وب گردی

راه های کنترل خشم در روزه داری

تغییر در عادات غذایی، کم آبی بدن و گرسنگی ناشی از روزه داری می تواند بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارد و ما را به راحتی عصبانی کند. برای حل این مشکل چه باید کرد؟

در پاسخ به سوال باید به سیره پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) و بزرگان مراجعه کنید.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه خوش آمدگویی به ماه مبارک رمضان می فرماید: «هر کس از شما در این ماه اخلاق خود را اصلاح کند، خداوند به او اجازه می دهد تا در روزی از پل صراط عبور کند. زمانی که پله ها می لغزند.”

اهمیت این گفته زمانی آشکار می شود که این حقیقت را در نظر بگیریم که مردی که از گرسنگی می کشد، گاه در اثر تشنگی و گرسنگی استقامت خود را از دست می دهد و در نتیجه قدرت کمتری در برابر ناهنجاری های روانی و اجتماعی خواهد داشت. مخصوصاً اگر در هوای گرم روزه بگیرد و به دلیل شب بیداری و زود بیدار شدن در شب ماه رمضان دچار بی خوابی شود. اگر چنین فردی صبر خود را از دست بدهد، با کوچکترین مصیبتی عصبانی می شود و با دیگران رفتار نامناسبی از خود نشان می دهد.

پیامبر در ادامه سخنان خود فرمود: «وَهُمْ فِی الْهَیْنِ الْأَحْسَنِ» هرکس در این ماه بد است. [و خشم]از مردم دریغ می کند، خداوند غضبش را در روز ملاقاتش از او دور می کند.

عوامل موثر بر خشم روزه داری

اختلال خواب یا بی خوابی یکی از عوامل بروز عصبانیت و رفتار پرخاشگرانه در افراد است، بنابراین باید برای تنظیم خواب برنامه داشت.

نکته دیگر اینکه در روزه داری هیچ چیز مانند تلاوت قرآن نمی تواند در دل روزه داران آرامش و صبر ایجاد کند و در واقع قرآن نه تنها برای آنها ثواب اخروی دارد، بلکه استرس را از بین می برد. و در روزه داری علاوه بر صدر آرامش روحی او بیشتر می شود.

حال سوال این است که چگونه می توانید در روزه داری خشم خود را کنترل کنید؟

در ماه رمضان همانطور که مراقب خوردن و آشامیدن هستیم باید مراقب رفتار فردی و اجتماعی خود نیز باشیم. از این رو ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی است برای اصلاح و دوری از خشم که مفاسد بسیاری را به همراه دارد و از رفتار اهل بیت در کنترل خشم الگوبرداری می کند:

۱- هنگام عصبانیت تصمیم نگیرید زیرا باعث پشیمانی می شود

۲- مکان خود را تغییر دهید تا از تصمیم گیری های ناگهانی جلوگیری کنید

۳- با دیگران عصبانی نشوید; زیرا اگر کسی از روی عصبانیت کاری انجام دهد گناه است زیرا عقل انسان از بین می رود.

۴- به بزرگترها احترام بگذارید و با کوچکترها مهربان باشید

۵- تفکر و سکوت را تمرین کنید

یکی از با فضیلت ترین اعمال در ماه رمضان، تفکر است. وقتی می خواهیم حرف بزنیم قبل از حرف زدن فکر می کنیم تا دیگر عصبانی نشویم.

۵- هنگام عصبانیت خود را به جای دیگران بگذارید.

۶- آستانه تحمل خود را افزایش دهید.

بخشی از این پایین آمدن آستانه تحمل به این دلیل است که ما خودخواه می شویم، کمتر به دیگران فکر می کنیم، لازم است خود را به جای دیگران بگذاریم تا تحمل خود را افزایش دهیم.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا