درخواست موزیلا برای اقدام واتساپ در انتخابات های جهانی
پایگاه خبری توسعه برند، موزیلا در آستانه برگزاری انتخاباتها در کشورهای سراسر جهان، خواستار انجام تدابیری در واتساپ برای حفاظت از درستی و یکپارچگی این رویدادها شد.
چهار میلیارد نفر یا تقریبا نیمی از جمعیت جهان در ۶۴ کشور جهان از جمله کشورهای بزرگی نظیر آمریکا و هند در سال ۲۰۲۴، به پای صندوق رای میروند. شرکتهای شبکه اجتماعی مانند متا، یوتیوب و تیکتوک قول داده اند که از درستی و یکپارچگی انتخابات محافظت کنند، حداقل تا آنجا که مربوط به گفتمان و ادعاهای واقعی مطرح شده در پلتفرمهای آنها میشود. با این حال، غایب این گفتگوها، برنامه پیامرسان واتساپ است که از نظر گستردگی و تعداد کاربران، با شبکههای اجتماعی رقابت دارد. این غیبت، محققان موزیلا را نگران کرده است.
اودانگا مادونگ، محقق ارشد موزیلا که به انتخابات و یکپارچگی پلتفرم، متمرکز است، به انگجت گفت: تقریبا ۹۰ درصد از مداخلات ایمنی که متا در آستانه این انتخابات تعهد شده است، فیسبوک و اینستاگرام را پوشش میدهد. چرا متا علنا به نقشه راه عمومی متعهد نشده که دقیقا چگونه میتواند از انتخابات در واتساپ محافظت کند؟
طی ۱۰ سال گذشته، واتساپ که در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت متا (فیسبوک سابق) به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار خریداری شد، به پیامرسان اصلی در اکثر نقاط جهان تبدیل شده است. واتساپ در سال ۲۰۲۰، اعلام کرد بیش از ۲ میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد که هر شبکه اجتماعی یا پیام رسان دیگری به جز خود فیسبوک را در برابر واتساپ، کوچک جلوه میدهد.
اما متا در خصوص اقدامات ایمنی مربوط به انتخابات، همه تدابیر خود را به فیسبوک معطوف کرده است. اکنون موزیلا از شرکت متا خواسته است تا تغییرات بزرگی در نحوه عملکرد واتساپ در روزهای برگزاری انتخابات و ماههای قبل و پس از انتخابات یک کشور، صورت دهد. این اقدامات شامل افزودن برچسب اطلاعات غلط به محتوای ویروسی شده و محدود کردن پخش و انتشار همزمان پیام به صدها نفر است. سخنگوی موزیلا اعلام کرد بیش از ۱۶ هزار نفر، درخواست موزیلا که از واتساپ خواسته است انتشار اطلاعات غلط سیاسی را متوقف کند را امضا کرده اند.
درخواست موزیلا، بر پایه تحقیقاتی بوده که پیرامون پلتفرمها و انتخاباتها در برزیل، هند و لیبریا انجام داده اند. برزیل و هند، دو بازار بزرگ واتساپ هستند اما اکثر جمعیت لیبریا در مناطق محروم روستایی زندگی میکنند که نرخ نفوذ اینترنت پایینی دارد و راستی آزمایی آنلاین را تقریبا غیرممکن میکند. موزیلا دریافته است در این سه کشور، احزاب سیاسی از ویژگی برادکست واتساپ برای هدف قرار دادن رای دهندگان با تبلیغات و در بعضی موارد، نفرت پراکنی استفاده کرده اند.
با این حال ماهیت رمزنگاری شده واتساپ، رصد آنچه در اکوسیستم این پیام رسان میگذرد را برای محققان دشوار ساخته است.
منبع: ایسنا