برندهای ایرانی

حمایت از ترویج نام‌ها و نشانه‌های اسلامی- ایرانی

رئیس جمهور مصوبه جدید را ابلاغ کرد

مصوبه «سیاست‌ها و اقدامات اساسی حمایت از ترویج نام‌ها و نشانه‌های اسلامی- ایرانی» ابلاغ شد.

پایگاه خبری توسعه برند، نام‌ها و نشانه‌ها به لحاظ تأثیرگذاری در فرهنگ‌سازی، هویت‌بخشی، رشد و تکوین شخصیت و ایفای نقش‌های تربیتی و احترام به آداب ‌و رسوم، ارزش‌ها و باورهای دینی و اجتماعی و فرهنگ بومی از جایگاه ویژه و مهمی برخوردارند. با عنایت به اهمیت موضوع، به‌کارگیری نام‌ها و نشانه‌های اسلامی ـ ایرانی در تبلیغات، طراحی و بسته بندی کالاها، تولید محصولات فرهنگی (همچون نوشت‌افزار، اسباب‌بازی، بازی‌های رایانه‌ای و …) و ثبت علائم تجاری و دیگر زمینه‌های مرتبط از ضرورت بالایی برخوردار است. بر این‌ اساس، «سیاست‌ها و اقدامات اساسی حمایت از ترویج نام‌ها و نشانه‌های اسلامی ـ ایرانی» در چارچوب نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تصویب رسید.

متن مصوبه «سیاست‌ها و اقدامات اساسی حمایت از ترویج نام‌ها و نشانه‌های اسلامی- ایرانی» به شرح ذیل است:

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
وزارت کشور
وزارت آموزش و پرورش
سازمان تبلیغات اسلامی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت صنعت، معدن و تجارت
وزارت امور اقتصادی و دارایی
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان


مصوبه «سیاست‌ها و اقدامات اساسی حمایت از ترویج نام‌ها و نشانه‌های اسلامی- ایرانی» که در جلسه ۷۵۶ مورخ ۴/ ۹/ ۱۳۹۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ ۱۳/ ۳/ ۱۳۹۳ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

مقدمه:


نام‌ها و نشانه‌ها به لحاظ تأثیرگذاری در فرهنگ‌سازی، هویت‌بخشی، رشد و تکوین شخصیت و ایفای نقش‌های تربیتی و احترام به آداب ‌و رسوم، ارزش‌ها و باورهای دینی و اجتماعی و فرهنگ بومی از جایگاه ویژه و مهمی برخوردارند. با عنایت به اهمیت موضوع، به‌کارگیری نام‌ها و نشانه‌های اسلامی ـ ایرانی در تبلیغات، طراحی و بسته بندی کالاها، تولید محصولات فرهنگی (همچون نوشت‌افزار، اسباب‌بازی، بازی‌های رایانه‌ای و …) و ثبت علائم تجاری و دیگر زمینه‌های مرتبط از ضرورت بالایی برخوردار است. بر این‌اساس، «سیاست‌ها و اقدامات اساسی حمایت از ترویج نام‌ها و نشانه‌های اسلامی ـ ایرانی» در چارچوب نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تصویب رسید.

ماده ۱: هدف


ترویج و تثبیت آرمان‌ها، ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی با بکارگیری نام‌ها و نشانه‌های اسلامی‌ـ ایرانی در تمامی زمینه‌های مورد استفاده.

ماده ۲: سیاست‌ها

۱. تبیین، تقویت، ترویج و صیانت از مفاهیم فرهنگی و تمدنی، فرهنگ، هنر و هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی، اخلاق اسلامی و ویژگی‌های فطری و زیباشناختی

۲. حفظ قوت و اصالت خط و زبان فارسی به عنوان رکن هویت ملی

۳. حمایت از حقوق مادی و معنوی کانون‌ها و تشکل‌های صنفی، ایده‌پردازان، طراحان و تولیدکنندگان محصولات دارای نام‌ها و نشانه‌های اسلامی ـ ایرانی و توزیع کنندگان و مصرف کنندگان آن

۴. ممانعت از ترویج فرهنگ غرب، نام‌ها و نشانه‌های مغایر و معارض، ترس و اضطراب، خشونت، محرک‌های جنسی، یأس و ناامیدی، مواد مخدر و هرچه که در جهت تضعیف فرهنگ و اخلاق اسلامی است

۵. ممانعت از نقض ارزش‌ها، احکام و آموزه‌های اسلامی، اهانت به دین مبین اسلام و مذاهب اسلامی و ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ترویج آیین‌ها و فرقه‌های غیرقانونی و خرافی و گروه‌های مبتذل

۶. حمایت از حقوق مادی و معنوی کانون‌ها و تشکل‌های صنفی، ایده پردازان، طراحان و تولیدکنندگان محصولات دارای نام‌ها و نشانه‌های اسلامی ـ ایرانی و توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان آن

۷. هماهنگی و هم‌افزایی میان دستگاه‌های مسئول و مرتبط با حوزه نام‌ها و نشانه‌ها

ماده ۳: اقدامات اساسی

۱. تبلیغ، تشویق و حمایت از استفاده از طرح‌ها، نام‌ها، نمادها و نشانه‌های ملهم از فرهنگ اسلامی ـ ایرانی در تولید آثار، محصولات و کالاها و ارائه خدمات

۲. ساماندهی و گسترش آموزش‌های تخصصی و تربیت نخبگان و نوآوران، پژوهش و مطالعات نظری و کاربردی در حوزه نام‌ها و نشانه‌ها

۳. ایجاد و حمایت از مراکز کارآفرینی، تجاری سازی، نمانام‌ها (برند)، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز طراحی و نوآوری صنایع فرهنگی

۴. توسعه و بومی‌سازی فناوری تولید محصولات فرهنگی و ایجاد خوشه‌های صنعتی، شهرک‌های صنعتی تخصصی و صنایع کوچک و متوسط محصولات فرهنگی

۵. ارائه مشوق‌های مادی و معنوی به ایده پردازان، طراحان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، مصرف‌کنندگان، سازمان‌های مردم نهاد و کانون‌ها و مجامع صنفی مربوط

۶. بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه ای، بین المللی و اسلامی برای نهادینه کردن نام‌ها و نشانه‌های اسلامی در زمینه تولید و توزیع کالاها و محصولات فرهنگی

۷. اجرای برنامه‌های ترویجی همچون جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ثابت و فصلی و…

۸. حمایت از صاحبان ایده‌ها، طرح‌ها، نقش‌ها و پدیدآورندگان آثار فرهنگی پیشنهادی

۹. رصد و پایش مستمر و نظارت بر فرآیند طراحی، تولید، واردات، ترویج و مصرف محصولات و صنایع فرهنگی

ماده ۴: نظام برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت:


ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور با همکاری دستگاه‌های مربوط، مسئولیت برنامه‌ریزی، هماهنگی اجرا و نظارت این مصوبه را برعهده دارد و حسب مورد لوایح و آیین‌نامه‌های مورد نیاز را برای تصویب به مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌کند.
تبصره: تصمیم‌گیری درخصوص نحوه فعالیت شورای نظارت بر ساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباب‌بازی کودکان، موضوع مصوبه ۱۶/ ۴/ ۱۳۷۷، شورای نظارت بر نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی، موضوع مصوبه ۴/ ۳/ ۱۳۷۸ و شورای نظارت بر علائم، نشانه‌ها و تصاویر روی البسه و لوازم‌التحریر و کالاهای مشابه، موضوع مصوبه ۱۱/ ۱۱/ ۱۳۷۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی با ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور خواهد بود.

ماده۵:


اجرای این مصوبه باید به‌گونه‌ای تدبیر شود که بار مالی، تشکیلاتی و مغایرت حقوقی با سایر قوانین و مقررات نداشته باشد
این مصوبه مشتمل بر یک مقدمه، ۵ ماده و یک تبصره در جلسه ۷۵۶ مورخ ۵/ ۹/ ۱۳۹۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

 

سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا