وب گردی

دلیل روشن نشدن ماشین چیست؟

یکی از مهمترین اجزای خودرو کیفیت روغن موتور است. روغن یک روان کننده در مکانیزم خودرو است که با خاصیت روان کنندگی عملکرد قسمت های مختلف موتور خودرو را بهبود می بخشد.

انتخاب روغن موتور با کیفیت بسیار مهم است. به علاوه روغن موتور پس از طی مسافتی معین باید در فواصل زمانی معینی تعویض شود. بی توجهی به تخلیه روغن موتور زمینه را برای کاهش گاز و جلوگیری از شتاب خودرو فراهم می کند.

فیلتر هوا معیوب است
فیلتر هوا به عنوان کولر در مکانیزم خودرو شناخته می شود. با تجمع آلاینده ها و کثیفی ها در فیلتر هوا، عملکرد این قطعه مختل می شود. در طی این فرآیند، آلودگی ها وارد موتور شده و از روشن شدن خودرو جلوگیری می کنند. علاوه بر این، ممکن است در مواردی که فیلتر هوا معیوب است، هوای مورد نیاز موتور تامین نشود.

فیلتر هوای معیوب در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری مشهود است. بنابراین برای رفع گرفتگی فیلتر هوا بهتر است در بازه های زمانی معینی این قسمت کاربردی تعویض شود.

پمپ بنزین معیوب
پمپ بنزین رابطی است که در انتقال سوخت به باک نقش دارد. هنگامی که پمپ بنزین با نقص فنی مواجه می شود، قطعا سوخت مورد نیاز در اختیار موتور قرار نمی گیرد و این امر از حرکت موتور جلوگیری می کند. به عبارت دیگر در صورت معیوب بودن پمپ بنزین، فرآیند سوخت رسانی به موتور مختل شده و مشکل گاز نگرفتن خودرو شکل می گیرد.

استپر موتور به درستی کار نمی کند
استپر به عنوان بخشی از موتور از اهمیت زیادی در عملکرد آن برخوردار است. در واقع عملکرد شمع و سیم پیچ شمع تحت تاثیر استپر موتور قرار می گیرد. با نقض عملکرد صحیح استپر موتور، راندمان شمع و سیم شمع کاهش می یابد و عملکرد موتور دستخوش تغییراتی می شود. بنابراین عملکرد نامناسب استپر موتور را دلیل گاز نگرفتن خودرو می دانند.

دیسک و دیسک کلاچ معیوب است
یکی از عوامل مرتبط با کمبود گاز در خودرو، فرسایش دیسک و دیسک کلاچ است. بدون شک با کوپلینگ طولانی مدت با ساییدگی قطعات سیستم کلاچ زمینه از بین رفتن دیسک و صفحه کلاچ فراهم می شود.

در فشرده سازی سیلندر اختلال ایجاد می شود
کمپرسور سیلندر روی رینگ و سوپاپ های خودرو نصب می شود. در موتورهای احتراق داخلی، فرآیند ترکیب سوخت و هوا با فشرده سازی شکل می گیرد. هنگامی که در کمپرسور سیلندر اختلال ایجاد می شود، نیروی ناشی از احتراق به سمت بیرون هدایت می شود و موتور دچار نشتی کمپرسور می شود.

با ایجاد بی نظمی در کمپرسور، نیروی تولید موتور تحت تأثیر منفی قرار می گیرد.

رایج ترین عوامل مرتبط با خودروهای اتوماتیک که خفه نمی شوند

انسداد انژکتور
یکی از عوامل تاثیرگذار در سیستم سوخت خودرو، انژکتور است. انژکتور به عنوان یک انژکتور وظیفه هدایت بخار آب، سوخت و هوا را به مخزن احتراق موتور دارد.

یکی از دلایل خرابی انژکتور گرفتگی است. گرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که ذرات و آلاینده‌ها در فیلتر انژکتور جمع شوند و در انتقال سوخت به محفظه احتراق اختلال ایجاد کنند.

کارت سنسور معیوب
نقشه سنسور یک سیستم اطلاعاتی برای ECU است. این سنسور اطلاعاتی در مورد هوای ورودی به سیستم کامپیوتری خودرو ارائه می دهد.

زمانی که سنسور نقشه خراب می شود، سرعت باز و بسته شدن دریچه هوا از کنترل خارج شده و باعث ایجاد مشکل در شتاب خودرو می شود.

نقص پدال گاز و سنسور کلاچ
این خودرو دارای یک سیستم الکترونیکی به نام کنترل دریچه گاز است. این سیستم شامل سنسور موقعیت پدال گاز است. وظیفه اصلی سنسور موقعیت پدال گاز ارسال سیگنال الکترونیکی برای باز کردن دریچه گاز هنگام فشار دادن پدال گاز است.

هنگامی که راننده پدال گاز را فشار می دهد، سیگنال های الکتریکی از طریق سنسور موقعیت پدال گاز به ECU ارسال می شود. پس از زین، سیگنال پدال گاز به سیستم سوخت رسانی ارسال می شود و بر این اساس موتور خودرو شتاب می گیرد.

ممکن است زمانی که خودرو در معرض گرمای زیاد قرار می گیرد، عملکرد پدال گاز و سنسور کلاچ تغییر کند. به این ترتیب خاکی فراهم می شود تا خودرو دچار سانحه نشود.

خرابی ECU
در خودروهایی که دارای انژکتور ECU هستند، سیستم باید وضعیت خودرو را بررسی کند تا پاسخ سنسورهای موتور را اصلاح کند. این سیستم قادر است پاسخ سنسورهای موتور خودرو را کنترل کند.

مخفف ECU مخفف Engine Control Unit است. این سیستم کامپیوتری نقش بسزایی در روند شتاب گیری خودرو دارد و زمینه را برای سوخت رسانی به موتور فراهم می کند و در صورت معیوب شدن می تواند مستقیما باعث عدم شتاب خودرو شود. علاوه بر این، زمانی که سیستم کامپیوتری خودرو دچار مشکل می شود، زمینه برای شکل گیری نوسان دور موتور فراهم می شود.

سنسور گاز معیوب
سنسورهای مختلفی در خودروهای تزریقی و اتوماتیک نصب می شود. سنسور گاز به عنوان یکی از قطعات اصلی خودرو در نزدیکی استپر موتور و سوپاپ گاز قرار دارد.

سنسور گاز در مکانیزم خودرو وظیفه اطلاع رسانی ECU در مورد موقعیت دریچه گاز را بر عهده دارد. هنگامی که سنسور گاز آسیب می بیند، فرآیند تنظیم تزریق سوخت انژکتور با مشکل مواجه می شود.

عوامل مختلفی مانند دور ثابت موتور در دور کم، دور زیاد موتور در دور کم و کاهش سرعت موتور آهسته بر عملکرد سنسور گاز تأثیر منفی می گذارد. وقتی سنسور گاز معیوب باشد، خودرو بنزین نمی گیرد.

سنسور فرمان هیدرولیک معیوب
سنسور فرمان هیدرولیک در محدوده ای عمل می کند که فرمان می تواند به طور موثر بچرخد. این سنسور برای شروع به کار به سرعت استاندارد نیاز دارد. سرعت لازم برای عملکرد سنسور فرمان هیدرولیک ۵ کیلومتر بر ساعت است. این سنسور در کاهش فشار روی فرمان نقش دارد.

هنگامی که سنسور فرمان هیدرولیک آسیب می بیند، روغن هیدرولیک نشت می کند، دور موتور کاهش می یابد، مدار قطع می شود، خودرو در گوشه ای می ایستد و ماشین روشن نمی شود.

سنسور دور موتور معیوب
سنسور دور موتور وظیفه اطلاع رسانی به سنسور کامپیوتر خودرو از دور موتور را بر عهده دارد. بدون شک زمانی که این سنسور معیوب می شود، فرآیند اطلاع رسانی ضعیف شده و عملکرد خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد.

مشهودترین اثر سنسور دور موتور معیوب زمانی است که ماشین از کار بیفتد.

راهکارهای مناسب برای رفع مشکل تنفس نکردن خودرو
مناسب ترین راه حل برای جلوگیری و رفع مشکل کار نکردن خودرو، بررسی قطعات دخیل در کارکرد خودرو است.

همانطور که گفته شد قطعات مربوط به گاز خودرو شامل پمپ بنزین، فیلتر هوا، کمپرسور سیلندر، روغن موتور، استپر موتور، دیسک و صفحه کلاچ، سنسور گاز، ECU، سنسور کنترل هیدرولیک، انژکتور و سنسور نقشه می باشد.

در بین قطعات مختلف خودروساز، کیفیت بنزین نقش مهمی در عملکرد آن دارد. به لطف عدد اکتان صحیح، بنزین فوق العاده به طور قابل توجهی از خودرو در برابر تمام شدن بنزین محافظت می کند.

منبع: بیتوته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا