وب گردی

پیامبر (ص) در مورد ماه مبارک رمضان چه فرمودند؟

سومین جمعه آخرین ماه سال را پشت سر می گذاریم و پنج روز دیگر وارد عید الهی و ماه مبارک رمضان می شویم. بزرگان اخلاق همیشه توصیه می کنند برای ورود به این اعیاد الهی آمادگی لازم را داشته باشید، برخی می گویند به این روزهای پایانی ماه شعبان توجه کنید و برخی تاکید دارند که از ماه های رجب و شعبان استفاده کنید. مقدمه ای برای ورود به ماه رمضان است اما جالب است که برخی از بزرگان برای ورود به این عید یک سال را به تفکر و محاسبه می گذرانند تا با شروع ماه رمضان به بهترین شکل بر سر سفره این ماه بنشینند.

به هر حال آخرین جمعه ماه شعبان حال و هوای دیگری دارد. زیرا رسول خدا (ص) با ایراد خطبه ای که در چنین جمعه ای به خطبه شعبانیه معروف شد، مردم را برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده کرد. شاید این کلمه را زیاد شنیده باشید، ای مردم، خداوند برای شما قد بر شهر الله یعنى اهل ماه آورده است. سپس حضرت محمد (ص) خصوصیات این ماه را یکی یکی برشمرده که به شرح زیر است:

این ماه در نزد خداوند بهترین ماه است، روزهایش بهترین روزها، شب هایش بهترین شب ها و ساعاتش بهترین ساعات است.

نفس های شما در این ماه ثواب تسبیح دارد.

خواب تو ثواب عبادت دارد.

عمل شما مورد قبول خداوند است.

دعای شما در این ماه مستجاب است.

سپس پیامبر دستور داد:

با نیت درست و دلهای پاک از خداوند بخواهید که به شما توفیق روزه و تلاوت قرآن عنایت فرماید و در نتیجه فردی است که در این ماه بزرگ از غفران الهی محروم شود.

با گرسنگی و تشنگی خود در این ماه، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را به یاد آورید.

به فقرا و نیازمندان صدقه بدهید.

به بزرگترهای خود احترام بگذارید.

حیف جوان

زبان خود را (از آنچه نباید گفت) و چشمانت را از آنچه نباید دید و گوشهایت را از آنچه نشنیده شود حفظ کن.

با یتیمان مردان نیکی کن تا با یتیمان تو نیکی کنند.

در پیشگاه خداوند از گناهان خود توبه کنید و هنگام نماز که بهترین وقت است دستان خود را به دعا بلند کنید. زیرا خداوند در این ساعات با رحمت به بندگانش می نگرد و هر وقت شما او را دعا کنید پاسخ می دهد.

سپس پیامبر اکرم (ص) فرمود: ای مردم! در واقع، زندگی شما به اعمال شما بستگی دارد. پس با استغفار آن را رها کن و گناهانت بر پشتت سنگینی می کند، پس با طولانی کردن سجده آن را سبک کن و بدان که خداوند به عزت خود سوگند یاد کرده است که نمازگزاران و عبادت کنندگان را عذاب نکند و نخواهد کرد. آنان را در روز قیامت از آتش جهنم بترسان.

رسول خدا صلی الله علیه و آله دستور داد که این گونه صحبت کنید: «ای مردم! هر کس از شما مؤمنان در این ماه افطار کند، از جانب خداوند به خاطر آزادی بنده و بخشش گناهان گذشته او پاداش می‌گیرد. در این هنگام مردی از ناتوانی خود در افطار گفت و رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: با افطار روزه دار هر چند نصف دانه خرما یا جرعه جرعه باشد. از آب، از آتش بپرهیز».

سپس رو به مسلمانان کرد و گفت: ای مردم! هر کس از شما در این ماه شخصیت خود را اصلاح کند، از راه می گذرد. در روزی که پاها روی آن می لغزند.

هر که در این ماه به زیردستان خود رسیدگی کند، خداوند در روز قیامت حسابش را آسان کند.

هر کس در این ماه شر خود را از مردم باز دارد، خداوند در روز قیامت خشم خود را از او دور می کند.

هر کس در این ماه یتیمی را گرامی دارد، خداوند او را در روز قیامت گرامی می دارد.

هر کس در این ماه با خویشاوند خود ارتباط برقرار کند، خداوند او را در روز قیامت به رحمت خود متصل کند.

هر که در این ماه رحمت را قطع کند، خداوند رحمت خود را در روز قیامت از او قطع کند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از طرح این مسائل اجتماعی به مسائل دینی اشاره کرد و فرمود:

هر کس در این ماه نماز مستحبی را بجا آورد از آتش آزاد می شود.

کسى که نماز واجب بخواند مانند کسى است که در ماههاى دیگر ۷۰ نماز واجب خوانده باشد.

هر کس در این ماه بر من صلوات فراوان فرستاد، خداوند ترازوی اعمالش را در روزی که ترازو سبک شود، سنگین می کند.

هر کس در آن ماه آیه ای از قرآن را بخواند ثواب ختم قرآن را در ماه های دیگر خواهد داشت.

سرانجام فرمود: ای مردم! درهای بهشت ​​در این ماه باز است. از خدا بخواهید که (این درها) را پیش روی شما نبندد و درهای آتش بسته است. از پروردگارت بخواه که آنها را به تو برنگرداند که شیاطین در بند خواهند بود. از خدا بخواهید که آنها بر شما مسلط نشوند.

در همین قسمت از خطبه بود که حضرت علی (ع) از پیامبر پرسید که بهترین اعمال در این ماه چیست و پیامبر (ص) فرمودند: بهترین اعمال در این ماه تقوا از آنچه خدا حرام شده است.

امام رضا علیه السلام این خطبه را از امیرالمومنین علیه السلام نقل کرده و قدیمی ترین سند آن در کتاب فدائل امیرالمومنین تألیف ابن عقده کوفی است و در کتاب های عیون اخبار الرضا و نیز آمده است. امالی از شیخ صدوق و همچنین آثار شیعی شیخ حر عاملی که البته اکثر مردم. این خطبه در مفاتیح الجنان توسط شیخ عباس قمی در باب فضایل ماه مبارک رمضان تلاوت شده است.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا