کسب و کار

بررسی دلایل تغییر روند خرید فولاد و مقاطع فولادی در اروپا

پایگاه خبری توسعه برند، در پی افزایش هزینه‌ها‌ی تولید مقاطع فولادی در سال ۲۰۲۲ و عدم اطمینان از میزان تقاضای مصرف کننده نهایی، بازار فولاد اروپا شاهد تغییر عادت و رویه مصرف کنندگان و خریداران در میزان و نحوه خرید فولاد و آهن آلات شده است، بطوریکه اغلب خریداران به خرید محدود و روزانه روی آورده اند.

سوالی که پیش می‌آید این است که چه عواملی باعث تغییر عادت مصرف کننده ی فولاد در اروپا شده است؟

در این مقاله از همراه فلز به این سوال مهم می‌پردازیم.

علت تغییر عادت مصرف کننده فولاد

به دلیل بحران انرژی در اروپا، افزایش نرخ سود بانکی، کمبود مواد اولیه و چشم انداز منفی اقتصادی، هزینه‌ها‌ی تولید مقاطع فولادی با افزایش قابل توجهی مواجه گردیده است. همه این عوامل بر صنایع بزرگ مصرف کننده مقاطع فولادی مانند: خودروسازی و ساخت‌وساز هم فشار زیادی وارد کرده است.

در واقع با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، بازار فولاد اروپا دچار هیجانات زیادی شد، بطوریکه ترس از کمبود ذخایر فولادی و مقاطع آهنی آنها را مجبور به خرید و ذخیره بیش از اندازه مقاطع فولادی کرد. این عامل از یک سو و کاهش میزان تقاضای بازار در ماه‌ها‌ی بعد از آن، از سوی دیگر، باعث کاهش قیمت محصولات فولادی در بازار اروپا گردید، به نحوی که برخی از کارخانه‌ها‌ی اروپایی برای تعادل بین میزان عرضه و تقاضا، تولید خود را به شدت کاهش دادند.

اقتصاددانان اروپایی ابراز داشته‌اند که: عدم اطمینان در مورد میزان مصرف فولاد در آینده، پیش بینی بلندمدت را برای فعالان این حوزه سخت کرده و منجر به خرید محدود و روزانه شده است.

یک منبع تولید کننده تیرآهن فولادی در جنوب اروپا گفت: « از آنجا که بازار نامطمئن و غیر قابل پیش بینی است، همه به صورت هفتگی معامله می‌کنند. »

فعالان حوزه ساخت وساز پیش‌بینی کرده‌اند که، میزان رشد بازار ساخت‌وساز از ۳ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۰.۲ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد. همچنین بر اساس پیش‌بینی بازار ساخت‌وساز، انتظار می‌رود این روند نزولی در سال ۲۰۲۴ هم ادامه داشته باشد، بطوریکه در سال ۲۰۲۴ رشد ساخت و ساز به صفر درصد برسد و تا سال ۲۰۲۵ هم امیدی به بهبود آن نباشد.

یوروفر در گزارش اقتصادی سه ماهه چهارم ۲۰۲۲-۲۰۲۳ خود اعلام کرده بود: « انتظار می‌رود تولید خودرو در سال ۲۰۲۲، به دلیل “عواقب شدید اختلالات در زنجیره تامین از یک سو و جنگ در اوکراین از سوی دیگر”،  با کاهش ۱.۷ درصدی مواجه گردد. وی در ادامه گفته بود که انتظار می‌رود این عوامل نزولی، حداقل تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ نیز ادامه داشته باشند. »

بر اساس گزارش انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) ، ثبت نام خودرو، در نه ماهه اول سال ۲۰۲۲ در اتحادیه اروپا، با ۹.۹ درصد کاهش به ۶.۸ میلیون دستگاه رسید.

الیور زیپس، رئیس ACEA و مدیرعامل بی‌ام‌و بیان کرده است که: « کشورهای اروپایی در چند سال گذشته با رویدادهای مهمی‌ مانند برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)، همه‌گیری ویروس کرونا، تنگناهای عرضه برخی محصولات فولادی و جنگ در اوکراین، که موجب افزایش قیمت‌ها و عدم دسترسی به انرژی بود، مواجه شده‌اند. »

زیپس گفت: «همه این موارد نشان می‌دهد که جهان اقتصاد با تغییرات سریع، عمیق و غیرقابل پیش‌بینی مواجه شده است. مخصوصا این امر در زمینه ژئوپلیتیکی، جایی که پیامدهای مستقیمی ‌بر صنعت به هم پیوسته فولاد در سطح جهانی و صنایع مرتبط با آن دارد، بیشتر صدق می‌کند. »

یک منبع موثق اقتصادی اعلام کرده است که: تا زمانی که هزینه‌ها‌ی تولید کاهش پیدا نکند و میزان تقاضا و اعتماد مصرف کننده نهایی بهبود پیدا نکند، روند خرید محتاطانه و دست به عصا، ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد:  به دلیل نوسانات بالا در بازار، چند شرکت توزیع کننده مقاطع فولادی قصد دارند سهام خود را در ژانویه تا فوریه ۲۰۲۳، در پایین ترین سطح نگه دارند.

یک منبع توزیع کننده در شمال اروپا گفت: «در حال حاضر و با توجه به شرایط کنونی، فقط محصولاتی را خریداری می‌کنیم که بسیار ضروری هستند، این در حالی است که اصلا مشخص نیست که آیا روند صعودی قیمت در بازارهای مقاطع فولادی تخت، در اوایل سال ۲۰۲۳ هم ادامه خواهد داشت یا خیر. »

هزینه‌ تولید بالا و تقاضای پایین برای خرید فولاد، باعث شده که چندین تولیدکننده اروپایی برای تعادل در عرضه و تقاضا، در سه ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۲ ، یا ظرفیت تولید فولاد خود را  کاهش دهند یا به طور کلی تولید را متوقف کنند.

عدم اعتماد فعالان صنعت ساخت و ساز

خرید فولاد و مقاطع فولادی در اروپاچشم انداز غم انگیز بخش ساخت و ساز در سال ۲۰۲۳ این است که، برای چندین ماه روند نزولی بر بازارهای محصولات فولادی طویل مانند میلگرد، مفتول، تیرآهن، لوله و پروفیل پیش بینی شده است.

یک تاجر آلمانی گفت: «تا زمانی که مشکل هزینه انرژی حل نشده باشد، فکر نمی‌کنم بسیاری از شرکت‌های ساختمانی، در آینده نزدیک، سرمایه‌گذاری کنند».

بر اساس مبادلات نقطه ای برق و گاز طبیعی ایتالیا، قیمت برق در هفته منتهی به ۱۴ دسامبر به بیش از ۴۲۰ یورو در هر مگاوات ساعت رسید که بیش از چهار برابر میانگین هزینه یک ماهه، در ماه نوامبر، در هر مگاوات ساعت بود.

در آلمان، معامله گران هزینه انرژی را حدود ۴۴۰ یورو در هر مگاوات ساعت در همان هفته اعلام کرده اند.

در حال حاضر، قیمت مقاطع فولادی طویل در بازارهای اصلی منطقه کاهش یافته است، به طوری که معامله گران انتظار دارند تقاضای فولاد بلند در اوایل سال جدید افزایش یابد، زیرا شرکت‌ها‌ نیاز به ذخیره مجدد فولاد دارند.

یک منبع توزیع کننده در اروپای شمالی گفت: “در حال حاضر نگرانی‌ها‌ی زیادی در مورد عدم اطمینان در اقتصاد وجود دارد و از آنجا که هیچ کس نمی‌داند قرار است چه اتفاقی در آینده بیفتد، میزان تقاضا به صفر رسیده و پروژه‌ها‌ی ساخت و ساز به تعویق افتاده است.”

این منبع توزیع کننده افزود: “اگر اروپا راه حلی برای مسئله انرژی پیدا کند و قیمت انرژی را به میزان قبل از جنگ کاهش دهد، مشکل حل خواهد شد.»

البته با وجود ابهام در چشم انداز بخش ساخت و ساز، در اوایل سال ۲۰۲۳، برخی از فعالان بازار آلومینیوم نسبت به افزایش فعالیت در فصل بهار که هوا مطلوب تر و هزینه‌ها‌ی انرژی  کمتر است، خوش بین هستند.

یک فروشنده مقاطع آلومینیومی‌چنین گفت: “من انتظار دارم که ساختمان سازی در بهار رونق پیدا کند.”

به گفته انجمن فولاد اروپا یوروفر، سایر عوامل مؤثر بر فعالیت بخش ساخت و ساز عبارتند از: افزایش قیمت مصالح ساختمانی، کمبود فزاینده مصالح و کمبود کارگران ساختمانی.

وضعیت فعالان در صنعت خودرو

خرید فولاد و مقاطع فولادی در اروپابه دلیل عدم اطمینان در مورد میزان تقاضا در بخش خودرو، تولیدکنندگان فولاد اروپایی شاهد کم شدن میزان معاملات در محصولات فولادی و آلومینیومی‌شده اند.

چند منبع موثق بیان کرده اند که: به دلیل میزان بالای نوسانات در بازار خودرو، خریداران این صنعت به دنبال قراردادهای کوتاه‌ مدت هستند (قراردادهای سه ماهه تا شش ماهه).

یک تولید کننده خودرو در مورد وضعیت کنونی گفت: « شرایط فعلی از نقطه نظر فرایند اداری بسیار دشوار خواهد شد: انجام مذاکرات مجدد در مورد قیمت‌ها‌، هر سه ماه یکبار، پیچیده و زمان بر خواهد بود. استفاده از شاخص‌های شناور و ابزاری‌تر کردن قراردادها، می‌تواند یک راه‌حل برای این مشکل باشد.»

فعالان بازار خودرو ابراز کرده‌اند که: انتظار می‌رود تقاضای خودرو در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کند، هرچند بعید به نظر می‌رسد که میزان تقاضا به میزان قبل از شیوع پاندومی‌کووید برسد.

یوروفر در آخرین تحلیل بازار خودرو در تاریخ ۲۶ اکتبر بیان کرد: پس از رکود ۱۸.۷ درصدی در سال ۲۰۲۰، به دلیل همه گیری کووید-۱۹، تولید خودرو در سال ۲۰۲۱ فقط ۳.۳ درصد افزایش یافت. این در حالی است که تولید صنعت خودرو در سال ۲۰۲۲ کاهش ۱.۷ درصدی را نشان داد. این انجمن پیش بینی کرده است که تولید بخش خودرو در سال ۲۰۲۳ تنها ۱.۱ درصد افزایش پیدا خواهد کرد، البته وقوع این وقایع منوط به این است که مشکلات زنجیره تامین و عدم اطمینان جهانی، به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

صنعت خودرو در طول سال ۲۰۲۲ به طور قابل توجهی تحت تأثیر مسائل مربوط به زنجیره تامین مواد اولیه قرار گرفت، که باعث به تعویق افتادن و دیرکرد قابل توجه در تحویل سفارشات شد.

به گفته فعالان بازار، با توجه به دورنمای نامشخص تقاضا برای سال ۲۰۲۳، مدیران خرید نسبت به انعقاد معاملات بلندمدت برای تناژهای بزرگ بی‌میل هستند.

این منبع مصرف کننده گفت: « به دلیل کمبود محصولات واسط  در سال ۲۰۲۲، شاهد کاهش تقاضای ۱۰ تا ۱۱ درصدی در بخش خودرو بوده ایم، اما امیدواریم شاهد بازگشت مجدد میزان تقاضا در سال ۲۰۲۳ باشیم. »

همه این موارد دست به دست هم داده‌اند تا روند خرید و فروش فولاد و مقاطع فولادی در کشورهای اروپایی را دستخوش تغییرات بزرگی کنند.  شما به عنوان یک فعال در حوزه مقاطع فولادی باید در مورد وضعیت بازار جهانی آگاه باشید تا بتوانید بهترین تصمیمات را برای رشد و ارتقا در این بازار بگیرید. در این مقاله از همراه فلز به شرایط فعلی بازار فولاد اروپا و پیش بینی اقتصاددانان برای آینده این صنعت کلیدی پرداخته ایم.

تیم بزرگ همراه فلز با امکان تولید، تامین و توزیع انواع مقاطع فولادی تخت و طویل با قیمتهای رقابتی، در انتخاب بهتر و تامین ملزومات فولادی همراهتان هستند.

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری توسعه برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا