برندهای ایرانی

پتانسیل تولید طلای سفید بیش از نیاز صنعت نساجی است

 

محمد حسین کاویانی با بیان اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد برداشت پنبه در مزارع به اتمام رسیده است، گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که طی چند روز آینده برداشت پنبه به اتمام می‌رسد. اما بدلیل خشکسالی و کاهش سطح زیرکشت، عملکرد تولید در مزارع نسبت به سال قبل کمتر است که تا پایان فصل برداشت نمی‌توان آمار دقیقی را اعلام کرد.

به گفته او، واردات پنبه بدون برنامه به تولید داخل آسیب می‌زند که متاسفانه وزارت جهاد و وزارت صمت هیچ نظارتی در ارتباط با واردات پنبه ندارند.

کاویانی با بیان اینکه مخالف واردات پنبه نیستیم، افزود:خرید و مصرف پنبه داخل باید در اولویت باشد به طوریکه در فصل برداشت پنبه داخلی، واردات همانند محصول برنج ممنوع شود تا کشاورزان دچار آسیب نشوند.

مدیرعامل صندوق پنبه درباره آخرین وضعیت واردات پنبه گفت: بنابر آمار ۹ ماهه گمرک ۷۸ هزارتن پنبه با ارز نیما وارد شده که در برابر ۵۹ هزارتن واردات کل سال گذشته رقم بالایی است، درحالیکه خرید پنبه داخل از ۴۴ هزارتن به ۲۳ هزارتن از سوی صنایع رسیده که این امر منجر به دلسردی کشاورزان شده است.

او ادامه داد: با توجه به کاهش میزان خرید پنبه داخل و افزایش واردات پیش بینی می‌شود که سال آینده سطح زیرکشت پنبه مجدد کاهش یابد که براین اساس  برنامه ۱۰ ساله وزارت جهاد برای خودکفایی پنبه که از سال ۹۴ آغاز شده، محقق نخواهد شد.

کاویانی با بیان اینکه خودکفایی پنبه با حمایت از کشاورزان محقق می‌شود، افزود: بار‌ها اعلام کرده ایم که پتانسیل تولید ۵۰۰ هزارتن پنبه در کشور وجود دارد، درحالیکه نیاز سالانه صنعت نساجی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتن است که بدلیل عدم برنامه واردات و حمایت از تولید داخل امکان تامین وجود ندارد.

این مقام مسئول از افزایش واردات نخ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: صنعت نساجی مدعی است که به سبب افزایش واردات و ماندن نخ در انبارها، امکان خرید محصول از کشاورزان وجود  ندارد، لذا امیدواریم هرچه سریع‌تر کارگروه نظارت واردات محصولات کشاورزی تشکیل شود تا نظارت دقیقی بر واردات محصولات بویژه پنبه داشته باشند.

او در ادامه افزود: علی رغم آنکه وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند که پنبه جزء ۵ محصول اساسی و استراتژیک است، از این رو انتظار می‌رود که حمایت‌هایی از سوی دولت انجام شود چراکه تاکنون بی توجهی به زراعت پنبه و عدم حمایت‌های لازم از این محصول موجب شده تا برنامه وزارت جهاد محقق نشود.

کاویانی گفت: مسئولان وزارت جهاد در راستای خودکفایی زراعت پنبه اذعان می‌کنند که وام ۴ درصد برای واردات ماشین آلات پنبه دادند، حال تقاضا داریم که آماری از میزان پرداخت وام و واردات ماشین آلات کشاورزی را بدهند چراکه در شرایط کنونی به سبب عدم صرفه اقتصادی زراعت پنبه در مقایسه با دیگر محصولات موجب شده تا کشاورزان رغبتی به سرمایه گذاری نداشته باشند.

مدیرعامل صندوق پنبه درباره تاثیر واردات پوشاک بر خودکفایی زراعت پنبه گفت: زمانیکه واردات پوشاک بدون حساب و کتاب توسط مرزنشینان، بصورت چمدانی و پیله وری انجام می‌شود، این امر منجر به آسیب تولید پوشاک می‌شود و در ادامه تولید پارچه، بافندگی، ریسندگی و درنهایت کشاورزان تولید داخل دچار آسیب می‌شوند.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا