وب گردی

گیف های ساروکله از کجا می آیند؟

بسیاری از ما یک سری گیف در تلفن همراه خود داریم که از آنها برای نشان دادن احساسات خود در پیام رسان های مختلف استفاده می کنیم. البته این یک مثال ساده از استفاده از گیف است. قبل از هر توضیحی در مورد اینکه GIF یا تصاویر متحرک از کجا آمده اند، باید بگوییم که کلمه GIF مخفف Graphic Interchange Format است. نکته دیگر این است که وقتی کلمات را با هم ترکیب می کنیم، حرف G به دلیل کلمه Graphic باید “G” تلفظ شود. در مقاله امروز بیشتر در مورد GIF، کاربردهای آن و راه های ساخت آن صحبت خواهیم کرد.

گیف دقیقا چیست؟
GIF یک فرمت تصویری گرافیکی و متحرک است که از نظر شکل شبیه به jpeg و png است اما بر خلاف آنها ثابت نیست و می توان از آن برای ایجاد تصاویر متحرک استفاده کرد. فایل های GIF صدا ندارند و در فایل هایی که با این فرمت ایجاد می شوند، می توانید همزمان چندین عکس را ذخیره کنید یا همه آنها را پشت سر هم در یک تصویر نمایش دهید. البته به دلیل کاهش حجم فایل، کیفیت فایل های GIF کاهش می یابد و در نتیجه این فایل ها برای عکس های رنگی مناسب نیستند. گیف ها ۳۷ سال پیش توسط فردی به نام استیو ویلهست ساخته شد و Compuserve آنها را به دنیا معرفی کرد. طولی نکشید که این فرمت تصویر بسیار محبوب و فراگیر شد و در سال ۲۰۱۲ به عنوان کلمه سال انتخاب شد.

چرا گیف ها محبوب شدند؟
فایل های GIF 8 بیتی و محدود به ۲۵۶ رنگ هستند. یکی از دلایلی که باعث محبوبیت این فایل‌ها شد این است که مانند میم‌ها، روشی مناسب برای برقراری ارتباط و انتقال احساسات بودند. سایت ها همچنین اشتراک گذاری و ایجاد GIF را آسان می کنند. این سرویس ها در برنامه های شبکه های اجتماعی مانند توییتر و پیام رسان های مختلف و صفحه کلید تلفن همراه شما یکپارچه شده اند، بنابراین استفاده از آنها مانند شکلک ها یا برچسب ها آسان است. یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت و ماندگاری گیف در اینترنت، فرهنگی است. مثلا در کشورهای مختلف با توجه به فرهنگ خود ترجیح می دهند از گیف های مختلف استفاده کنند. برای مثال احتمال به اشتراک گذاری گیف از چهره مهدی طارمی در ایران بیشتر از سایر کشورهاست.

کجا مفید هستند؟
شاید شما هم مثل خیلی ها فکر کنید که تنها استفاده از گیف ها ایجاد لحظات خنده دار برای کاربران در شبکه های اجتماعی است. اما در دنیا از این فایل ها در زمینه برندسازی و کسب و کار، جلب اعتماد مشتریان با ساخت گیف های اختصاصی، بازاریابی و حتی ارتباط با مخاطب استفاده می شود. کسب و کارهای بزرگی مانند آمازون و توییتر از گیف های مختلفی که برای شرکت خود ساخته اند استفاده می کنند تا با مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی ارتباط بیشتری برقرار کنند. جالب اینجاست که شرکت del در اولین کمپین بازاریابی خود پس از استفاده از GIF، ۱۰۹ درصد افزایش فروش داشته است. این شرکت ها دلایلی برای انجام این کار دارند، از جمله اینکه مغز انسان تصاویر را ۶۰۰۰ برابر سریعتر از متن پردازش می کند، فرآیند آپلود و دانلود گیف ها زمان بر نیست و انیمیشن آنها تعامل مخاطب را افزایش می دهد. اگر می‌خواهید ساخت GIF را امتحان کنید، چند راه وجود دارد که می‌توانید آن را انجام دهید.
ساخت گیف با برنامه های مختلف کامپیوتری
ایجاد GIF از سایت های ایجاد GIF آنلاین
ایجاد فایل های GIF با استفاده از نرم افزار برای تلفن های همراه اندروید و iOS

منبع: روزنامه خراسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا