فرهنگی

مهدی هاشمی، کاندیدای مجلس دوازدهم را بیشتر بشناسید

پایگاه خبری توسعه برند، دکتر مهدی هاشمی کاندیدای جوان مجلس دوازدهم است که با تفکر مدیریتی پا به میدان رقابت برای به دست آوردن کرسی خانه ملت گذاشته است. در این مطلب کمی با دکتر مهدی هاشمی و نگاه او به موضوعات قانونگذاری و مدیریتی کشور آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

دیگر زمانی به انتخابات مجلس دوازدهم باقی نمانده است. یکم اسفند ماه، لیست افراد تایید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان منتشر شد. در میان این لیست نام مهدی هاشمی، کاندیدایی که از تهران برای رقابت اعلام حضور کرده، وجود دارد.

 مهدی هاشمی نامی جنجالی است. هم در عرصه سیاست از این نام زیاد شنیدیم و هم در عرصه هنر. اما مهدی هاشمی که امروز پا به میدان رقابت بهارستان گذاشته، تاکنون حضور فعالی در عرصه سیاسی نداشته و بیشتر به چهره علمی و مدیریتی شناخته می شود، چهره ای که شاید مجلس امروز بیشتر به آن نیاز داشته باشد تا مسیر قانون گذاری را به صورت تخصصی تر و علمی تر پیش ببرد.

برای آشنایی بیشتر با دکتر مهدی هاشمی، به گفت و گویی متفاوت با او نشستیم تا از منظری دیگر با این کاندیدای جوان آشنا شویم. در ادامه مشروح گفتگوی توسعه برند با مهدی هاشمی، کاندیدای دهه شصتی مجلس دوازدهم را می خوانید.

آقای هاشمی به طور مختصر از خودتان و مسیری که تاکنون طی کرده اید، بگویید.

مهدی هاشمی: متولد سال ۱۳۶۴ در مشهد مقدس هستم اما دوران مدرسه را در شهر نیشابور سپری کردم. سال ۱۳۸۳ وارد دانشگاه شریف شدم و در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کردم. خاطرم هست در آن زمان موج استفاده از کامپیوتر در ادارات و شرکت ها تازه به راه افتاده بود و این امر باعث علاقه مندی من به این رشته شد.

در دوران لیسانس با دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف آشنا شدم و به این رشته ها گرایش پیدا کردم. ابتدا تمایل داشتم وارد رشته اقتصاد شوم اما بنا به دلایلی منصرف شدم. پس از آن سعی کردم در رشته MBA تحصیل کنم. در آن زمان چند دانشگاه در تهران این رشته را داشتند. در نهایت کارشناسی ارشد رشته MBA گرایش استراتژی دانشگاه علم و فرهنگ را قبول شدم. اساسا به گرایش استراتژی علاقه داشتم و در آن زمان نیز با چند شرکت در حوزه برنامه ریزی استراتژیک همکاری داشتم. در مسیر ادامه تحصیلات نیزمقطع دکتری مدیریت را در دانشگاه علم و صنعت ایران گذراندم.

در حال حاضر نیز در حوزه های نوآوری، برنامه ریزی استراتژیک و تصمیم گیری فعالیت دارم و علاقه مند هستم که این فعالیت ها را در سطح کلان تر که تاثیرگذاری بیشتری برای جامعه دارد، تعمیم دهم. این امر نیز نیازمند ارتباطات گسترده تر و برنامه ریزی برای طرح های بزرگتر است.

آقای هاشمی با توجه به اینکه در حوزه های نوآوری و استارتاپی فعالیت دارید، به نظر شما این حوزه ها چه چالش هایی را تجربه می کنند؟

مهدی هاشمی: پاسخ به این سوال هم آسان است هم سخت. یکسری مشکلات و چالش های کلان در کشور داریم که باعث عدم رشد مناسب اکوسیستم استارتاپی ما شدند و این مشکلات به آسانی قابل تشخیص هستند. مهاجرت متخصصین، بالا بودن تورم، کمبود سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی و مشکلات قانون گذاری در این حوزه از مهم ترین چالش های استارتاپی کشور هستند.

در واقع سختی کار از آنجایی آغاز می شود که بخواهیم میزان تاثیرگذاری هر کدام از این چالش ها را مشخص کنیم و برای حل آنها راهکارهایی را پیدا کنیم. البته تحقیقات بسیاری در این حوزه صورت گرفته و مقالاتی مانند بررسی دلایل شکست استارتاپ ها نوشته شده اما میزان راهگشا بودن این مقالات مشخص نیست.

در میان صحبت هایتان اشاره ای به چالش ها و مشکلات قانون گذاری داشتید، کمی بیشتر این مساله را باز کنید؛ به نظر  شما مهم ترین چالش های قانون گذاری در کشور چیست؟

مهدی هاشمی: چالش هایی مهمی در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال زمانی که یک نماینده وارد مجلس می شود کار بسیار سختی را برای حمایت از برخی قوانین تجربه می کند. چرا که اساسا برخی قوانین میان خواسته های مناطق مختلف و مسائل کلان تر کشور تضاد ایجاد می کنند و این موضوع خود باعث سختی و چالش قانون گذاری می شود.

اساسا قانون گذاری، کار پیچیده و سختی است. باید متغیر های بسیاری را در این مسیر بشناسید و نحوه تاثیر گذاری آنها را بر روی یکدیگر ارزیابی کنید و سپس بر اساس آنها قانون گذاری کنید. بر اساس تجربه ای که من در بخش های دولتی داشتم متوجه شدم که تنظیم یک قانون ساده وقت و انرژی بسیار زیادی می برد و هر کدام از بندهای قوانین به اندازه یک پایان نامه دانشگاهی است. به صورت کلی قانون گذاری در همه جای دنیا کار سختی است.

آقای هاشمی با توجه به زمینه تحصیلی و کاریتان، از نظر شما حوزه های مدیریتی کشور چه مشکلاتی دارند؟

مهدی هاشمی:  مشکلات و چالش های بسیاری در حوزه مدیریتی وجود دارد که از میان آنها می توان به کمبود مهارت و تخصص کافی در میان مدیران، عدم ثبات مدیریت، در نظر گرفتن مصالح شخصی و گروهی به جای مصالح کلان و ملی، استفاده از متخصصینی که ارتباطی با جایگاه مورد نظر ندارند، وجود ضعف در موضوع جانشین پروری (جانشینی که توانایی تخصصی و علم داشته باشد) اشاره کرد.

کمی از فضای مدیریتی و تخصصی شما فاصله بگیریم و از نگاهی که نسبت به اقتصاد و مدل های اقتصادی دارید، بگویید؛ از نظر شما کدام مدل اقتصادی می تواند به توسعه کشور کمک کند؟

مهدی هاشمی: در رابطه با موضوع اقتصاد بنده طرفدار این موضوع هستم که دولت سیاستگذار اقتصادی باشد و اجرای طرح های اقتصادی در دست بخش خصوصی باشد. در واقع کار دولت در حوزه اقتصاد باید سیاست گذاری، تامین امنیت و ایجاد زیرساخت های اقتصادی باشد. اقتصاد باید دست مردم و بخش خصوصی باشد.

از مدیریت، نوآوری و اقتصاد بگذریم و به سراغ مجلس برویم، به عنوان فردی که برای به دست آوردن کرسی مجلس به میدان آمده، نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم را در چه موضوعاتی می دانید؟

مهدی هاشمی: در پاسخ به این سوال می توان گفت یکی از مهم ترین نقاط قوت این مجلس پشتکار و با انگیزه بودن برای خدمت رسانی است و یکی از نقاط ضعف آن هم مربوط به ضعف در نگاه علمی نسبت به قانون گذاری در برخی موارد تخصصی است.

به عنوان سوال آخر چرا کاندیدای انتخابات مجلس شدید و در صورت ورود به مجلس چه برنامه هایی را می خواهید اجرایی کنید؟

مهدی هاشمی: در  پاسخ به سوال اول، کاندیدا شدن یک حق شهروندی است که هر کسی که التزامات اولیه را داشته باشد میتواند به این زمینه ورود کند. در خصوص کاندیدا شدن شخص من نیز، به دلیل نوع تحصیلات، تجارب و اهدافی که در نظر داشته ام، تصمیم گرفتم به این حوزه وارد شوم. اینکه ما بتوانیم در حوزه سیاستگذاری های کلان کشور تاثیرگذار باشیم به نوعی که بتواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند، بسیار مهم است. البته لازم به ذکر است که قطعا بخش توسعه اقتصادی بسیار گسترده است، تلاش بنده این است که در بخش های اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال نقش موثرتری داشته باشم. علاوه بر همه این موارد کمک به مردم، کشور و نظام و حل چالش ها و مشکلات از جمله مهمترین اهداف من برای نمایندگی در مجلس است.

در خصوص برنامه هایی که برای پس از ورود به مجلس به فکر آنها هستم باید گفت واقعا داشتن برنامه سهل و ممتنع است. واقعیت اینجاست که برای کمک به مردم و انقلاب نیاز است برنامه داشته باشیم اما اینکه بتوانیم برنامه ای کاربردی، درست، قابل اجرا و کمک کننده به حل مشکلات داشته باشیم واقعا سخت است. همانطور که عرض کردم محور تجربیات من در حوزه اقتصاد دانش بنیان است. مقام معظم رهبری نیز به کار در این حوزه تاکید بسیاری داشته اند. تلاش بنده این است که با کار در این زمینه و با استفاده از توانایی و ظرفیت موجود، شتاب توسعه اقتصادی کشور را بیشتر کنیم. در آخر باید بگویم که واقعیت اینجاست به نوعی بی برنامگی در این زمینه وجود دارد و این عدم انسجام منجر به هدر رفت انرژی می شود، برای جلوگیری از این امر نیاز است تا از مدل ها و روش هایی که در دنیا جواب داده و با شرایط کشور ما همخوانی دارند استفاده کنیم و بتوانیم توسعه اقتصادی کشور را در مسیری پرشتاب قرار دهیم.

گفتگوی توسعه برند با دکتر مهدی هاشمی، کاندیدای جوان مجلس دوازدهم شورای اسلامی به پایان رسید. در این گفتگو سعی کردیم از زوایای متفاوت به مهم ترین مسائل و مشکلات قانونگذاری، مدیریتی و اقتصاد کشور بپردازیم. از اینکه تا پایان ما را همراهی کردید، سپاسگزاریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا