وب گردی

مرگبارترین روز تاریخ چه بود و چگونه اتفاق افتاد؟

انسان ها در طول تاریخ راه های زیادی برای کشتن اختراع کرده اند: سلاح های هسته ای و بیولوژیکی، بمب های آتشین، گلوله ها، سرنیزه ها، گرسنگی عمدی و غیره.

این کاملاً قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت ها، مرگبارترین روز تاریخ بشر در واقع نتیجه یک فاجعه طبیعی بوده است. در صبح روز ۲۳ ژانویه ۱۵۵۶، زمین لرزه ای بزرگ استان شانشی چین را که در آن زمان مهد تمدن چین به حساب می آمد، لرزاند.

این زمین لرزه تنها چند ثانیه به طول انجامید، اما گفته می شود که ۱۰۰۰۰۰ نفر را کشته است. حوادث پی در پی مانند رانش زمین، فروچاله، آتش سوزی، مهاجرت و قحطی باعث مرگ ۸۳۰۰۰۰ نفر شد!

البته این رقم به اندازه مجموع تلفات حوادث بزرگی مانند جنگ جهانی اول و اول یا حتی بیماری های همه گیر، قحطی یا سیل نیست. اما وقتی صحبت از یک روز تخریب به میان می‌آید، زمین‌لرزه Shaanxi – که به عنوان زمین‌لرزه جیاجینگ نیز شناخته می‌شود – به عنوان مرگ‌بارترین رتبه‌بندی می‌شود. این زمین لرزه در زمان امپراتور جیاجینگ سلسله مینگ رخ داد و همچنین مرگبارترین زمین لرزه ثبت شده در تاریخ است.

شدت این زمین لرزه بین ۸ تا ۸.۳ ریشتر تخمین زده می شود. زلزله های قوی تری هم قبل و هم بعد از آن اتفاق افتاده است. اما به دلیل زمین شناسی و طراحی شهری خاص منطقه در آن زمان، باعث تخریب شدید گسترده در شهرهای اطراف Huaxian، Weinan و Huayin شد. در این زلزله کوه ها و رودخانه ها جای خود را تغییر داده اند.

«در بعضی جاها ناگهان زمین بالا آمد و تپه های جدیدی ایجاد شد یا ناگهان فرو رفت و به دره های جدیدی تبدیل شد. در مناطق دیگر، جریان در یک لحظه فوران کرد یا زمین فرو ریخت و خندق های جدیدی ظاهر شد. کلبه ها، خانه ها، معابد و دیوارهای شهر به یکباره فرو ریخت.

شکاف هایی در زمین باز شد که عمق آنها بیش از ۱۸ متر بود.در Huaxian، تک تک ساختمان ها فرو ریخت و در نزدیکی مرکز زمین لرزه، حدود ۶۰ درصد از جمعیت کشته شدند.

به غیر از آنها، واقعاً چه چیزی زلزله را تا این حد مرگبار کرده است؟

مرکز زمین لرزه در دره رودخانه وی بود که از نظر زمین شناسی منحصر به فرد است زیرا از فلات لس در شمال مرکزی چین می گذرد. فلاتی که در زیر صحرای گوبی قرار دارد از لس تشکیل شده است: رسوبی گل مانند که از تجمع گرد و غبار ناشی از باد که از بیابان فرسایش یافته است، تشکیل شده است.

این فلات به زمین لغزش های منظم و مرگبار معروف است. اما در آن زمان، خانه‌های زیادی مستقیماً در صخره‌های لسی نرم و غارهای دست‌ساز به نام Yaodong ساخته می‌شدند.

هنگامی که زمین لرزه در ساعات اولیه رخ داد، بسیاری از این یائودونگ ها فرو ریختند و آنهایی که در داخل محوطه بودند مدفون شدند. نه تنها یائودونگ ها ویران شدند، بلکه بسیاری از ساختمان های شهرها که در آن زمان از سنگ ساخته شده بودند نیز فرو ریختند.

چه چیزی باعث زلزله شد؟

یک تجزیه و تحلیل زمین شناسی در سال ۱۹۹۸ از زلزله ۱۵۵۶ به این نتیجه رسید که گسل هواشان شمالی نقش مهمی در این رویداد ایفا کرده است.

محققان دانشگاه پکن در پایان گفتند: ما باید پتانسیل گسل های فعال را در نظر بگیریم و برای یک زلزله بزرگ احتمالی دیگر در منطقه آماده شویم، زیرا گسل ها در حال حاضر فعال هستند.

زلزله Shaanxi در واقع الهام بخش جستجوی علل زلزله و راه هایی برای به حداقل رساندن خسارات بعدی ناشی از چنین بلایایی بود و از آن زمان، ساختمان های سنگی با مواد نرم تر و مقاوم تر در برابر زلزله مانند بامبو و چوب جایگزین شدند.

با وجود تمام این تجربیات و برخی نکات، متاسفانه در بسیاری از کشورها، گسل های اطراف شهرهای بزرگ مانند چشمه ای هستند که انرژی را ذخیره می کنند تا در یک روز شوم آزاد شوند.

زلزله مرگبار

منبع: دکتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا