وب گردی

قائم چه ویژگی هایی دارد؟

در دعای روز اول ماه بندگی آمده است: «خدایا ده روز مرا در این ماه روزه روزه داران واقعی و شب زنده داری مرا مانند شب زنده داری مردم قرار ده و مرا در آن از شب بیدار کن. خواب جاهلان».

به نام خدا

«خدایا روزه را برای روزه پرهیزگاران و مغفرت برای روزه پرهیزکاران و مغفرت برای غافلان و مغفرت برای گنهکاران قرار ده».

«خدایا ده روز مرا در این ماه روزه روزه داران واقعی و شب روزه ام را مانند شب روزه قرار ده و مرا در آن از خواب جاهلان بیدار کن و گناهم را بیامرز. ای خدای جهانیان و مرا ببخش ای آمرزنده گناهکاران».

آیت الله مطهدی تهرانی در شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان می فرماید:

خدایا روزه را روزه صالحان قرار ده. خدایا روزه ام را روزه روزه داران قرار بده. نمایشگاه ها چه کسانی هستند؟

ما سه نوع روزه داریم. ۱- روضه عام ۲- روضه خاص ۳- روضه خاص.

روزه عمومی: این همان روزه ای است که عموم مردم می گیرند; نه می خورند و نه می آشامند، ولی متأسفانه به نامحرم هم نگاه می کنند; آنها هم مرتکب گناه می شوند; آنها همچنین به حجاب خود احترام نمی گذارند; پس روزه عمومی روزه ای است که در آن فقط از چیزهایی که روزه را باطل می کند پرهیز شود.

روزه مخصوص: روزه ای است که روزه دار علاوه بر پرهیز از خوردن و آشامیدن، اعضا و بدن خود را نیز روزه می گیرد; چشم بر گناه هم می بندد; سحر که روزه می گیرد، نیت می کند که ای خدای من، تمام اعضا و رحم های روزه است; گوشم حرف بد نمی شنود، زبانم گاز نمی گیرد و… این پست خاص است.

روزه خاص الخاص: این روزه روزه ای است که در دل روزه دار جز خدا چیز دیگری نیست.

ویژگی شومینه

و قیامت قیامت صالحان; خدایا قیام من را در ماه رمضان قیمین قرار بده. یعنی شبی که من نماز شب می خوانم، قیامت من باید قیامت ایستادگان باشد.

حاج میرزا علی محدث زاده فرزند ارشد شیخ عباس قمی (ره) نقل می کند: وقتی پدرم نماز شب می خواند، آنقدر از ترس خدا گریه می کرد که با صدای گریه او بیدار می شدیم.

شورش ما را قیام مشروع قرار دهید. یعنی نمازم را دعای محبت قرار ده; برای نماز شب از خواب بیدار شویم نه اینکه زنگ ساعت را تنظیم کنیم.

و او را از خواب غافلان موعظه کردم. در این روز اول ماه مبارک رمضان مرا از بی خوابی بیدار کن. این هم دعای خوبی است، گناه نکنیم، مرگ هر لحظه ممکن است بیاید. مثلاً مغازه دار آب در شیر می ریزد، سکته می کند، از مرگ خبر ندارد و اینها سهل انگاری است.

و اى معبود جهانیان، گناهم را ببخش، و مرا ببخش، یا فاسقان را از من ببخش. خدایا مرا در این ماه رمضان ببخش، خدایی که گناهکاران را می بخشد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا