برندهای ایرانی

مدیرعامل برند دیوار تبرئه شد

پایگاه خبری توسعه برند، مدیرعامل پلتفرم دیوار که به دلیل تشکیل یک پرونده بابت تعدادی از آگهی‌های این پلتفرم به حبس محکوم شده بود، تبرئه شد. به نظر می‌رسد این حکم می‌تواند تاثیرات مثبتی در روند رشد اکوسیستم استارتاپی کشور داشته باشد.

اشکان میرآرمندهی مدیرعامل پلتفرم دیوار که سال گذشته و در پی تشکیل پرونده بابت تعدادی از آگهی‌های منتشر شده در این پلتفرم به سه ماه و یک روز حبس محکوم شده بود، پس از اعاده دادرسی و بررسی مجدد در دادگاه تجدیدنظر هم‌عرض، از اتهام وارده تبرئه شد.

مسئولیت انتشار محتوا بر عهده کاربران

عنوان اتهامی مدیرعامل دیوار در این پرونده «فراهم نمودن موجبات فساد و فحشاء و تشویق به فساد از طریق ایجاد تبلیغات» اعلام شده بود. با این وجود در رای نهایی قاضی دادگاه تجدیدنظر آمده است مسئولیت کیفری انتشار و عرضه محتوای مجرمانه در پلتفرم‌های کاربر محور داخلی بر عهده کاربر منتشر کننده آن است و مدیر سامانه‌های ارائه‌کننده خدمات میزبانی صرفا با تحقق شرایطی نسبت به محتواهای منتشر شده مسئولیت دارند. بر همین اساس حکم پیشین به دلیل «فقدان سوء‌نیت مجرمانه» از سوی دیوار در آگهی‌های مورد اتهام، از سوی قاضی دادگاه تجدیدنظر رد شد.

این پرونده در دی ماه سال ۱۳۹۸ برای اشکان میرآرمندهی مدیرعامل دیوار در دادسرای ناحیه ۳۸ (جرائم امنیت اخلاقی) تشکیل شده بود که در نتیجه او،  با رای شعبه ۱۰۸۸ دادگاه کیفری ۲ تهران با عنوان اتهامی «فراهم نمودن موجبات فساد و فحشاء و تشویق به فساد از طریق ایجاد تبلیغات» به یک سال حبس محکوم شد. پس از اعتراض به رای صادره، این پرونده به شعبه ۵۷ دادگاه تجدید نظر ارسال شد که در آذر ماه ۱۴۰۰ با تایید حکم بدوی، میزان حبس به ۹۱ روز تقلیل داده شد.

پس از آن نسبت به این رای تقاضای اعاده دادرسی شد و شعبه ۹ دیوان عالی کشور با این استدلال که برابر نظر شورای عالی فضای مجازی، مسئولیت محتوا بر عهده کاربر منتشر کننده آن است، اعاده دادرسی را تجویز و پرونده به شعبه هم‌عرض ارجاع شد. که در نهایت شعبه ۵۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با صدور رای برائت برای مدیرعامل دیوار در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ این پرونده را مختومه اعلام کرد.

نبود قوانین مشخص، مشکل عمده اکوسیستم استارتاپی

این درحالی است که نبود قانونی شفاف پیرامون حدود مسئولیت محتواهای منتشرشده در پلتفرم میزبان محتوا همواره از مشکلات اکوسیستم استارتاپی کشور بوده و موانع زیادی را در مسیر فعالیت استارتاپ‌ها به‌وجود آورده است.

اکوسیستم استارتاپی در سراسر جهان طی سال‌های اخیر در مسیر رشد و توسعه قرار داشته و استارتاپ‌ها توانسته‌اند در حیطه‌های گوناگون جای خود را در میان امور مختلف زندگی مردم پیدا کنند. در ایران نیز استارتاپ‌ها با وجود مشکلات فراوانی مانند قطعی و سرعت پایین اینترنت، نبود قوانین مشخص و وجود چالش‌های رگولاتور همواره سعی در توسعه و بقای خود در اکوسیستم داشته‌اند. در واقع استارتاپ‌های ایرانی نه‌تنها از طریق دولت و حتی بخش خصوصی آنطور که باید حمایت نمی‌شوند، بلکه همواره درحال دست‌وپنجه نرم کردن با قوانین عجیب یا بی‌قانونی در برخی حیطه‌ها هستند. از این رو آمار مهاجرت فعالان اکوسیستم استارتاپی و کارآفرینان یکی از بالاترین آمارها در میان مهاجران ایرانی است.

حالا به نظر می‌رسد این حکم می‌تواند اعتماد کاربران را به اکوسیستم استارتاپی و پلتفرم‌ها بازگرداند. به‌علاوه کارآفرینان نیز می‌توانند دوباره اندک اعتمادی به اکوسیستم پیدا کرده و انگیزه ارائه ایده‌های خود را بازیابند. چراکه وجود اعتماد فعالان یک اکوسیستم و افرادی که می‌خواهند در آینده وارد این فضا شوند، مهم‌ترین رکن رشد و بقای یک اکوسیستم است.

منبع: تجارت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا