کسب و کار

۸ معیار برای انتخاب بهترین سایت تامین مالی جمعی در سال ۱۴۰۱

پایگاه خبری توسعه برند، در سالی که گذشت سرمایه گذاری به یک عمل فرا اقتصادی تبدیل شد. با ظهور موج‌های جدید اجتماعی و فربه‌تر شدن اقتصاد دولتی و از طرفی کاهش سهم سرمایه گذاران از کیک اقتصاد ایران، خیلی از سرمایه گذاران در سال ۱۴۰۱ در میان بازارهای مختلف در رفت و آمد بودند. در این بین گروهی از سرمایه گذاران تصمیم بزرگی گرفتند و یکی از شیوه‌های کمتر شناخته شده سرمایه گذاری را تجربه کردند.

بر اساس یک بررسی میدانی و با توجه به آمارهای غیر رسمی، تقریبا ۷۰ هزار سرمایه گذار در سال ۱۴۰۱ کرادفاندینگ را به عنوان یک شیوه سرمایه گذاری انتخاب کرده و وارد بازار تامین مالی شده‌اند. این سرمایه گذاران همچنین از هفت پلتفرم کرادفاندینگ داخلی برای شروع سرمایه گذاری و کسب سود استفاده کرده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم معیارهای مهم در انتخاب بهترین سایت تامین مالی جمعی که در شکل پلتفرم فعالیت می‌کند را بررسی کنیم. در مسیر این بررسی از داده‌‌های به دست آمده از پلتفرم‌های داخلی تامین مالی جمعی در ایران نیز در تحلیل‌مان استفاده می‌کنیم.

معیارهای انتخاب بهترین سایت تامین مالی جمعی

در ادامه مهم‌ترین معیارها را بررسی می‌کنیم. تعدادی از این معیارها بیشتر به نوع فرصت‌های سرمایه گذاری ربط دارند و برخی دیگر هم درباره سازِکار پلتفرم کرادفاندینگ هستند.

سود و درآمد

هیچ سرمایه گذاری بدون توجه به میزان سودآوری آن شروع نمی‌شود. هیچ سرمایه گذاری هم بدون داشتن سود از سرمایه‌ای که برای به دست آوردنش زحمت کشیده، خرج نمی‌کند. البته گاهی اوقات در مدل‌های متنوع کرادفاندینگ سودها اقتصادی و گاهی هم اجتماعی و معنوی هستند اما همیشه سود وجود دارد.

در حوزه سود مالی، اکثر پلتفرم‌های سرمایه گذاری جمعی، درصدی را به عنوان سود علی‌الحساب و ماهانه در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهند. این درصد معمولا عددی بین ۳۰ تا ۶۰ است. کاملا مشخص است که بهترین سایت های تامین مالی جمعی ، سود بیشتری را به سرمایه گذاران می‌دهند. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که سود بیشتر می‌تواند ریسک بیشتری را هم به همراه داشته باشد.

کسب و کار متقاضی سرمایه

همان‌طور که می‌دانید تمام کرادفاندینگ در این خلاصه می‌شود که ما بخشی از سرمایه شخصی‌مان را در اختیار یک کسب و کار یا استارت آپ قرار دهیم. مدیران و کارآفرینان هم با این سرمایه محصول جدیدی را توسعه می‌دهند یا در مسیر رشد حرکت می‌کنند. در نهایت سودی که از این حرکت صعودی و مولد به وجود می‌آید بین سرمایه گذار و صاحبان کسب و کار توزیع می‌شود. در نتیجه یکی از ارکان مهم سایت های سرمایه گذاری ، همین کسب و کارهای نیازمند به جذب سرمایه هستند. فرصت‌های سرمایه گذاری جمعی پیرامون نیاز این شرکت‌ها شکل می‌گیرد بنابراین اسم و رسم شرکت در جذب سرمایه گذار یا سرمایه گذاران اهمیت دارد.

بهترین سایت کرادفاندینگ ، شرکت‌ها را بررسی می‌کند و تلاش می‌کند بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری را معرفی کند که در عین سودآوری، ریسک‌ نکول کمتری داشته باشند.

دسترسی شفاف به اطلاعات

شفافیت پایه اصلی تمام معامله‌ها است. اگر یک طرف هر معامله‌ای بخواهد به هر دلیلی بخشی از حقایق را پنهان کند، ریسک این معامله را افزایش می‌دهد و این تازه صرفنظر از احتمال کلاه‌بردای و شهرت منفی است که برای آن شخص حقیقی یا حقوقی به وجود می‌آید.

در دنیای سرمایه گذاری جمعی هم همه چیز بر مبنای شفافیت است. ما به عنوان سرمایه گذار باید اطلاعات مربوط به کسب و کارهای نیازمند به سرمایه و داده‌های مربوط به سرمایه گذاری از جمله بازده داخلی هر طرح، دوره سرمایه گذاری، وضعیت اعتباری صاحبان کسب و کار و … را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم.

از همین رو بهترین سایت های تامین مالی جمعی، بیشترین حجم اطلاعات را به شکل شفاف ارائه می‌دهند تا سرمایه گذاری همراه با آگاهی شکل بگیرد.

سایت تامین مالی جمعی
معیارهای انتخاب بهترین سایت تامین مالی جمعی

جامعه هواداران یک کسب و کار

مفهوم هواداری بیشتر در مورد برندها شنیده می‌شود. مثلا هواداران سرسخت آیفون یا جامعه علاقه‌مندان به بیسکوییت ساقه طلایی! و مواردی از این دست. به هر حال این برندها هم در مسیر فعالیت حرفه‌ای شان به سرمایه نیاز دارند و اگر از طریق کرادفاندینگ بخواهند این سرمایه را جذب کنند، پس رفتار هواداران شرکت نیز می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار باشد.

در سایت های تامین مالی جمعی خیلی به این معیار توجه نشده اما خوب است بدانیم که از منظر عاطفی، هواداران یک کسب و کار می‌توانند موج‌های ترس از عقب ماندن را ایجاد کنند تا گروه زیادی از سرمایه گذاران صرفا به خاطر جا نماندن از دیگران وارد این سرمایه گذاری شوند.

بنابراین یک پلتفرم کرادفاندینگ مناسب در هنگام پذیرش طرح‌های نیازمند به سرمایه به گروه هواداران برند مربوط به شرکت دقت می‌کند و سعی می‌کند این موضوع را به بهترین شکل مدیریت کند.

ایده یا محصول

فراخوان هر فرصت سرمایه گذاری که در سایت های تامین مالی جمعی منتشر می‌شود در واقع یک ایده جدید است که از ذهن صاحبان یک کسب و کار گذشته اما به دلیل نداشتن سرمایه کافی به عمل تبدیل نشده است. این ایده‌ها یا رویاهایی که با سرمایه گذاری ما به محصولات واقعی و خدمات ملموس تبدیل می‌شوند؛ در انتخاب پلتفرم کرادفاندینگ هم اثرگذار هستند.

یک سایت ایده‌آل تامین مالی جمعی همواره ایده‌هایی را به عنوان طرح سرمایه گذاری می‌پذیرد که آن ایده‌ها امکان عملیاتی شدن داشته باشند. از سوی دیگر بازار هر ایده هم مورد توجه قرار می‌گیرد تا پتانسیل رشد ایده در قالب توسعه کسب و کار با جزییات بیشتری مشخص شود.

کارمزد

این یک اتفاق طبیعی است که شرکت مجری کرادفاندینگ که پلتفرم تامین مالی جمعی را طراحی کرده، یک مدل درآمدی داشته باشد و در این مدل جریان‌های درآمدی هم تعریف کرده باشد. به هر حال این شرکت‌ها هم خودشان نوعی از کسب و کار هستند و برای تامین هزینه‌هایی مثل نیروی انسانی، تجهیزات، نگهداری سیستم‌ها و توسعه  نیاز به پول دارند.

در اغلب سایت های تامین مالی جمعی، کارمزد یکی از ابزارهای اصلی کسب درآمد است. این کارمزدها معمولا بین ۳ تا ۵ درصد از مجموع مبلغ جمع‌آوری شده است که در انتها در اختیار کسب و کار متقاضی سرمایه قرار می‌گیرد.

در انتخاب یک سایت مناسب برای شروع سرمایه گذاری جمعی، توجه به میزان و نحوه دریافت کارمزد می‌تواند سرمایه گذاران و سرمایه پذیران را به انتخاب بهتری هدایت کند.

امنیت

امنیت هم برای سرمایه گذاران و هم برای شرکت‌ها و استارت آپ های نیازمند به سرمایه نقش کلیدی دارد. امنیت در سراسر فرایندهای انتشار فراخوان سرمایه گذاری تا تزریق سرمایه و سپس در طول دوره واریز سود علی‌الحساب ماهانه و بعدتر در پایان طرح سرمایه گذاری و ارائه گزارش‌های حسابرسی به ما اطمینان می‌دهد تا بتوانیم به مدل کرادفاندینگ برای کسب سود اعتماد کنیم.

در بهترین سایت های تامین مالی جمعی ما می‌توانیم این امنیت را در طراحی سایت، ارائه اطلاعات درست، دسترسی به گزارش‌های کامل، تضمین بازگشت سرمایه و پیش‌بینی عکس‌العمل نسبت به ریسک‌ها ببینیم.

پول لازم برای سرمایه گذاری

در نهایت شرط دیگری که در هنگام انتخاب یک سایت خوب برای تامین مالی جمعی داریم، این است که به عنوان سرمایه گذار بتوانیم با میزان سرمایه کمی که داریم بر روی فرصت‌های مختلف سرمایه گذاری کنیم و مثل سرمایه گذاران نهادی، از سود جذاب آن برخوردار شویم.

شرط ورود به دنیای کرادفاندینگ برعکس بازارهای سنتی سرمایه گذاری، مبلغ سرمایه نیست. به عبارت دیگر همه سرمایه گذاران با هر میزان از دارایی که داشته باشند می‌توانند وارد این جهان نوین سرمایه گذاری شوند.

با توجه به همین نکته، یک سایت مناسب برای سرمایه گذاری در حوزه تامین مالی سایتی است که به سرمایه گذاران اجازه دهد با کمترین مبلغ حتی تا ۵۰۰ هزار تومان و بیشتر سرمایه گذاری را شروع کنند.

بهترین سایت تامین مالی جمعی

تا اینجا معیارهای متنوعی را برای انتخاب بهترین سایت تامین مالی جمعی بررسی کردیم. هر کدام از پلتفرم های داخلی کرادفاندینگ در کشور تلاش می‌کنند دست کم در تعدادی از این معیارها امتیاز قابل قبولی کسب کنند. با این حال بررسی آمار طرح‌های سرمایه گذاری موفق و میزان مجموع سودی که برخی از پلتفرم‌ها به سرمایه گذاران خود ارائه کرده‌اند، نشان می‌دهند که با تعداد بیشتری از این معیارها مطابقت داشته‌اند.

سایت تامین مالی جمعی
دونگی بهترین سایت تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ)

یکی از همین سایت های تامین مالی جمعی «دونگی» است. دونگی یک پلتفرم کرادفاندینگ است که در فرصت‌های سرمایه گذاری بیشتر از ۴۵ درصد و حتی بیشتر، سود به سرمایه گذاران می‌دهد. یک گروه کارشناس شرکت‌ها و فرصت‌های جذاب سرمایه را بر اساس میزان موفقیت و شکست ارزیابی می‌کنند. همچنین دونگی با امکان دسترسی به همه اطلاعات مورد نیاز درباره فرصت‌های سرمایه گذاری، عنصر آگاهی در سرمایه گذاری را افزایش می‌دهد.

در کنار این مزایا ایده‌هایی که به عنوان فرصت سرمایه گذاری معرفی می‌شوند، عمدتا مربوط به توسعه محصولات یا خدمات جدید هستند که پتانسیل رشد در کشور را دارند و موفقیت آنها به رشد اقتصادی و حتی افزایش نرخ کارآفرینی نیز کمک می‌کند. در این سایت تامین مالی جمعی، مثل بهترین سایت های تامین مالی جمعی تا سقف ۴.۵ درصد کارمزد از شرکتی که قصد جذب سرمایه دارد دریافت می‌شود.

همچنین در دونگی عدالت بین سرمایه گذاران رعایت شده و افراد می‌توانند با کمترین میزان سرمایه، سرمایه گذاری خود را شروع کنند.

شما هم می‌توانید در شروع سال جدید اولین تجربه کسب درآمد از کرادفاندینگ را با دونگی آغاز کنید.

این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری توسعه برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا