اقتصادی

کشت محصولات در استان‌های کم بارش با محدودیت مواجه می‌شود

احد وظیفه گفت: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که گرایش به کم بارشی در ۲ ماه باقی مانده فصل زمستان بیشتر است و به طور کلی میزان بارش‌های فعلی  ۴۷ تا ۴۸ درصد کمتر از نرمال است.

به گفته او، با توجه به بارندگی‌های شدید کمتر از نرمال و دمای بالاتر از نرمال، ذوب برف در ارتفاعات  دامنه‌های البرز و زاگرس تشدید پیدا کرده است.

وظیفه ادامه داد: با توجه به شرایط جوی، نگران آب‌های جاری فصل بهار و تابستان هستیم چراکه استمرار این کم بارشی‌ها آب‌های سطحی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس مرکز خشکسالی در توصیه‌ای به کشاورزان گفت: با استمرار شرایط کم بارشی در ماه‌های آتی به کشاورزان استان‌های کم بارش توصیه می‌شود که از کشت بهاره محصول اجتناب کنند. هرچند به طور قطعی نمی‌توان این موضوع را اعلام کرد.

او افزود:  با توجه به کمبود بارش سنوات اخیر، مخازن پشت سد‌ها کم آب هستند بطوریکه برخی شهر‌ها حتی برای تامین آب شرب با چالش‌هایی روبرو هستند که در صورت شرایط مساعد بارش در فصل بهار، تنش‌ها مرتفع نخواهد شد.

وظیفه گفت: با توجه به بارش‌های کمتر از نرمال و دمای بیش از نرمال به کشاورزان توصیه می‌شود که مدیریت منابع آب و کشت محصولات را در دستور کار قرار دهند.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا