برندهای ایرانی

کمک به برند جهانی گوهرسنگ‌ها

پایگاه خبری توسعه برند، معاون امورمجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: حمایت مدیریت شهری به ‌ویژه در حوزه گوهرسنگ‌ها می‌تواند کمک زیادی به این برند جهانی داشته باشد.

جواد واحدی در جلسه اعطا سند شهر جهانی گوهرسنگ‌ها اظهار کرد: حدود یک سال گذشته در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اقدامات خوبی انجام‌ شده است.

وی اضافه کرد: همچنین برنامه‌های خوبی برای توسعه گردشگری و صنایع‌دستی به‌ ویژه مبتنی بر فعالیت‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی و انجام شده که می‌تواند در شناساندن صنعت گوهرسنگ‌ها در دنیا بسیار موثر باشد.

واحدی با اشاره به انتصاب شهردار مشهد به عنوان دبیر شهر جهانی گوهرسنگ‌ها عنوان کرد: حمایت مدیریت شهری به ‌ویژه در حوزه گوهرسنگ‌ها می‌تواند کمک زیادی به این برند جهانی داشته باشد. البته شهرها و روستاهایی چون تبریز، اصفهان، شیراز، لالجین، کرمان، آباده، زنجان، مریوان و روستاهای خراشاد، قاسم‌آباد، کلپورگان این عنوان را داشته‌اند و مشهد نیز در سال ۱۳۹۵ این عنوان جهانی را به دست آورده است.

ارتباط ۲۰ رشته صنایع‌دستی در خراسان با موضوع زیارت

سیدجواد موسوی، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی خراسان رضوی نیز گفت: از حدود ۳۰۰ رشته صنایع‌دستی فعال در کشور حدود ۸۵ رشته در خراسان رضوی فعال است که ۲۰ رشته با زیارت در ارتباط است.

وی افزود: دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ ها از سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرده و تاکنون اقدامات چشمگیری در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته است. این اقدامات شامل ایجاد ۲ موزه تخصصی گوهرسنگ، ساخت و راه‌اندازی هنرستان‌های تخصصی در این حوزه، ایجاد آکادمی‌ها و لابراتوارهای تخصصی و مراکز علمی پژوهشی ازجمله زیر ساخت‌هایی بوده که پس از جهانی شدن مشهد ایجاد شده است.

موسوی ادامه داد: برگزاری تورهای تخصصی جمو تورسم مانند دشت عقیق، بایگ و… نیز پس از جهانی شدن به شکل تخصصی راه‌اندازی شده است. همچنین امتیاز تاسیس اولین مرکز نوآوری زیورآلات از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری پس از جهانی شدن به مشهد اعطا شد.

موسوی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از نگین کشور در مشهد استفاده و بر روی رکاب نشانده می‌شود، استاندارد تراشی گوهرهای قیمتی  حرکتی رو به جلو پس از جهانی شدن مشهد بوده است.

آمادگی شهرداری برای کمک به تولید اشتغال در حوزه سنگ‌های قیمتی

عبدالله ارجائی، شهردار مشهد در ادامه جلسه گفت: به عقیده من مشهد دارای ظرفیت بسیاری در تولید اشتغال حوزه سنگ‌های قیمتی است که بر همین اساس شهرداری آمادگی کمک به میراث فرهنگی برای راه‌اندازی کارگاه‌های خانگی جهت اشتغال زنان سرپرست خانوار را دارد.

وی اضافه کرد: جهانی بودن مشهد موضوعی بدیهی است اما آن‌طور که باید، به آن پرداخته نشده است. در مشهد مضجع شریف حضرت رضا(ع) با بیش از یک ‌میلیون مترمربع فضای زیبا و نورانی که ۲۴ ساعته در طول سال درهای آن به روی مردم باز است و زائران در آن تکریم می‌شوند، واقع شده که  این ‌یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های نه ‌تنها مشهد بلکه کشور است.

ارجائی با بیان اینکه مشهد همچنین در حوزه میراث فرهنگی، تاریخی، گردشگری، معادن و سوغات نیز ظرفیت‌های بالایی دارد، اظهار کرد: حدود ۵۲ درصد از اماکن اقامتی کشور در مشهد واقع شده که در زمان پیک تنها ۸۰ درصد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این معنی است که برای افزایش زائر هنگام پیک و غیرپیک زیرساخت برای فعالیت وزارت میراث‌ فرهنگی و گردشگری فراهم است.

شهردار مشهد تصریح کرد: یکی از اقداماتی که میراث باید انجام دهد این است که از ظرفیت آژانس‌های مسافرتی سایر کشورها به‌ ویژه کشورهای مسلمان و شیعه برای جذب زائر به مشهد استفاده کند.

وی به فعالیت هنرمندان صنایع‌دستی در روستای پیوه ژن مشهد اشاره و اظهار کرد: این روستا حدود۶۰۰۰ سال قدمت دارد و بیشتر هنرمندانی که در زمینه جواهرات و سنگ‌های قیمتی در کشور و مشهد فعالیت می‌کنند از اهالی این روستا هستند.

ارجائی افزود: جواهرسازی و تراش سنگ‌های قیمتی هنری ظریف است که می‌توان کارگاه‌های خانگی زیادی را در این حوزه برای زنان سرپرست خانوار ایجاد کرد و در این حوزه وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: در همین راستا مدیریت شهری نیز آمادگی کمک در این حوزه را دارد، اما این نهاد نیازمند اقدامات عملی است چرا که معتقدیم حوزه سنگ‌های قیمتی ظرفیت تولید شغل بالایی در استان و مشهد دارد.

ارجائی افزود: امیدواریم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ‌اندازه ظرفیت‌های مشهد به این شهر نگاه کند و مشهد را متفاوت با سایر شهرها و استان‌ها ببیند.

ایجاد مرکز تجارت سنگ‌های قیمتی در مشهد در دستور کار قرار گیرد

مهدی ناصحی، نایب ‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این جلسه گفت: شعار دوره ششم مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر «مشهد جهان شهر کرامت و برکت» است و یکی از اقتضائات جهان شهری مقصد بودن است. بر همین اساس با توجه به موقعیت معنوی، تاریخی و جغرافیایی، مشهد باید مقصد افراد و گروه‌های مختلف برای اهداف گوناگون باشد که البته نکته کانونی آن زیارت است.

وی با بیان اینکه از گذشته مشهد مرکز فعالیت در حوزه جواهرات و سنگ‌های قیمتی بوده است، اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم با مشارکت سرمایه‌گذاران و حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرکز تجارت سنگ‌های قیمتی را در مشهد ایجاد کنیم که هم می‌تواند مقصد گردشگری باشد و هم این تجارت را ساماندهی کند.

ناصحی تصریح کرد: اکنون در طبقه دوم بازار رضا(ع) مشهد و بخش‌هایی دیگر واحدهای تراش و فروش جواهرات به ‌ویژه فیروزه وجود دارد، اما می‌توان مرکزی با استانداردهای روز ایجاد کرد که می‌تواند به بحث زیارت و گردشگری نیز که در افق ۱۴۲۰ تلاش داریم آن را به ۶۰ میلیون نفر در سال افزایش دهیم کمک کند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: حوزه سنگ‌های قیمتی می‌تواند زمینه اشتغال کم‌هزینه برای نفرات زیاد را در مشهد فراهم کند که شورای شهر آمادگی دارد به تحقق این موضوع کمک کند.

برند جهانی

همچنین سند «مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها» به عبدالله ارجائی، شهردار مشهد به عنوان دبیر این شهر جهانی توسط معاون امورمجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعطا شد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا