وب گردی

نقش موثر خانواده در انتخابات پرشور!

اسلام از ابتدا نقش ویژه ای را برای زن در جامعه مقرر کرده بود. الگوی اجتماعی اسلام برای زنان، شخصیت های برجسته ای همچون حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (سلام الله علیها) است. مهمترین ویژگی این دو بزرگوار رهبری و تأثیرگذاری آنها در روند اجتماعی یک جامعه است.

«دکتر بطول فلاح مراد» مدرس دانشگاه در تبیین نقش و اهمیت اجتماعی زنان و اهمیت حضور زنان در انتخابات می گوید:

جامعه همیشه به قلب تپنده و ذهن برتر نیاز دارد. اگر بتوانیم دل و ذهن اعضای خانواده، همسایگان، همشهریان و هموطنان خود را به دست آوریم، قطعاً می توانیم تصمیمات خوب و درستی بگیریم و سرنوشت خود را رقم بزنیم. زن، مادر و همسر، ویژگی بزرگ او این است که از ابتدای خلقت ازدواج می کند و وارد جامعه می شود، یعنی از بدو تولد فرزندش، این هنر را خداوند به او داده است تا بتواند پیروز شود. قلب و ذهن طرف مقابل، توانایی بزرگ دیگری است که زنان به عنوان اعضای فعال جامعه دارند که اگر بخواهند می توانند جامعه را به سمت حال خوب حرکت دهند.

وظیفه اصلی مادر تربیت است!

وظیفه اصلی مادر تربیت است. یکی از ویژگی های بزرگ تربیت این است که ذهن و قلب مادر با ذهن و قلب فرزند و همسر و خانواده اش ارتباط برقرار می کند که مشارکت در ساختن جامعه می تواند در آینده من تاثیرگذار باشد.

اولاً مادر باید بنشیند و به خودش پاسخ دهد که چرا مشارکت و فعالیت سیاسی، چرا باید در مشارکت سیاسی حضور پیدا کنم؟ در اینجا لزوماً منظورم انتخابات نیست و این شرکت می تواند یک راهپیمایی یا یک رای ساده باشد تا بتوانیم وظایف خود را هم از نظر دستمزد و هم از نظر انتصابات به بهترین نحو انجام دهیم و در ازای آن مزد خود را دریافت کنیم.

یکی از حقوق زنان – من در اینجا از کلمه زن استفاده کردم چون می خواهم وارد شخصیت زن شوم – یکی از کارهای بسیار خوبی که زنان می توانند انجام دهند این است که به سراغ اعضای خانواده، همکاران، همسرشان بروند و سوال بپرسند. ، اگر در انتخابات شرکت نکنیم چه می شود؟ چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در اینجا ویژگی اصلی که مهم است نوع مشارکت ماست.

مشارکت فعال، منفعل یا خنثی، انتخاب شما چیست؟!

ما سه نوع مشارکت داریم. مشارکت فعال، مشارکت غیرفعال و مشارکت بی طرف. مشارکت فعال عبارت است از میزانی که یک زن در خود این توانایی را می بیند که در جامعه تأثیرگذار باشد، مثلاً در بخش قانونگذاری، وارد مجلس شود و در مورد اینکه چه قوانینی برای پیشرفت یک کشور باید تصویب شود، نظر داشته باشد. ارائه طرح و حساب مشارکت فعال مستلزم یک ویژگی شخصیتی زنان است و آن این است که قبل از هر چیز به خود ایمان داشته باشند.

ما به خودمان ایمان داریم، به خودمان تکیه می کنیم. اگر از مرحله اعتماد به نفس بتوانیم به اعتماد به نفس برسیم، پس از کاندید شدن اعلام می کنیم که می توانیم در بخش های مختلف مسئولیت و مدیریت را بر عهده بگیریم.

خیلی مهم است که اولاً خانم ها خودشان را بپذیرند، اگر خانم ها خودشان را باور کنند، آرام آرام این افکار و فرهنگ های غلط در جامعه که زن نمی تواند هیچ فعالیت اجتماعی مثبتی انجام دهد از بین می رود و خانم ها باید خودشان را در جامعه ثابت کنند. آنها دعوا نمی کنند.

قسمت دوم مشارکت غیرفعال این است که من فقط به عنوان رای دهنده در انتخابات شرکت خواهم کرد. در مشارکت منفعلانه می بینیم که معمولاً زنان به شدت تحت تأثیر جامعه و بالاتر از همه از شوهران خود هستند که متأسفانه مانند یک شمشیر دولبه عمل می کند. حتی من گاهی دیده‌ام که وقتی خانم‌ها می‌خواهند رانندگی یاد بگیرند، مشتاق هستند که رانندگی را با یک مربی مرد یاد بگیرند. در حالی که من به شخصه نمی توانم بفهمم که چرا ما زن ها به توانایی های خودمان اعتقاد نداریم. متأسفانه در این مرحله اگر نتوانیم از آن پل عبور کنیم وارد یک مشارکت بی طرف می شویم.

مشارکت بی طرف به چه معناست؟ این بدان معناست که برای من فرقی نمی کند که خودم بتوانم کاری انجام دهم یا اینکه دیگران به جای من تصمیم بگیرند. وقتی وارد یک شراکت خنثی می شویم و این نگاه در ذهن و قلب یک زن کاملاً عادی می شود که سیاست امری مردانه با خشونت و حاشیه است. پس باید این باور را داشته باشم که اگر بخواهم فعالانه یا منفعلانه شرکت کنم و سیاست کنم، باید تمام هزینه های حاشیه ای را بپردازم. برخی از زنان بر این باورند که نمی توانند حاشیه ای را برای خود و خانواده خود تحمل کنند، بنابراین خود را کنار می کشند و بی سر و صدا سرکوب می کنند.

فایده شرکت چیه؟!

در ملاقات ها و صحبت هایم با زنان، احساس ناامیدی را در آمدن و رأی دادن به فرض ما می بینم. مثلا می گویند تکلیف خانم ها چه می شود؟ در پاسخ به پاسخ من داستان کوتاهی از امامی برایتان می گویم، دخترشان از ماجرایی می گفت که برای خانواده امام اتفاق افتاد، وقتی پدرشان (امام) وارد خانه شدند، مادرشان را دیدند که در حال شستن روسری است. در حالی که امام به همسرش فرمودند گفتند تو مادر پنج فرزند هستی شستن روسری شرافت ندارد. در روش تحلیل گفتمان می آیند و سخنان رهبران سیاسی را تحلیل می کنند. در نزد فردی مثل حضرت امام اگر زنی مادر شود مقامش آنقدر بالاست که حتی مجبور نیست روسری سر کند. یا مقام معظم رهبری در جایی اشاره کردند که چرا ما در مجلس نه یا ده نماینده زن داریم، مثلاً چرا چهل نماینده زن نداریم؟!

حالا اگر فقط تعداد نمایندگان زن افزایش پیدا کند می توان دو دیدگاه را دید. یک نگاه بیرونی به مجلس وجود دارد و آن این است که ما هیچ محدودیت جنسیتی شرعی و قانونی برای مشارکت فعال و غیرفعال زنان نداریم. چه بخواهند نماینده شوند و چه کسی را انتخاب کنند. دوم، وقتی زنان به این میدان مجلس نگاه می کنند، امید و انگیزه ای به دست می آورند که ما می توانیم.

کدام یک بهتر است یا اجباری؟!

متأسفانه در بین افراد جامعه دو دیدگاه وجود دارد. نگاهی نهایی به کرامت سیاسی زنان؛ با این فرض که از آنجایی که شما احساساتی هستید، احتمالاً انتخاب های احساسی دارید، بنابراین آنها به شما ظلم می کنند. به این «نگاه مورد نیاز» می گویند. دیدگاه دیگری به نام «تنها دیدگاه صحیح» وجود دارد; که در خود ریشه فمینیستی دارد و می گوید زنان فقط حقوق دارند و تکلیفی ندارند. در این صورت زنان ابتدا سعی می کنند با مردان بجنگند، سپس با مردان برابر شوند و سپس سعی می کنند بهتر از مردان باشند و این مبارزه در سراسر جهان ادامه دارد. در نتیجه این بانوی بنده خوب خدا که می تواند موتور محرکه خانواده و جامعه باشد قربانی افکار مغرضانه سیاسی می شود.

نقش مردان در زندگی زنان بسیار مهم است!

به عنوان یک فعال اجتماعی در جامعه، پس از اتمام تحصیلات و فعالیت های اجتماعی، این نعمت بزرگ را داشتم که اول از همه پدرم به عنوان یک مرد و سپس همسرم به عنوان یک انسان فوق العاده و برادران و فرزندانم همیشه از من حمایت می کنند. و همیشه گفته ام که به عنوان نمونه توانستم با حمایت خانواده فعالیت های خوبی انجام دهم.

حرف آخر…

در حال حاضر پیشنهاد من این است با توجه به اینکه در جمهوری اسلامی ما این فضای سیاسی را داریم و محدودیت قانونی و شرعی برای حضور فعال زنان در جامعه وجود ندارد و نظر محترمانه ای وجود دارد که زنان می توانند در جامعه فعال باشند. مربی و مادر موثر و متحول باشید خانم های عزیز سعی کنید فعال باشید. و حرف آخر این است که عرصه مهم یک بانو خانواده است و آنچه از یک خانواده بر می آید حاصل تفکر متعالی و مترقی همان بانو در مقام همسری و مادری خانواده است.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا