وب گردی

رازی که تا شهادت فاش نشد/ سه شنبه های زیبای شهید تورجی زاده در جمکران

در کتاب «شهدا و اهل بیت (ع)» نوشته ناصر کاوه به نقل از سردار علی مسجدیان آمده است: «به محمد زنگ زدم و گفتم: تو باید مسئول شرکت باشی». او رفت و به یکی از دوستانش گفت که من این کار را نمی کنم. گفتم: اگر مسئول نیستی باید گردان را رها کنی! کمی فکر کرد و گفت: قبول دارم اما به همان شرط قبلی! گفتم صبر کن ببین. یعنی چی باید شرط ببندی؟! به من بگو وقتی چند هفته نیستی کجا می روی؟ اصرار کرد که نگو. ضمنا اصرار کردم بگو کجا میری؟ آخرش گفت حاجی تا زنده ام به کسی نگو، از اینجا سه ​​شنبه می روم مسجد جمکران و تا عصر چهارشنبه برمی گردم. با تعجب نگاهش کردم. من چیزی نگفتم بعدها متوجه شدم مسیر ۹۰۰ کیلومتری از دارخوین به جمکران می رود و بعد از نماز امام زمان (عج) برمی گردد. یک بار با او رفتم. نیمه های شب بیدار شدم تا آب بخورم. به محمد نگاه کردم. سرش به شیشه تکیه داده بود. مشغول خواندن نافله بود. اشک از چشمانش سرازیر شد. در راه برگشت با او صحبت کردم. گفت: ۱۴ بار ماشین عوض کردم تا به جمکران رسیدم. بعد نماز خواندم و سریع برگشتم! آیت الله میردامادی نقل می کند که بعد از شهادت خواب ایشان را دیدم. از او بپرسم که درباره حضرت زهرا (س) چه گفته و خوانده است، در نهایت چه نتیجه ای برای شما داشته است؟! جواب داد همین که در دست امام زمان (عج) از دنیا رفتم برایم کافی است.

با شهید تورجی زاده بیشتر آشنا شوید

شهید محمدرضا تورجی زاده در سوم تیرماه ۱۳۴۳ دیده به جهان گشود و در دوران کودکی عشق و ارادت به خاندان نبوت و امامت داشت و با شور و شوقی وصف ناپذیری در مجالس عزاداری شرکت می کرد. تحصیلات خود را با کار و کمک در مغازه پدر آغاز کرد. پدرش به دلیل علائق مذهبی او را در دبیرستان احمدیه ثبت نام کرد. کلاس سوم دبیرستان شهید تورجی زاده مصادف با قیام مردم قم بود که شهید به همراه جمعی از همکلاسی هایش چندین تظاهرات در مدرسه برپا کردند و از رفتن به کلاس خودداری کردند. در اوج انقلاب، شهید به همراه چند تن از دوستانش در مسجد ذکرلا فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد و در تظاهرات ضد حکومتی شرکت کرد و چندین بار توسط ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفت. شب ها شعار می نوشت و عکس حضرت امام (ره) را روی دیوارها چاپ می کرد. با پیروزی انقلاب در مسجد ذکرلا و حزب جمهوری اسلامی و سایر پایگاه های انقلاب به فعالیت خود ادامه داد. وی یکی از فعالان مبارزه با گروهک های ضد انقلاب و گروه های بنی صدر بود که بارها از سوی هواداران بنی صدر و اعضای این گروه ها مورد ضرب و شتم قرار گرفت. شهید تورجی زاده عاشق شهید مظلوم بهشتی و حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب بود.

شهدا از شهید تورجی زاده وصیت کردند که برایشان دعا کند

شهید تورجی زاده در دبیرستان خطیف با دعای کمیل شروع به خواندن و مناجات خوانی کرد و در شب جمعه در جمع دانش آموزان زیباترین دعا را با خدای خود داشت. در سال ۶۱ به جبهه رفت و در تیپ نجف اشرف خدمت کرد و در عملیات های محرم، فجر و کربلا شرکت کرد. در جبهه بسیاری از سربازان مجذوب صدای گرم و دلنشین او شدند و در وصیت نامه خود از محمدرضا می خواستند در مراسم آنها دعای کمیل بخواند. این علاقه و خواسته رزمندگان بود که باعث شد گردان یا هیئت زهرا (س) را تأسیس کند که هر دوشنبه در جبهه در محل گردان و در هنگام مرخصی در اصفهان برگزار می شد که بعدها به هیئت هواداران تبدیل شد. از سوی حضرت زهرا (س) و هیئت رزمندگان اسلام شهر اصفهان به نام شهر اصفهان تغییر نام داد. شهید تورجی زاده به نماز اول وقت اهمیت زیادی می داد و قرآن کریم را بسیار می خواند. همیشه دو ساعت قبل از نماز صبح می خواند. صدای فریاد او گاهی دیگران را بیدار می کرد. این عبادت و راز و نیاز با معبود تا طلوع آفتاب ادامه داشت.

سرانجام شهید تورجی زاده در ۱۴ اردیبهشت ۶۶ در ارتفاعات شهرستان بانه منطقه عملیاتی ۱۰ کربلا هنگام فرماندهی گردان یا زهرا (س) در سنگر فرماندهی به شهادت رسید. زخمی که باعث شهادتش شد، مانند جراحت حضرت زهرا (سلام الله علیها) بود: جراحت پهلو و بازو و اصابت ترکش مانند شلاق به پشت.

بخشی از وصیت نامه شهید

در بخشی از وصیت نامه شهید بزرگوار تورجی زاده آمده است: خدایا شهادت بده که جامه مقدس لشگر را با این عشق و نیت بر تن کردم که برای من کفن آغشته به خون باشند. خداوند معیار پاکی است. میدونم اخلاصم کمه ولی اگه مخلص نباشم امیدوارم. اگر گناه مرا کور کرده است، رحمت مرا ببین. مرا به لطف و رحمت خود بیاب که شایسته یک فرسنگ است.

هم رزمان من، من باید چیزی به شما بگویم. همیشه گفتم:

بسیجی سپاهی، این لباسی که بر تن دارید، لباس فرزند حضرت زهرا (سلام الله علیها) است، پس قدر خود را ثابت کنید. سفارش را در اولویت خود قرار دهید. روز به روز بر معنویت و طهارت روح خود بیفزایید، نماز شب را وظیفه خود بدانید، پاسدار حدود الهی باشید، مواظب اعمال خود باشید که جبهه، حرم خداست؛ ۱۴. در این حرم باید از آلودگی ها دوری کرد. عزیزان من، امام را چون خورشید در آغوش بگیرید، به دور او بچرخید، از مدارش خارج نشوید که عذاب شما قطعی است. اگر جنازه ام را بیاورند روی سنگ قبرم بنویسم: ای زهرا علیهاالسلام خدایا در قبر من باش که چراغ و فرش و منسی با خود ندارم. خدایا ما را در زمره شهدای راستین قرار ده که بر عرش الهی در جوار ملا حسین (ع) در کنار خودت هستند.

ناگفته نماند که قبر شهید محمدرضا تورجی زاده زیارتگاه کسانی بود که راز دل خود را تنها به او می گفتند و از او برای بازکردن کارشان کمک می گرفتند. اکنون نیز بسیاری از عاشقان شهدا نزد او می آیند، رازهای خود را با او در میان می گذارند و از او می خواهند که شفیع آنان باشد.

منبع: همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا