برندهای خارجی

گوگل راه‌حلی برای پیامک‌های کلاهبرداری «عوارض پرداخت‌نشده» ارائه کرد

اگر دفعه بعد قصد داشتید روی پیامکی درباره بدهی عوارض جاده‌ای کلیک کنید، گوشی اندرویدی شما ممکن است پیش از آن به شما هشدار دهد.

به گزارش توسعه برند؛ گوگل در حال به‌روزرسانی فناوری شناسایی پیامک‌های کلاهبرداری خود است تا پیام‌هایی از این دست – که طبق گزارش کمیسیون تجارت فدرال (FTC) از رایج‌ترین شیوه‌های فریب از طریق پیامک هستند – را شناسایی کند.

این قابلیت جدید به اپلیکیشن Google Messages (اپلیکیشن پیش‌فرض پیام‌رسانی در اکثر گوشی‌های اندرویدی) اضافه خواهد شد. Google Messages پیش‌تر نیز قابلیت شناسایی پیامک‌هایی با پیشنهادهای شغلی جعلی یا هشدارهای دروغین درباره سرقت بسته‌های پستی را داشت.

این به‌روزرسانی از روز سه‌شنبه عرضه خواهد شد و بخشی از مجموعه به‌روزرسانی‌های اندروید است که گوگل پیش از برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان خود در هفته آینده معرفی کرده؛ از جمله تغییرات ظاهری در رابط کاربری و گسترش دستیار هوش مصنوعی «Gemini» برای استفاده در ساعت‌های هوشمند و خودروهای مجهز به اندروید.

پیامک‌های جعلی درباره عوارض پرداخت‌نشده طی ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته‌اند. طبق اعلام مرکز ثبت شکایات جرایم اینترنتی FBI، سال گذشته حدود ۶۰ هزار شکایت در این زمینه ثبت شده است. شرکت امنیتی McAfee نیز گزارش داده که تعداد این نوع پیامک‌ها تنها در بازه ژانویه تا پایان فوریه، چهار برابر شده است. به گزارش FTC، کاربران در سال ۲۰۲۴ در مجموع ۴۷۰ میلیون دلار به دلیل کلاهبرداری از طریق پیامک‌ها متضرر شده‌اند.

سمیر سَمَت، رئیس اکوسیستم اندروید گوگل، در مصاحبه با CNN گفت:
«مدام از کاربران می‌شنویم که این موضوع به یک معضل جدی تبدیل شده است.»

تکنولوژی ضد هرزنامه گوگل، از طریق تجزیه و تحلیل مکالمات و شناسایی نشانه‌های هشداردهنده مانند نگارش ضعیف، لحن اضطراری، لینک‌های مشکوک و استفاده از لوگوهای تقلبی، فعالیت می‌کند. با این حال، طبق گفته سَمَت، کلاهبرداران به‌طور فزاینده‌ای از روش‌های پیچیده‌تر استفاده می‌کنند؛ از جمله چرخش لینک‌ها یا استفاده از زبان حرفه‌ای و شبیه به نهادهای رسمی برای جلب اعتماد کاربران.

او می‌گوید:
«این پیامک‌ها در ظاهر ساده‌اند، اما در واقع پشت آن‌ها ساختاری پیچیده وجود دارد.»

وقتی چنین پیام مشکوکی دریافت شود، Google Messages با نمایش هشدار «احتمال کلاهبرداری»، به کاربر امکان می‌دهد شماره فرستنده را گزارش و مسدود کند یا در صورت اشتباه بودن هشدار، آن را به گوگل اطلاع دهد.

طبق اعلام انجمن AAA، این پیامک‌ها معمولاً به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که گویی از سوی نهادهای رسمی دریافت عوارض ارسال شده‌اند و شامل لینک یا شماره‌ای برای پرداخت هستند. فرماندار نیویورک، «کتی هوکول»، پیش‌تر هشدار داده بود که کاربران سامانه E-ZPass (سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض) هیچ‌گاه از طریق پیامک یا ایمیل درخواست ارائه اطلاعات شخصی مانند شماره کارت یا کد ملی دریافت نمی‌کنند. در بیشتر موارد، این پیامک‌ها درخواست مبالغ اندکی دارند تا شک کاربران را برنینگیزند.

گوگل اعلام کرده که الگوریتم شناسایی این پیام‌ها به‌صورت داخلی و بر روی دستگاه کار می‌کند؛ به این معنا که نیازی به ارسال داده‌های پیامک‌های کاربران به سرورهای گوگل نیست. افزون بر پیامک‌های مربوط به عوارض، این به‌روزرسانی امکان شناسایی پیام‌های مشکوک مرتبط با رمزارزها، پشتیبانی فنی جعلی و کارت‌های هدیه را نیز فراهم می‌کند.

البته گوگل تنها شرکتی نیست که با پیامک‌های کلاهبرداری مقابله می‌کند. McAfee نیز ابزاری برای شناسایی لینک‌های مخرب در پیامک‌ها ارائه کرده و شرکت Bitdefender یک چت‌بات رایگان برای تحلیل پیامک‌ها و لینک‌های مشکوک در اختیار کاربران قرار داده است. اما مزیت گوگل در آن است که این فناوری را مستقیماً در اپلیکیشنی که اکثر کاربران اندرویدی همین حالا از آن استفاده می‌کنند، ادغام کرده است.

این قابلیت امنیتی جدید، بخشی از مجموعه اقدامات گوگل برای مقابله با تهدیدات دیجیتال است. گوگل پیش‌تر نیز ابزاری در مرورگر Chrome معرفی کرده بود که می‌تواند وب‌سایت‌های کلاهبرداری را شناسایی کند. همچنین در حال آزمایش قابلیتی است که در زمان به اشتراک‌گذاری صفحه گوشی هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی، به کاربر هشدار می‌دهد.

سامت در پایان گفت:
«کلاهبرداران سطح بازی را بالا برده‌اند و ما نیز باید به همان اندازه خود را ارتقاء دهیم.»

منبع: cnn

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا