داستانسرایی در تولید محتوا؛ جذب مخاطب با استوری تلینگ

پایگاه خبری توسعه برند، در دنیای محتوانویسی، یافتن راهی برای جلبتوجهٔ مخاطبان، امری چالشبرانگیز است. سازمانها و تولیدکنندگان محتوا همواره در تلاش هستند تا با ارائه محتواهایی منحصربهفرد و جذاب، راهی بهتر و مؤثرتر برای ارتباط با کاربران پیدا کنند. در این راستا داستان سرایی در بازاریابی محتوایی، نقش مهمی ایفا میکند. داستان سرایی در تولید محتوا قابلیتی است که با بهرهگیری از المانهای داستانی، احساسات و هیجانات مخاطبان را درگیر کرده و آنها را برای دنبال کردن ماجرا ترغیب میکند. با ما همراه باشید تا روند داستانسرایی و ویژگیهای آن را بیشتر بدانید:
داستان سرایی یا استوری تلینگ به چه معنا است؟
داستانها از ابزارهای قدرتمندی برای انتقال ایدهها، پیامها و هدفها استفاده میکنند. بنابراین مهم است که در فرایند تولید محتوا، از یک ریتم داستانسازی هیجانانگیز استفاده کنیم، چراکه با خلق داستان، میتوان محتوای خود را برجسته و متفاوت جلوه داد و ارتباط بیشتری با مخاطبان برقرار کرد. به همین منظور و برای تأثیرگذاری بیشتر، باید قصه را با قالبهای تولید محتوا مانند متن، ویدیو یا تصویر ترکیب کرد. ایجاد شخصیتهای قوی، موقعیتهای پرتنش و رویدادهای جذاب، از مراحل و خلق یک محتوای جالب و تأثیرگذار هستند. درواقع تأثیرگذاری محتوا زمانی مشخص میشود که کاربران همراهی بیشتری با قصه داشته باشند و عکسالعملهای مناسب ارائه دهند. بهطورکلی دلیل داستان سرایی در تولید محتوا این است که با استفاده از قصهها، میتوان بهراحتی مفاهیم پیچیده را توضیح داد و محتواهای خشک و کسلکننده را به شکلی سرگرمکننده و قابلفهم ارائه کرد.
مزایای داستان سرایی در بازاریابی محتوایی
یکی از عوامل اصلی موفقیت داستان سرایی در تولید محتوا، تعامل با مخاطبان است. داستان سازی به دلیل طبیعت جذاب و هیجانانگیز خود، توانایی بالایی در جلبتوجه و تعامل با مخاطبان دارد. این تعامل دوطرفه، مخاطبان را به مشارکت بیشتر و استفاده از خدمات ترغیب میکند. از دیگر مزایای داستان سرایی در تولید محتوا، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
تبیین پیام هدف
داستانسرایی پیام هدف را به شکلی واضح به کاربران منتقل میکند. درواقع شکل و نحوهٔ بیان یک موضوع، تأثیر مهمی در تبیین هدف دارد. داستانهایی که لحن ساده و صمیمی دارند، به کاربران کمک میکنند تا ارتباطی عمیقتر با محتوا برقرار کرده و بهطور ناخودآگاه آن را درک کنند. درنتیجه هدف اصلی بهدرستی به مخاطبان القا شده و تأثیرگذاری بیشتری دارد.
-
به خاطر سپردن موضوع
یکی دیگر از ویژگی های داستان سرایی خوب، به خاطر سپردن اطلاعات محتوا در ذهن مخاطبان است. با تعریف یک داستان قابلتصور و هیجانانگیز، میتوان انگیزهٔ اصلی محتوا را بهطور مؤثرتر در ذهن مخاطبان ثبت کرد. به این ترتیب کاربران بهصورت ناخودآگاه، به استفاده از خدمات یا محصولات یک برند ترغیب میشوند.
-
ایجاد حس اعتماد بیشتر
اگر قصد فروش هدفمند خدمات یا محصولات خود را دارید، بهتر است که با ایجاد یک محتوای جذاب و غیرتبلیغی، اعتماد مشتریان خود را جلب کنید. بهطور طبیعی کاربران به محتواهایی که جنبهٔ تبلیغات مستقیم دارند توجه نکرده و آن را به خاطر نمیسپارند. برای حل این چالش، میتوانید با ساخت و پرورش یک قصهٔ جذاب و متفاوت، اعتماد کاربران را جلب کرده و روابط دوستانهتری را با آنها برقرار کنید.
ویژگی های داستان سرایی خوب
یک داستان خوب باید جذابیت زیادی داشته باشد تا بتواند توجهٔ مخاطبان را به خود جلب کند. به این منظور میتوان از یک قصهٔ جدید و متفاوت با کاراکترهای واقعی و باورپذیر استفاده کرد، چراکه اگر داستانها خیلی تخیلی به نظر برسند، نمیتواند تأثیر دلخواه را داشته باشند. بنابراین بهتر راه استفاده از تخیل و واقعیت در کنار هم است. از دیگر ویژگی های داستان سرایی خوب میتوان به نکات زیر اشاره کرد:
-
سازگاری با هدف
شکل پردازش داستان باید به نحوی باشد که با محتوا و هدف نهایی آن سازگار باشد. این به این معنی است که داستان باید مفهوم و پیام محتوا را بهخوبی منتقل کند و با اهداف کسبوکار نیز هماهنگ باشد.
-
قابل درک بودن
نحوهٔ بیان داستان سرایی در تولید محتوا نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف قصه باید قابلدرک برای همهٔ افراد باشد. به این نحو که همهٔ خوانندگان آن مطلب باید متوجهٔ روند داستان و پیام اصلی باشند. درواقع شیوهٔ بیان استوری تلینگ نباید به نحوی باشد که فقط تعداد خاصی از افراد آن را درک کنند.
-
ساختار داستانی متعادل
یک داستانسرایی خوب باید دارای ساختار مناسب و منطقی باشد. بهترین شیوهٔ خلق یک داستان، معرفی شخصیتها، بالا بردن تنش و هیجان، پیچیده شدن ماجرا و درنهایت ارائه راهحل است.
-
اصالت و نوآوری
از دیگر ویژگیهای داستان سرایی در بازاریابی محتوایی، اصالت و نوآوری است. ساختار و شکل روایت ماجرا باید خلاقانه و متفاوت باشد تا توجهٔ کاربر را به خود جلب کند. توصیه میشود که بههیچعنوان از داستانهای تکراری و خستهکننده برای روایت داستانهای برند یا کسبوکار خود استفاده نکنید.
فرایند داستان سرایی در تولید محتوا
اولین قدم در سفارش تولید محتوا، شناخت مخاطبان هدف است. با انجام این کار متوجه خواهید شد که چه نوع داستان و المانهایی برای کاربران شما جذابتر است و درنهایت قادر خواهید بود تا مفهوم اصلی را بهدرستی منتقل کنید. از دیگر نکات مهم و قابلتوجه در داستانسرایی یا استوری تلینگ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
تعیین هدف
در اقدام بعدی دیگر، باید هدف خود را برای داستان مشخص کنید. بهطور دقیقتر باید بدانید که از سفارش محتوا رپورتاژ چه میخواهید؟ بدین ترتیب روند داستان منطقیتر جلو خواهد رفت.
-
ایجاد شخصیتها و روند قصه
یکی از مهمترین ساختارهای هر داستانی، شخصیتهای آن روایت است. به همین منظور باید شخصیتهای جذاب و واقعی بسازید تا با مخاطبان ارتباط برقرار کند. درواقع شخصیتها همان هدفها، خصوصیتها و مسئولیتهایی هستند که در طی داستان بازگو میشوند.
-
انتخاب قالب محتوا
پس از مشخص شدن روند کلی قصه، باید مناسبترین قالب را برای تولید و انتشار محتوای خود انتخاب کنید. به این منظور باید بررسی کنید که قصه در کدام قالب متنی، ویدئویی یا صوتی، موفقتر عمل کرده و مخاطبان بیشتری جذب میکند.
-
روایت داستان
در این مرحله باید داستان را بنویسید. اینجا است که میتوانید از تکنیکهای نقل قول، توصیف، تعبیرها و تعامل شخصیتها برای داستان سرایی در تولید محتوا استفاده کنید. فراموش نکنید که بهمنظور ارتقای کسبو کارخود، از ارائه داستانهای اغراقآمیز و نادرست به مخاطبان بپرهیزید.
-
جذابیت و هیجان
جذابیت و هیجان چاشنیهای ماجرا هستند که نباید آنها را فراموش کرد، چراکه اگر محتوا روند تکراری و کسلکنندهای داشته باشد، موفقیت چندانی کسب نمیکند.
-
پایان داستان
پایان کار باید به نحوی ارائه شود که مخاطب با توجه به آن، بتواند مشکل را حل کند و یا راهحلهایی را برای رفع آن ارائه دهد. با بررسی رفتارهای مخاطب پس از محتوانویسی، میتوانید میزان تأثیرگذاری داستان را بررسی کنید.
سخن پایانی
داستانسرایی روشی خلاقانه برای ارائه محصولات و خدمات یک برند بهصورت غیرمستقیم است. به این ترتیب که شما با خلق یک ماجرا دربارهٔ برند یا محصولات خود، کاربران را به استفاده از آن محصول ترغیب میکنید. توجه داشته باشید که موفقیت داستان سرایی در تولید محتوا، منوط به یک ارائه متفاوت و جذاب است، به همین دلیل بهتر است که بهترین قالب را برای انتشار محتوای خود در نظر بگیرید. همچنین با بررسی رفتار کاربران پس از انتشار محتوا، خواهید فهمید که محتوای تولیدی تا چه اندازه موفق و موردعلاقهٔ مخاطبان بودهاست. به این ترتیب در ارائههای بعد بهتر عمل خواهید کرد.