وب گردی

آنچه در مورد آزمون ۱۴۰۳ باید بدانیم / مهمترین تغییر آزمون امسال

برگزاری دو آزمون داوطلبی در یک سال یکی از مهم ترین رویدادها و در واقع نقطه عطفی در تاریخ آموزش عالی کشور از سال ۱۴۰۱ به بعد است، موضوعی که مدت ها روی کاغذ ماند و اجرای آن با اما و اگرهایی همراه بود. بالاخره برای آزمون سال گذشته اجرا شد.

در اواسط تیرماه ۱۴۰۱ بود که تغییرات کنکور ۱۴۰۲ تحت عنوان «مقاله واحد برای تکمیل و اصلاح خط مشی ها و ضوابط تنظیم ارزشیابی و پذیرش متقاضیان تحصیلات عالی (فوق دیپلم)» تصویب شد. که در ۵ بهمن ۱۴۰۰ و ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

یکی از مهمترین بندهای این مصوبه، ماده ۸ و بند ۳ است که با عنوان « سهم عملکرد تحصیلی در ارزیابی و پذیرش متقاضیان تحصیلات عالی در رشته‌های پرتقاضا در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ برای دوازدهم. نمره فقط به میزان ۴۰ درصد با تأثیر معین برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم با تأثیر معین، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ فقط پایه های یازدهم و دوازدهم با تأثیر معین ۶۰ درصد. و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۶ و سپس دهم و یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد با مقداری تأثیر در نتیجه نهایی خواهد بود.

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای هر داوطلب نمره کل موفقیت تحصیلی و نمره کل آزمون اختصاصی (برنده) در نظر گرفته شد (در صورت شرکت در هر دو نوبت آزمون اختصاصی مجموعاً دو امتیاز آزمون اختصاصی دارد). . نمره کلی از مقاله دانشگاهی میانگین وزنی نمرات دروس برابر (اعم از دروس عمومی و تخصصی) از مقاله دانشگاهی است. این امتیاز کلی توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه و به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال شد تا امتیاز کلی نهایی شود.

مجموع نمره امتحان ویژه میانگین وزنی نمرات امتحان ویژه تراز شده بود. در واقع ضریب هر یک از دروس امتحانی ویژه وزن آن درس است. پس از محاسبه این دو نمره کل (نمره کل گزارش تحصیلی و نمره کل آزمون ویژه) نمره کل نهایی متقاضی از ترکیب آنها محاسبه شد.

* تاثیر نهایی سوابق تحصیلی

همچنین تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم یک سال یا نیمسال در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و انسانی آزمون سراسری ۱۴۰۲.۳۰ درصد با تأثیر معین و تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی برای یک سال واحد یا سیستم ترم – این یک واحد ۱۰٪ (۴۰٪ کل) با تأثیر مشخصی بر نتیجه کلی سوابق تحصیلی بود. سهم از کل نتیجه ضریب موفقیت برای پایه دوم بر اساس نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش دانشگاهی سال واحد یا ترم-واحد در گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۶ درصد با اثر مقوله ای و فقط شامل دروس عمومی تاریخ آموزش و پرورش و مابقی به سهم نتیجه کل آزمون اختصاصی اضافه می شود.

* تاثیر ۵۰ درصدی موفقیت در کنکور امسال

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ یکی از مهم ترین تغییرات آزمون امسال نسبت به سال گذشته است.

آزمون سراسری بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۴۰۲ فقط برای دروس تخصصی هر گروه آزمایشی برگزار شد که البته سرفصل های عمومی در کارنامه علمی داوطلبان درج شد و در عمومی گنجانده شد. ارزیابی گزارش تحصیلی

متقاضیان می توانند در یکی از سه گروه اصلی (علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و انسانی) در دو نوبت آزمون مختلف شرکت کنند، اما در صورت تغییر گروه آزمایشی در نوبت دوم، باید گروه پذیرش دانشگاه مورد نظر را تغییر دهند. مرحله انتخاب جهت) و امکان انتخاب جهت از دو گروه اصلی وجود ندارد. البته توجه داشته باشند که باید سوابق تحصیلی کامل مربوط به گروه آزمایشی مورد نظر را نیز داشته باشند و در صورت نداشتن سوابق تحصیلی مورد نیاز برای گروه آزمایشی درخواستی در یک یا چند درس، نمرات آن دروس لحاظ می شود. صفر

* زمان ثبت نام آزمون

ثبت نام نوبت دوم پذیرش در دوره های با دوره روزانه، نوبت دوم (شب)، مکاتبه ای، مجازی، پردیس های خودگردان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیرانتفاعی، و رشته های با آزمون دانشگاه آزاد از روز سه شنبه. از ۱۸ فروردین ۱۳۰۳ منحصراً از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور آغاز و در روز یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۰۳ خاتمه می یابد.

داوطلبان برای اطلاع از شرایط عمومی و اختصاصی، قوانین مربوط به استفاده از سهمیه ایثارگران، قوانین عمومی وظایف برادران، قوانین مربوط به قوانین ثبت نام غیرایرانی، لازم است راهنمای ثبت نام در این آزمون را مطالعه کنند. شهروندان و سایر سوالات اجباری در صورت داشتن شرایط مندرج در دفترچه راهنما می توانند به عنوان داوطلب در این آزمون ثبت نام کنند و این دفترچه همزمان با شروع ثبت نام از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور در دسترس خواهد بود.

* داوطلبانی که سوابق تحصیلی ندارند

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور برای متقاضیانی که فاقد سوابق تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر هستند، این دسته از متقاضیان شامل دانشجویان و فارغ التحصیلان شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و کار و دانش در کلیه آموزش ها می باشند. و سیستم های آموزشی، داوطلبانی که قبل از ژوئن ۲۰۰۴ رتبه بندی شده اند، فارغ التحصیلان مدارس بین المللی و دارندگان گواهینامه های معادل تحصیلات متوسطه و پیش دانشگاهی باید در امتحانات نهایی تحت سیستم ۳-۳-۶ که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود شرکت کنند. ایجاد سابقه تحصیلی برای دروس عمومی و اختصاصی

داوطلبانی که با نمرات مشخص از نوبت اول یا دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ برای گزینش اقدام می کنند، باید برای انتخاب رشته ثبت نام کنند و در این آزمون پذیرفته شوند، البته مشروط بر اینکه این داوطلبان مجبور به حضور در جلسه آزمون و پاسخگویی نباشند. سوالات امتحانی.هیچ افرادی که منحصراً برای رشته های پذیرش با سوابق تحصیلی اقدام می کنند نیز می توانند در تاریخ اعلام شده برای ثبت نام اقدام کنند و این داوطلبان نیازی به حضور در جلسه آزمون ندارند.

متقاضیان علاوه بر انتخاب تنها یکی از گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی یا علوم تجربی یا انسانی به عنوان گروه آزمایشی اصلی، می توانند تنها برای یکی از گروه های آزمایشی هنر یا زبان های خارجی و با توجه به چرخش همزمان اقدام کنند. از گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی، متقاضیان واجد شرایط ثبت نام منحصراً در یکی از گروه های آزمایشی هنر یا زبان های خارجی هستند.

* وقت امتحان

روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۵ و ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ اولین دوره آزمون سراسری ۱۴۰۳ برای کلیه داوطلبانی که در روزهای ۵ تا ۲۵ آذرماه در آزمون سراسری ثبت نام کرده اند و نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ برگزار می شود. در روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می شود.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا