وب گردی

چگونه رجیستری نسخه قاچاق موبایل را شکل داد؟

بر اساس بررسی های انجام شده، در ۶ سال گذشته به برکت اجرای طرح رجیستری تلفن همراه، بخش قابل توجهی از حجم قاچاق در کشور کاهش یافته است.

طرح رجیستری تلفن همراه را شاید بتوان موفق ترین طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال های اخیر معرفی کرد. اما در گذشته برخی انتقاد می کردند که دولت با اجرای این طرح به دنبال مداخله و ایجاد انحصار در بازار تلفن همراه است، اما گذشت زمان و ارائه آمار نشان داد که اجرای کامل آن منجر به ساماندهی موبایل شده است. گوشی های موجود در کشور

بررسی ها نشان می دهد قبل از اجرای طرح رجیستری تلفن همراه (مهر ۱۳۹۵) سهم واردات رسمی تنها ۱۰ درصد بوده، به عبارتی ۹۰ درصد گوشی های تلفن همراه کشور قاچاق و غیرقانونی وارد شده است، اما در حال حاضر کشور بازار ۴ میلیارد دلاری تلفن همراه تنها سهم کمی از قاچاق دارد.

از سوی دیگر، بر اساس اطلاعات اعلام شده، از زمان اجرای طرح رجیستری تلفن همراه تا به امروز، حدود ۸۴ میلیون گوشی تلفن همراه به ارزش ۱۷ میلیارد دلار به صورت رسمی وارد کشور شده است که ۱۵ میلیارد دلار انواع گوشی به صورت غیررسمی وارد ایران شده است. .

رقمی که بدون توجه به کاهش درآمد دولت بر سایر بازارها تاثیر منفی خواهد گذاشت، در واقع این ۱۵ میلیارد دلار قاچاق کالا به ناچار از بازار آزاد تامین می شد و طبیعتا افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و در نهایت افزایش تورم، بیش از اعداد فعلی.» دور از ذهن نبود.

به نظر می رسد اجرای طرح رجیستری تا حدودی از فشار تقاضا بر بازار آزاد ارز کاسته است، در صورت اجرای طرح های هوشمند در سایر حوزه ها برای مبارزه با قاچاق کالا، مصرف ارز در کشور نزدیک است. به ۲۰ میلیارد دلار می رسد. کنترل خواهد شد.

تامین منافع دولت و مردم در گرو مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

نکته دیگر در مورد مزایای اجرای طرح ثبت احوال برای مردم و دولت مربوط به حقوق ورودی و مالیات است. در واقع حذف قاچاق گوشی تلفن همراه و واردات رسمی آن، دولت را به درآمد قابل قبولی از محل ورودی، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر قبض سوق داده است.

از سوی دیگر در گذشته شاهد ورود کالاهای بی کیفیت و نامرغوب بودیم، اما با اجرای طرح رجیستری تلفن همراه و الزام به انجام تست سلامت، این محصولات بی کیفیت از بازار تلفن همراه کشور حذف شدند. . همچنین گارانتی و خدمات پس از فروش تلفن همراه نیز در دستور کار قرار گرفته است تا مردم بتوانند بدون دردسر گوشی موبایل مورد نظر خود را خریداری کنند.

در واقع قبل از اجرای طرح ثبت نام، خدمات پس از فروش و گارانتی عملاً به مشتری ارائه نمی شد، البته برخی از توزیع کنندگان با دریافت هزینه های هنگفت، گارانتی کالا را فعال می کردند، اما اجرای طرح ثبت این امکان را فراهم کرد که واردکنندگان با هزینه اندک (درصدی از ارزش کالا) گارانتی تلفن همراه.

همچنین برخلاف سایر کشورهایی که گوشی های تلفن همراه مشمول گارانتی ۱۲ ماهه هستند، در ایران به دلیل اجرای طرح رجیتسری، واردکنندگان موظف به گارانتی ۱۸ ماهه این محصول هستند.

طرح ثبت تلفن همراه نمونه موفق مبارزه با قاچاق کالا

بدیهی است که رجیستری تلفن همراه بدون شک یکی از موفق‌ترین طرح‌ها برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و دولت نیز باید با پیگیری و تلاش برای کاهش قاچاق در تمامی گروه‌های کالایی تلاش کند. شناسایی موانع حیاتی و عدم ارائه خدمات مدیریت عرضه و تحویل کالاهای قاچاق از جمله عوامل موفقیت طرح رجیستری است که می تواند در گروه های محصول اعمال شود.

در حال حاضر در بازار تجهیزات الکترونیکی، یعنی. لپ تاپ، کنسول بازی، جاروبرقی رباتیک و … شاهد قاچاق گسترده کالا در کشور هستیم و در حوزه های دیگر مانند لوازم خانگی، پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی نیز چندین میلیارد دلار قاچاق وارد ایران می شود. برنامه ریزی به عنوان یک ثبت برای کنترل قاچاق در سایر گروه های محصول ضروری است.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا