وب گردی

پدیده عجیب بازار مسکن/ خاک بده و قصر بگیر!

موضوع مشارکت در ساخت و ساز مدتی است که با استقبال خوب از صاحبان خانه های پولکی در صورت اجرای صحیح قراردادها و رعایت حقوق طرفین، این نوع مشارکت سودمند خواهد بود. زیرا در سال های اخیر به خصوص در شهرهای بزرگ افراد کمی می توانند زمین داشته باشند و سرمایه و تخصص لازم برای ساخت ساختمان جدید را داشته باشند.

مشارکت در ساخت و ساز مزایای زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

ارتقای پایداری ساختمان نوساز نسبت به ساختمان قدیمی، رعایت اصول مهندسی مدرن و استاندارد برای ساخت بنا، ایجاد فضای نشیمن بیشتر، زیبایی ساختمان مطابق با سلیقه و استانداردهای روز، کاربری از مصالح، روش ها و ماشین آلات مدرن برای ساخت بنا از جمله محسنات این نوع مشارکت محسوب می شود.

بدون شک سود حاصل در کوتاه مدت را می توان مهمترین مزیت این نوع قراردادها دانست. البته بهتر است در این راه شناخت خوبی از مسائل حقوقی داشته باشید تا در آینده گرفتار چالش ها و مشکلات احتمالی نشوید.

نحوه محاسبه ارزش سهم و میزان سود مالک زمین و سازنده

تغییرات بازار مسکن و نوسانات قیمت باعث سردرگمی و تردید بسیاری از افراد هنگام عقد قرارداد مشارکت ساختمانی می شود. با این حال، قیمت ها معمولا بر اساس وضعیت فعلی متغیرها تعیین می شوند.

به عنوان مثال شهر تهران از فرمول محاسبه مشارکت ساخت در هر منطقه بر اساس «قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در این منطقه» استفاده می کند.

برای تعیین سهم هر یک از طرفین قرارداد اصول کلی وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

راه حل مناسب برای محاسبات رایگان

معمولاً میزان انعام به صورت توافقی تعیین می شود و قانون خاصی برای این امر وجود ندارد، اما بهتر است برای تعیین این میزان نیز عرف اجتماعی در نظر گرفته شود.

در منطقه ای که قیمت یک آپارتمان نوساز به ازای هر متر مربع بیش از شش میلیون و پانصد هزار تومان است، به ازای هر مترمربع مساحت خانه های فقیرنشین مبلغ یک میلیون تومان تعیین می شود. اما در سایر مناطق که قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز کمتر از این مقدار است، مبلغ «رایگان» متفاوت و با توافق طرفین تعیین می شود.

به عنوان مثال همانطور که مشاهده می کنید اگر قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز بیش از شش میلیون و پانصد هزار تومان باشد سازنده باید مبلغی معادل سیصد و چهل میلیون تومان را به عنوان مابه التفاوت ساخت به مالک پرداخت کند. از هزینه

به عبارت ساده تر، باید گفت که مالک بخشی از ملک خود را به سازنده می فروشد و سازنده به جای مبلغ معامله، سهم مالک را ایجاد می کند و مابه التفاوت را نقداً پرداخت می کند.

آیا شرکت در ساخت و ساز سود دارد؟

مشارکت در پروژه های ساختمانی تقریباً یک روش مقرون به صرفه است. این نوع قراردادها طبیعتاً دارای مزایا و معایبی هستند. برای روشن شدن این سوال، یک مثال ساده را برای شما شرح می دهیم.

فرض کنید یک ملک قدیمی دارید و قصد دارید آن را خراب کنید و با آپارتمان های نوساز زیبا جایگزین کنید و سپس برخی از واحدها را در آینده اجاره کنید تا منبع درآمدی ایجاد کنید. اما آشنایی کافی با تخصص ساختمانی و مراحل قانونی مانند اخذ پروانه ساختمانی و سایر موارد ندارید. همچنین، شما بودجه کاملی برای انجام این پروژه ندارید. در اینجا، قرارداد مشارکت ساخت و ساز بهترین راه حل برای شما است.

زمانی که یک پیمانکار یا شخصی با تجربه ساخت و ساز را به عنوان شریک پروژه انتخاب می کنید، در واقع کل پروژه ساخت یک مجتمع مسکونی جدید را به آنها واگذار می کنید. تمام مراحل از صفر تا صد را برای شما انجام می دهد. در عوض، بخشی از قطعات را به عنوان درصدی از سود نهایی پروژه با او به اشتراک خواهید گذاشت. این قرارداد به شدت به نفع شما خواهد بود.

با کمی جستجو در پلتفرم های تبلیغاتی به نکات جالبی در این زمینه برخوردیم. در تصاویر زیر نمونه ای از آگهی های شرکت در ساخت را مشاهده می کنید.

تبلیغات

منبع: اسپرد نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا