اقتصادی

۵۰۰ میلیون اصله نهال در طرح کاشت یک میلیارد درخت به زراعت چوب اختصاص دارد

نقی شعبانیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ابتدا در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت ۳۰۰ میلیون اصله نهال به زراعت چوب تخصیص داده شد، اما سپس با استقبال بخش خصوصی ۵۰۰ میلیون اصله نهال در قالب زراعت چوب در نظر گرفته شده است و همواره برنامه ریزی کرده ایم با افزایش طرح زراعت چوب از سایر بخش ها کاسته شود.

به گفته او، در دهه ۷۰ تا ۸۰ قرار شد حدود یک میلیون هکتار زراعت چوب انجام شود و به رغم مطالعات موسسه تحقیقات جنگل ها بیش از ۹۰۰ هزارهکتار استعداد زراعت چوب داشتیم، اما این طرح به سبب اقتصادی بودن دیگر بخش ها اتفاق نیفتد.

شعبانیان ادامه داد: ممنوعیت بهره برداری از جنگل های طبیعی و افزایش قیمت ارز می تواند دلیلی باشد که زراعت چوب در کشور اتفاق بیفتد تا دیگر بخش ها قابل رقابت باشد. براین اساس با صنایع چوب و کارخانه های ام دی اف جلساتی شکل گرفته و آنها پای کارآمدند و تسهیلاتی را برای طرح زراعت چوب در نظر گرفتند.

شعبانیان ادامه داد: ممنوعیت بهره برداری از جنگل‌های طبیعی و افزایش قیمت ارز می‌تواند دلیلی باشد که زراعت چوب در کشور اتفاق بیفتد تا دیگر بخش‌ها قابل رقابت باشد. براین اساس با صنایع چوب و کارخانه‌های ام دی اف جلساتی شکل گرفته و آنها پای کارآمدند و تسهیلاتی را برای طرح زراعت چوب در نظر گرفتند.

معاون امور سازمان جنگل با بیان اینکه در منطقه خوزستان ۲۹۰ هزارهکتار برای طرح زراعت چوب در نظر گرفته شده است، افزود: در مابقی استان‌ها عرصه‌ها مشخص شدند و زارعین چوب را در اولویت قرار داده‌ایم.

او با بیان اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد نیاز چوبی کشور از زراعت چوب تامین می‌شود، گفت: طرح زراعت چوب به طور غیرمستقیم در حفظ جنگل‌ها موثر است چراکه با تولید چوب در کشورما فشار از جنگل‌های طبیعی برداشته می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا