وب گردی

۴ نکته مغفول در پرونده کلاهبرداری کوروش شرکت

چندی پیش شرکت کوروش از مدل کلاهبرداری پونزی برای پیش فروش آیفون های ارزان قیمت استفاده کرد. این شرکت با تبلیغات گسترده توانست اعتماد برخی افراد را جلب کند، بر این اساس مشاهده کردیم که این فرد پس از حساسیت رسانه ها و نهادهای نظارتی از کشور متواری شد، پس از این اتفاق ناظران در محورهای مختلف علت آن را بررسی کردند. و مبانی که در نهایت منجر به این کلاهبرداری شده است اشاره کردند.

برخی از ناظران افراد مشهوری را که این چهره‌ها را تبلیغ می‌کنند، مقصر می‌دانند، اما عوامل زمینه‌ای در پشت چنین کلاهبرداری‌هایی بسیار فراتر از این افراد است. کارشناسان تاکید می کنند که در حوزه مبارزه با فساد باید گلوگاه های آن شناسایی و رفع شود چرا که در صورت عدم تحقق این امر شاهد تکرار تجربیات مشابه خواهیم بود.

بر این اساس، در این گزارش به ۴ عامل اصلی ایجاد کننده این کلاهبرداری پانزی توسط شرکت کوروش اشاره می کنیم و برخورد با آنها می تواند کل ماجرا را روشن کند و به حل چالش ها کمک کند.

عدم نظارت بر زنجیره تجارت توسط شرکت های واردکننده/ آیا واردکنندگان متخلف مجازات خواهند شد؟

محور اول مربوط به زنجیره تجارت کالاهای بادوام است. در سال ۱۳۹۶ برخی واردکنندگان به دلیل گرانی در زنجیره کالا و زمانی که کالا به دست مصرف کننده نهایی رسید و حتی احکام قضایی در مورد آنها جریمه شدند، اکنون این سوال مطرح است؛ با توجه به اینکه در گذشته چنین سابقه ای وجود داشته، آیا واردکنندگان آیفون مسئولیت نظارت بر زنجیره را ندارند؟ این واردکنندگان در قبال مسئولیت خود که در نهایت منجر به کلاهبرداری شرکت کوروش شده است، چه اقداماتی انجام نداده اند و آیا قصدی برای ورود یا عدم ورود ناظری که در سال های اخیر با واردکنندگان در این زمینه برخورد کرده است وجود دارد؟

اینها سوالاتی است که با توجه به سوابق قبلی وجود دارد و باید دید اراده ناظران برای جلوگیری از چنین تجربیاتی با وجود الزامات قانونی چقدر جدی است.

رفع بیهوده انجمن واردکنندگان به عنوان تقلب/ عدم تذکر به واردکنندگان به دلیل عدم ارائه کالای پیش فروش شده

چند روز پیش در اواخر بهمن ماه، انجمن واردکنندگان دستگاه های سیار با نامه ای به یک باشگاه ورزشی درباره احتمال تکرار تجربه شرکت کوروش توسط اسپانسر این باشگاه هشدار داد، موضوع این بود که همان نامه اخطاریه توسط رسانه ها در مورد شرکت مذکور منتشر شد.

در حالی که انجمن واردکنندگان وظیفه حفظ حقوق مصرف کنندگان و جلوگیری از این تقلب را داشت، در همان زمان که شرکت کروش مدعی واردات دو هزار دستگاه آیفون در هفته بود، نه پس از فرار این فرد از کشور، به این شرکت هشدار داد. می گویند اساساً مجوز واردات نداشت. اگر انجمن واردکنندگان در همان دوره اقدام می‌کرد و جلوی ادعاهای شرکت کوروش را می‌گرفت، می‌توان انتظار داشت که تا حد زیادی جلوی این کلاهبرداری گرفته می‌شد.

بحث دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که اعضای انجمن واردکنندگان در واقع تامین کننده گوشی های آیفون شرکت کوروش هستند، بنابراین انجمن باید نسبت به عدم تحویل کالاهای پیش فروش اعضای خود به شرکت کوروش اقدام می کرد، اما در عمل. نشد. اتفاق افتاد

نیاز به کسر سود ذینفعان بازی پونزی

نکته سوم در مورد کلاهبرداری شرکت کوروش این است که عده ای برای جلب اعتماد مردم از این شرکت آیفون گرفتند و سپس برای کسب سود بیشتر و در نهایت به دلیل فرار صاحب این شرکت دوباره آیفون های دیگری را خریداری کردند. این افراد که از کشور متحمل خسارت شده اند، اکنون برای دریافت غرامت به قوه قضاییه مراجعه کرده اند.

در رابطه با این مقوله و محاسبه خسارات ناشی از آن، لازم است ابتدا سود حاصل از آیفون های قبلی محاسبه و از کل مبلغ کسر شود تا مبلغ کل به صورت واقعی مشخص شود.

خدمات پس از فروش غیر رسمی و رویه کلاهبرداری Verdat Ranti Do Bal Ponzi

آخرین نکته در مورد بسترهای ظهور شرکت هایی مانند شرکت کروش، مربوط به رانتی بودن واردات این محصولات و خدمات غیررسمی پس از فروش است. واردات آیفون به کشور بر اساس روال رانت صادراتی انجام می شود که ارز آن از محل صادرات برخی محصولات تامین می شود. اکثر این صادرکنندگان تجربه ای در زمینه واردات نداشتند.

به گفته مسئولان وزارت امنیت، این مشکل زیان ارزی برای کشور و ضرر ریالی برای مصرف کنندگان به همراه داشته است، زیرا قرار بود فقط کالاهای جدید وارد کشور شود اما در عمل شاهد ورود کالاهای نوسازی و بسته بندی مجدد نیز بودیم. آیفون ها نکته دیگر این بود که هدف از ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ کاهش نیاز به ارز در این حوزه بود اما در عمل شاهد بودیم که با توجه به تبلیغات و پیش فروش گسترده آیفون توسط شرکت کوروش و موارد مشابه. شرکت ها، واردات آیفون در ۱۰ ماه به یک میلیارد دلار رسید.

در زمینه خدمات پس از فروش نیز شاهد هستیم که در غیاب نمایندگان رسمی برند اپل در ایران، سایر شرکت ها گارانتی و خدمات پس از فروش را بر عهده می گیرند، اتفاقا شرکت کروش نیز کار خود را با تعمیر آیفون آغاز کرد. همان گارانتی ها و خدمات پس از فروش غیررسمی در پلتفرم از دست دادن کاربر تبدیل شده است زیرا مشاهده شد که پس از مراجعه کاربر به شرکت گارانتی، این شرکت از پذیرش گوشی به دلیل رفرش و بسته بندی مجدد خودداری کرده است.

این چهار محور از اصلی ترین عواملی هستند که بستر کلاهبرداری شرکت کوروش را فراهم می کنند. اگر هر کدام از این محافل کار خود را به درستی انجام می دادند، اصولاً شرکتی مانند شرکت کوروش به وجود نمی آمد، بنابراین این انتظار وجود دارد که با وجود این تجربه تلخ، در آینده نزدیک شاهد ریشه کنی فساد از این حوزه باشیم.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا