: نامم سمیرا است و دوست دارم این عروسک نامش سارا باشد.

از قفسه عروسک‌ها که عبور کنیم، قفسه‌ای دیگر به چشم می‌آید؛ تیله‌های رنگی داخل بانکه‌های کوچک‌وبزرگ و کنارشان اسباب بازی‌های دیگر مثل فرفره‌های چوبی که یادآور خاطرات دهه شصت هستند. بخش دیگری از قفسه‌های نمایشگاه به حیوانات پلاستیکی اختصاص داده شده که گاو، گرگ، خرگوش، سوسک، مارمولک، سوسمار، موش و دیگر حیوانات را شامل می‌شود که این‌قفسه بیشتر مورد توجه کودکان و نوجوانان پسر قرار گرفته و سعی داشتند با خریدشان خواهرها و برادرهای کوچک‌شان را بترسانند.

در ادامه بازدیدها به بخش نوشت افزار نمایشگاه فرزند من می‌رسم؛ بخشی که در آن مدادرنگی های چهاررنگ، شش رنگ، دوازده رنگ و ۲۴ رنگ با مدل‌های مختلف قرار دارند. نکته مهم این بخش، دفترهایی هستند که روی جلد آن‌ها برگرفته از شخصیت‌های ایرانی، معماری، فرهنگ ایرانی و… است. همه لوازم التحریر و نوشت افزاری که در نمایشگاه فرزند من عرضه می‌شود، توسط تولیدکنندگان ایرانی تولید شده است.

با نگاه کلی به لوازم التحریر متوجه می‌شویم رقابت خوبی بین تولیدکنندگان وطنی وجود دارد چون صدای چندتن از والدین شنیده می‌شود که آرزو می‌کنند زمان کودکی‌شان هم چنین‌لوازم‌التحریرهای در کشور تولید می‌شد. یکی از این‌والدین، از بچه‌های دهه شصت است. نظرش را در خصوص نمایشگاه می‌پرسم. مجید عابدینی پدر سه فرزند ۷ ساله، ۱۲ ساله و ۱۷ ساله است. می‌گوید در سال‌های اخیر وضعیت لوازم التحریرها به لحاظ بسته بندی بسیار مناسب شده است. این پدر ۴۷ ساله که همیشه نظرش بر خرید تولیدات ایرانی است، می‌گوید: تا آنجاکه بتوانم محصول با کیفیتی تهیه کنم، حتماً از تولیدات ایرانی در هر عرصه‌ای خرید می‌کنم. در بحث لوازم التحریر همیشه نگران عکس‌های روی جلد دفترها و طرح‌های جامدادی‌ها بودم که خوشبختانه در سال‌های اخیر نگرانی‌هایم کم شده است.

او در ادامه گفت: در این شرایط اقتصادی که قیمت‌های لوازم التحریر بالاست، نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه فرزند می‌توانند کمک بسیاری به خانواده‌ها کند. همچنین اگر چنین‌نمایشگاه‌هایی حداقل در سال دو بار برگزار شود، بهتر است؛ چون خانواده‌ها می‌توانند در دو نوبت در سال تحصیلی فرزندان‌شان خریدهای لازم را انجام دهند و فشار اقتصادی کمتری به آنها وارد شود.

در ادامه به قفسه‌های کتاب‌ها ویژه کودکان و نوجوانان می‌رسم.

مهدی یوسف‌وندی مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری تِم و دبیر نخستین نمایشگاه فرزند من گفت: «فرزند من» جدیدترین ایده خانه خلاق تم است. رسالت اصلی ما تجاری‌سازی محتوای ایرانی است، ما در ایران هیچگاه مرچندایز یا همان چرخه فروش محصول را به صورت کامل برای کودکان نداشتیم. شناسایی این چرخه را یک رسالت می‌دانیم و سه سال است که خروجی‌هایی در این عرصه داشتیم. جدیدترین خروجی جشنواره فرزند من است.

وی افزود: جمع کردن این حجم از کالا در عرصه کودک و نوجوان همیشه برای ما آرزو بود، اما هزینه ارزان و رسیدن آن به دست خانواده‌ها خیلی مهم است. همه این کالاها بیست درصد و بخشی از آنها تا پنجاه درصد تخفیف دارد، چون اغلب تولیدکننده‌ها همکاری لازم را داشتند امیدوارم خانواده‌ها با مبالغ پایین محصولات مورد نیازشان را تأمین کنند.

دبیر نخستین نمایشگاه فرزند من گفت: هدف دیگر جشنواره، توجه به محتوای سالم برای کودکان است، در همین راستا از آبان ماه سال گذشته شروع به شناسایی محصولات و شرکت‌ها کردیم و الان محصولاتی در نمایشگاه عرضه می‌کنیم که محتوایی سالم و باکیفیت دارند، البته این‌ها همه محصولات نیست، چون فضایش را نداشتیم حدود ششصد برند را جمع کردیم.

وی ادامه داد: ظرفیت واقعی تولید کنندگان واقعی کودک و نوجوان خیلی زیاد است و جمع کردن این سیستم کنار هم خیلی هم مهم است، سعی کردیم تا جایی که امکان دارد به شکل جمع و جور جشنواره را جلو ببریم، این خیلی مهم است که برگزاری این جشنواره و جزئیات آن به اطلاع گروه هدف ما برسد. ما در این دوره نیاز به حمایت دولتی هم داشتیم اما هنوز هیچ حمایت دولتی نگرفتیم. البته شاید من هم اگر مدیر دولتی بودم، حمایت نمی‌کردم اما واقعاً کیفیت برگزاری این دوره مهم است و اگر موفق شویم، سال بعد قطعاً نیاز به حمایت جدی داریم. امسال هم سنگی جلوی پایمان نبوده اما حمایتی هم نشدیم.

یکی از اتفاقات مهم نمایشگاه فرزند من این است که در کنار هر قفسه یک کارشناس مرتبط با آن قفسه ایستاده تا اطلاعات لازم درباره هر کدام از محصولات عرضه شده ارائه کند. کارشناسان که اکثراً فارغ التحصیلان رشته مربوطه هستند، ارتباط خوبی را با بازدیدکنندگان به ویژه کودکان و نوجوانان برقرار می‌کنند و سعی دارند با آنها در خصوص تولیدات ایرانی اعم از اسباب بازی، لوازم التحریر و دیگر ملزومات صحبت کنند.

اتفاق خوب نمایشگاه فرزند من این است که برای مؤسسات خیریه که خدمات کودک و نوجوان می‌دهند این امکان فراهم شده تا جامعه هدف‌شان در مناطق محروم و کم برخوردار را تأمین کنند؛ در این زمینه تفاهمنامه‌هایی انجام شده است تا خیریه‌ها بتوانند اقدام کنند. به هرحال در حال حاضر بخاطر تورم و حتی کمبود درآمد خانواده‌ها، تأمین کالای باکیفیت در عرصه کودک و نوجوان کم شده، اما یکی از رسالت‌های اجتماعی و فرهنگی نمایشگاه فرزند من این است که کمک به مردم داشته باشند. در همین راستا مؤسسات خیریه می‌توانند مستندات و مدارک لازم را برای دست اندرکاران نمایشگاه ارائه کنند تا بتوانند از این خدمات بهره مند شوند.

براساس مشاهدات عینی خبرنگار قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول از جمله ویژگی‌های نمایشگاه فرزند من به شمار می‌رود که اگر بتوان در طول سال شاهد برگزاری دو وعده نمایشگاه اینچنینی باشیم، با یک تیر دو نشان زده‌ایم به این معنا که هم تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند در این عرصه با قوت بیشتری خدمات خود را ارائه کنند و هم آنکه خانواده‌ها می‌توانند با فشار کمتری برای خرید وسایل مربوط به مدرسه فرزندان شأن روبرو باشند.

نخستین نمایشگاه فرزند من کار خود را از سه شنبه ۳۱ مرداد در سالن شماره ۲ رواق شرقی مصلی امام خمینی (ره) آغاز کرده و تا یکشنبه ۱۰ شهریور ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا