وب گردی

چرا اشتباهات در پیش بینی آب و هوا رخ می دهد

علم هواشناسی با زندگی مردم گره خورده است، زیرا اکثر مردم از آن برای تنظیم زندگی خود استفاده می کنند و دولتمردان نیز در مدیریت کلان کشور به آن نیاز دارند. البته این تنها در صورتی است که پیش بینی های هواشناسی صحیح باشد و میزان خطا در حداقل ممکن باشد، در غیر این صورت پیش بینی های اشتباه نه تنها کمکی نمی کند، بلکه باعث دردسر و آسیب های زیادی نیز می شود.

اداره هواشناسی علاوه بر پیش بینی وضعیت هوای یک تا سه روز آینده، پیش بینی پدیده های خاص مانند طوفان، باران و برف را نیز بر عهده دارد. به همین دلیل خسارات ناشی از پیامدهای هر یک از این پدیده ها قابل مدیریت است، اما پیش بینی های انجام شده از سوی سازمان هواشناسی تاکنون چقدر دقیق بوده است؟ همانطور که رئیس مرکز ملی هواشناسی به جوآن می گوید، ۸۰ درصد پیش بینی ها درست است. البته واکنش کاربران در شبکه های اجتماعی و همچنین کامنت های منتشر شده در انتهای خبر درباره پیش بینی هواشناسی نشان می دهد که ارزیابی تعداد زیادی از مردم از عملکرد این سازمان چندان نبوده و نیست. رضایتبخش.

یکی از مشکلاتی که اخیرا مورد توجه سازمان هواشناسی قرار گرفت این بود که پاییز امسال علیرغم پیش بینی هوا بارش چندانی نداشت. در واقع پیش بینی های این سازمان درست نبود. به همین دلیل واکنش های زیادی در فضای مجازی و رسانه ها نسبت به پیش بینی های اشتباه سازمان هواشناسی صورت گرفته است. از سوی دیگر، بسیاری از کشاورزانی که امرار معاش آنها بیش از سایر لایه ها به بارندگی سالانه وابسته است، به امید پاییز پرباران، محصولات خود را به صورت خشک در مزارع و زمین های خود کاشتند و هزینه و زمان زیادی را صرف کرده اند، اما در در پایان این فصل، نه تن محصول برداشت نکردند، اما خسارت زیادی نیز متحمل شدند، اما این تمام ماجرا نیست. گاهی پیش بینی های کوتاه مدت سازمان هواشناسی هم اشتباه است. در چنین شرایطی این سوال پیش می آید که آیا می توان به پیش بینی هواشناسی اعتماد کرد؟

واکنش کاربر: پیش بینی های آبکی و اشتباه!

اشتباهات مکرر و پیش بینی های نادرست آب و هوا باعث شده اعتماد برخی افراد به هشدارها و پیش بینی های هواشناسی از بین برود، موضوعی که بارها به موضوع بحث کاربران شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. یکی از کاربران به نام «دیبا» با اشاره به تأخیر پیش‌بینی نوشت: «پیش‌بینی آب‌وهوا به تأخیر می‌افتد. در واقع این اصلا یک پیش بینی نیست! و گاهی اوقات لحظات اشتباهی وجود دارد. به نظر من این پیش بینی ها آبکی است و اصلا قابل اعتماد نیست.»

کاربر دیگری به نام محبی نیز نوشت: چرا هواشناسی اخبار دقیق به مردم نمی دهد؟ این اساساً میزان بارندگی ها را افزایش می دهد و کشاورزان را متضرر می کند. در رویدادی که بعد از پیش بینی او از باران های شدید شاهد بودیم، حتی یک قطره باران هم نبارید. این پیش‌بینی اشتباه حدود ۲۰۰ میلیون هزینه برای ما داشت، اما به نظر می‌رسد کسی به این موضوع اهمیت نمی‌دهد؟»

علاوه بر این، کاربر دیگری نوشت: «سازمان هواشناسی دقیقاً چه می‌کند؟ تلفن ۱۳۴ در بسیاری از شهرها حتی در برخی از مراکز استان اصلا پاسخگو نیست. وقتی خود سازمان می گوید پیش بینی ها ۸۰ درصد اشتباه است، دیگر چه انتظاری می توان داشت! چه پیش بینی جالبی؛ “صاف تا نیمه ابری، نیمه ابری با احتمال بارش باران یا برف” و “همچنین ممکن است باد از سمت شرق یا غرب، قوی یا خفیف بوزد.”

در هیچ کجای دنیا پیش بینی آب و هوا مشخص نیست

احد تعزیفی، رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: پیش بینی هوا در هیچ کجای دنیا قطعی نیست، هیچکس نمی تواند صددرصد هوا را به درستی پیش بینی کند، زیرا جو متغیر است و عناصری وجود دارد. این کار باعث می‌شود پیش‌بینی‌ها اشتباه انجام شود و منجر به خطا شود.

وی در توضیح چگونگی تعیین شرایط آب و هوایی می گوید: «بیش از صدها مدل را می توان برای محاسبه شرایط آب و هوایی با استفاده از نقشه ها و تصاویر ماهواره ای اعمال کرد. به عنوان مثال یکی از مدل ها بیش از ۷۰ درصد بارندگی را نشان می دهد و مدلی دیگر ۲۰ درصد احتمال بارندگی را پیش بینی می کند، اما در نهایت از مجموع این اعداد یک مقدار متوسط ​​گرفته می شود. به بیان ساده، مقدار متوسط ​​داده های عددی شرایط آب و هوایی را نشان می دهد. اکنون در نتیجه این پیش بینی ممکن است با بارش ۷۰ یا ۲۰ درصدی مواجه باشیم، اما از آنجایی که از ابتدا نمی توانیم وضعیت دقیق را تعیین کنیم، با در نظر گرفتن همه مدل ها، به دنبال عددی بین خروجی همه مدل ها هستیم. ممکن ها.

این وظیفه وضعیت پیش بینی آب و هوا را در مقایسه با گذشته به این صورت ارزیابی می کند: «به طور کلی، پیش بینی ها نسبت به گذشته بهبود یافته است. به عنوان مثال می بینیم که پیش بینی های ۲۴ ساعته، ۴۸ ساعته و ۷۲ ساعته به خوبی و درستی اطلاع رسانی شده است. مانند تغییرات رکوردی دما و تغییرات بارندگی که همگی از قبل پیش‌بینی شده بودند، اما در رابطه با اینکه چرا دقیقاً آنچه پیش‌بینی می‌شد اتفاق نیفتاد، باید گفت که در هیچ کجای دنیا، حتی در پیشرفته‌ترین مراکز پیش‌بینی، هیچ “قطعی” در هواشناسی وجود ندارد. وجود ندارد.”

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی ادامه می دهد: «مثلا یکی از همکارانم در تلویزیون می گوید فردا در تهران بارندگی خواهیم داشت. خوب استان تهران بیش از ۱۰۰ کیلومتر طول دارد، کسی که این را می شنود فکر می کند در شهر تهران باران داریم، حالا اگر در شمال شهر زندگی کند می بیند که صبح ابری و ابری است و باران می بارد اما در مرکز شهر هوا نیمه ابری است و اگر به جنوب تهران بروید می بینید که هوا آفتابی است اما هر سه در تهران هستند. بنابراین برداشت ما از خبر نیز می تواند در پیش بینی و تصور اشتباه بودن آن موثر باشد. در عین حال، پدیده های جوی متغیر هستند.

بیش از ۸۰ درصد پیش بینی ها به درستی انجام می شود

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت ریسک آب و هوا در خصوص اشتباهات پیش بینی های هواشناسی به جوان گفت: پیش بینی هوا یک علم احتمالی است. اخیراً هشدارهای پیشاپیش و در بالاترین سطح برای وقوع سیل در کرمانشاه داده شده است، کافی است اخبار هواشناسی را به خوبی دنبال کنید. این پیش بینی ها در سایت هواشناسی کشور قرار دارد و اخبار زیادی در این زمینه در رسانه های مختلف منتشر می شود.

وی ادامه می دهد: پیش بینی هوا بر اساس محاسبات و تحلیل های پیچیده ای است که همکاران من در بخش های مختلف انجام می دهند که در نتیجه بیش از ۸۰ درصد پیش بینی ها درست است. ضیائیان گفت: وقتی شرایط نامساعد جوی زیاد می‌شود، خطوط زیادی برای پاسخ‌گویی می‌گذاریم، اما وقتی حجم درخواست‌ها به بالاترین حد خود می‌رسد، ممکن است این بار پاسخ درست انجام نشود، مثلاً زمانی که ۱۶ خط به طور همزمان مشغول هستند.”

اما آیا تجهیزات سازمان هواشناسی به روز است؟ رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات هواشناسی در این خصوص می گوید: تجهیزات پیش بینی هوای خوبی نسبت به کشورهای همسایه داریم، مثلاً به جز ترکیه نسبت به سایر کشورهای منطقه بهتر هستیم، اما در مقایسه با کشورهای دیگر ما در توسعه بسیار عقب هستیم. ما نیز برای بهبود شرایط این مسائل را رصد می کنیم، اما باید برای این کار بودجه ای در نظر گرفته شود تا تجهیزات مدرن تری داشته باشیم.»

منبع: روزنامه جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا