وب گردی

دلیل کثیف بودن و کم نور بودن چراغ خودرو

حتما بعد از مدت ها برای شما هم پیش آمده که با تغییر رنگ و کمرنگ شدن چراغ های خودرو مواجه شده اید. چراغ ها در این شرایط زیبایی خود را از دست می دهند و عدم شفافیت یا نور کافی از جمله مشکلاتی است که ممکن است با آن مواجه شوید، اما خوشبختانه راه حل هایی با کمترین هزینه برای کمک به رانندگان برای تمیز کردن، مه زدایی و روشن شدن وجود دارد. ماشین ها کمک می کنند.

احتمالاً قبل از اینکه بخواهید این مشکل را برطرف کنید، می خواهید علت آن را بدانید. زرد یا تیره شدن چراغ های خودرو پس از چندین سال استفاده به دو دلیل عمده رخ می دهد:

۱. باران اسیدی

باران اسیدی ناشی از آلودگی هوا باعث مشکلات رنگ و آسیب به اجسامی مانند بدنه خودرو می شود. هنگامی که چراغ های خودرو در معرض باران اسیدی قرار می گیرند، رنگ آن به مرور زمان تغییر می کند.

۲. ایجاد خط و خش روی چراغ جلو

برخورد اجسام ریز و درشت به مرور زمان باعث آسیب به شیشه و ایجاد خراش هایی می شود که در نتیجه نور شکسته شده و دید راننده را کاهش می دهد.

در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی می توانید چراغ های خودرو را تعویض کنید، اما از آنجایی که چراغ ها جدا به فروش نمی رسند، باید کل بدنه و چراغ ها را با هم خریداری کنید. این امر منجر به افزایش هزینه ها می شود، به خصوص اگر از مدل های بالا یا خودروهای خارجی استفاده می کنید. اگر می خواهید چراغ های خودرو را با کمترین قیمت تمیز و براق کنید، بقیه مطالب را دنبال کنید.

تمیز کردن چراغ ماشین

چراغ های کثیف از روشنایی مناسب نور محیط و ایجاد خطرات جلوگیری می کند. اگرچه ممکن است تمیز کردن چراغ‌های خودرو آسان به نظر برسد، اما نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

• شاید شما هم شنیده باشید که برای تمیز کردن خودرو بهتر است چراغ را باز کنید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید، اما قبل از انجام این کار باید به این نکته توجه کنید که نور خودروهای امروزی کمی بیشتر شده است – پیچیده و باز کردن یا بستن آن نیاز به مهارت دارد. پس از باز کردن، ممکن است نتوانید آن را به درستی ببندید یا ممکن است قطعات آسیب دیده باشند.

• ابتدا مشکل چراغ های خودرو را به درستی بیابید و سپس با انتخاب یکی از روش های زیر آنها را تمیز کنید. کثیفی و کم نور شدن چراغ های خودرو بسته به شرایط می تواند متفاوت باشد و در برخی موارد با اقدامات ساده قابل حل است.

روش های ساده و ارزان برای تمیز کردن چراغ های جلوی خودرو

اگر فقط با مشکل کثیفی یا کمی ابری و خط و خش روی چراغ های خودرو خود مواجه هستید، می توانید با استفاده از روش های زیر چراغ های خودرو خود را تمیز کنید:

• برای تمیز کردن چراغ خودرو از پارچه و آب استفاده کنید
ساده ترین راه برای کار زمانی که فقط با خاک یا گل سروکار دارید! در هنگام رانندگی و مسافرت حتما به چراغ های خودرو توجه کنید و در صورت وجود کثیفی با دستمال مرطوب یا پارچه کهنه آن را تمیز کنید.

• استفاده از خمیر دندان و مسواک برای تمیز کردن چراغ های خودرو

استفاده از این دو ابزار تمیز کننده در بسیاری از موارد علاوه بر مسواک زدن توصیه می شود. این روش ارزان است و تقریباً در همه جا می توان از آن استفاده کرد و یکی از بهترین راه ها برای درخشش چراغ های جلوی خودرو با جلوه ای مناسب است.

برای تمیز کردن چراغ های جلوی خودرو با خمیردندان، ابتدا مسواک، خمیر دندان، اسپری یا بطری آب، دستمال نرم و مواد شوینده تهیه کنید.

در مرحله دوم بهتر است چراغ ها را یک بار با آب و مواد شوینده بشویید تا قسمت هایی که بیشتر زرد یا کدر هستند مشخص شود. بعد از خشک شدن چراغ ها این قسمت ها را علامت بزنید. برای جلوگیری از آسیب دیدن رنگ، می توانید از چسب دور بدنه چراغ جلوی خودرو نیز استفاده کنید.

در مرحله سوم، پارچه خیس را با مقدار کافی خمیر دندان خیس کنید و لامپ را با حرکات دایره ای حدود پنج دقیقه تمیز کنید و اگر فکر می کنید به خمیر دندان یا آب بیشتری نیاز دارید، فراموش نکنید که آنها را اضافه کنید.

در مرحله آخر، پس از تخلیه و خشک شدن چراغ ها، می توانید نتیجه را بررسی کنید و در صورت باقی ماندن قطعات، این روش یا راه های دیگر را برای رفع آن امتحان کنید.

• استفاده از سنباده و پولیش برای تمیز کردن چراغ خودرو
این روش ممکن است قیمت کمی بالاتر از سایر راه حل های ارائه شده داشته باشد اما تاثیر آن نیز بهتر است و برای رانندگانی که با ابری و کثیفی زیاد در چراغ های خودرو مواجه می شوند توصیه می شود. علاوه بر این باید در روش سنگ زنی دقت بیشتری داشته باشید تا آسیبی به خودرو وارد نشود.

اگرچه سازندگان سعی می کنند آباژورها را به بهترین شکل و به پایدارترین شکل بسازند، اما این ساختار مستحکم نیز به مرور زمان آسیب می بیند و زرد یا کدر می شود. برای رفع آن:

۱. ابتدا تجهیزات لازم را آماده کنید. شما به دو نوع سخت و نرم این محصول آسیاب سبک ماشین نیاز دارید. عددی که روی سنباده نوشته شده نشان دهنده نرمی و زبری آن است که هر چه عدد بالاتر باشد سنباده نرمتر است.

استفاده از سنباده ۴۰۰ و سنباده ۲۰۰۰ برای تمیز کردن و صیقل دادن چراغ های خودرو مناسب است.

برای روشن شدن چراغ ماشین علاوه بر این پارچه، آب و همچنین لاک ناخن لازم است.

۲. پس از تهیه وسایل لازم مانند روش های قبلی باید سطح وسایل روشنایی را از هر نوع آلودگی کاملا تمیز کنید. این کار علاوه بر دید بهتر مشکلات نور باعث می شود که فرآیند سنگ زنی به نرمی اجرا شود.

۳. ابتدا از سمباده سخت یا درشت برای مه زدایی چراغ های خودرو استفاده کنید. قبل از سمباده زدن حتما سطح لامپ و سنباده را با آب خیس کنید زیرا نرم ترین سمباده خشک هم سطح لامپ را خراش می دهد.

استفاده از کاغذ سنباده سخت، شیارهای ظریف زیادی را روی سطح صاف لامپ ایجاد می کند. به این ترتیب باید این کار را ادامه دهید تا سطح آن کاملا و یکنواخت مات یا کدر شود. البته توجه داشته باشید که سمباده زدن باید به آرامی انجام شود و فشار زیادی به لامپ وارد نکنید.

۴. پس از رسیدن به سطح مورد نظر، لامپ را با سمباده نرم سنباده بزنید. دقت کنید که لامپ یا کاغذ سنباده اصلا خشک نشده باشد و این مرحله را ادامه دهید تا شفافیت لامپ کمی بیشتر از قبل شود.

۵. در مرحله آخر می توانید از پولیش خودرو یا سایر مواد شیمیایی برای درخشش نور خودرو استفاده کنید. استفاده از لاک بیشتر رایج است و برای انجام این کار به صورت زیر عمل کنید:

در مرحله اول مقداری لاک به لامپ بزنید و با استفاده از پنبه آن را روی سطح لامپ به صورت دایره ای پخش کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که تمام شیارهای ریز ایجاد شده در مراحل قبل با لاک پوشانده شود.

ممکن است احساس کنید پس از مدتی لاک روی سطح کم می شود، در چنین مواقعی لاک بزنید و به تغییرات نور توجه کنید. مرحله پولیش می تواند تا یک ساعت طول بکشد، اما تغییرات قابل مشاهده است و در صورت رضایت از نتیجه، می توانید این مرحله را در زمان کمتری به پایان برسانید.

مردم همچنین از مواد شیمیایی دیگر یا خمیر دندان و غیره استفاده می کنند. به جای پرداخت، اما آنچه مهم است نتیجه نهایی است.

نتیجه

تمیز کردن و روشن کردن چراغ های خودرو بسیار مهم است و یکی از آن لحظاتی است که هر راننده ای باید به آن توجه کند. می توانید روش های مختلفی را که در این مقاله ذکر شده است امتحان کنید و با ارزیابی مشکل، لامپ را با کمترین و ارزان ترین قیمت روشن کنید. این روش ها در بسیاری از موارد جواب می دهند اما اگر مشکل شما جدی تر است یا از نتیجه راضی نیستید می توانید از مغازه های معتبر خرید کنید و برای تعویض چراغ خودرو به افراد واجد شرایط مراجعه کنید.

منبع: بیتوته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا